Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK"— Előadás másolata:

1 MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK
DÉRI ZOLTÁN GYTK, SE MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK

2 Követelmények, háttér anyagok, célok
Az órákon elhangzottak (mindennapi példák csak példák...) Ajánlott irodalom: Homonnay Gábor: „Alkalmazási rendszerek” tankönyv Különösen a 2., 3. és 4. fejezetek Cél: Minőségbiztosítási szemlélet kialakítása, asszertív kommunikáción alapuló kooperációhoz, hasonló/egyedi események felismeréséhez 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

3 Forrásként felhasznált anyagok
Homonnay Gábor SE, 2008 /Eredeti ea nem tartalmazott ábrákat/ Logisztikai Mérnök mesterképzés - Logisztikai Informatika Dr. Kovács János 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

4 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Kérések (HG) Ha valamit nem ért, kérdezze meg! Jó (informatikai) környezetben nem szégyen kérdezni! A probléma a fontos, nem a megoldás vagy a technikai részletek! Az IT technika kb. 3 év alatt elavulhat(DZ). A probléma megmarad. Próbálja egyszerűsíteni a dolgokat! Minél egyszerűbb, annál jobb! Egyszerűsítés nem jelenthet kezeletlen problémát (DZ) Fokozatosan haladjon! Nagy lépéseket nehéz egyszerre jól megoldani! 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

5 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tematika Alapfogalmak Információs rendszer fogalma Vállalati alkalmazási rendszerek Biztonsági követelmények, IT Biztonság, Felhasználó jog. Minőségmenedzsment információs rendszerek A mai környezet Alkalmazások fejlesztése, bevezetése, használata Alkalmazási rendszerek ellenőrzése Elektronikus rekord, elektronikus aláírás A felhasználó kritikus feladatai Felhasználói igények megfogalmazása Felhasználók tesztelési feladatai Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

6 Az információs rendszer fogalma
Az „információs” jelző tartalma. Az IR-t alkotó tényezők Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

7 Definíciók, alapfogalmak
Információ-technológia: informatika Számítástechnika: adatgyűjtés, adattárolás*, adatfeldolgozás és információ továbbítás módszereivel foglalkozik. Telekommunikáció: technikai eszközök összessége: hardver, szoftver, hálózatok, alkalmazói rendszerek. A vállalatok szervezeti struktúrája kialakításánál figyelembe kell venni a szervezet profilja szerinti alaptevékenység területén alkalmazott információ-technológia sajátosságait is. *pl.: adat-fájl (file) tárolása (névkezelés, áttekinthetőség, könyvtármélység-szintek behatároltsága (DZ) Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

8 A vállalat, mint rendszer
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

9 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
adatoknak (információknak), a velük kapcsolatos információs eseményeknek, a rajtuk végrehajtott információs tevékenységeknek, az előzőekkel kapcsolatos erőforrásoknak, az információk felhasználóiknak, ill. a fentieket szabályozó szabványoknak és eljárásoknak szervezett együttese Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

10 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Varázsszavak komplex integrált vezetői információs rendszer Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

11 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Az adat Az adat értelmezhető, de nem értelmezett ismeret informálás, kommunikálás a közlés momentumai: formai » a közlés módja tartalmi » átvitt ismeret az értelmezhetőség feltételei, lépései észlelhető, érzékelhető, felfogható, megérthető Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

12 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Az információ Az információ új ismeretté értelmezett adat a matematikai információ elmélet - embertelen az információ elsősorban minőség számítástechnikusok: azt hiszik hogy a számítógépen információkat tárolnak és kezelnek Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

13 Az információ értelmezése
A szervezet állapot-változásának jelei  Jel Érzékelt jelek Nem érzékelt jelek  Adat Cselekvés irányítására alkalmazható jelek Cselekvés irányítására nem alkalmazható jelek INFORMÁCIÓ Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

14 Információs tevékenység
adatkezelési műveletek: nem születnek új ismeretek adat-előállítási műveletek: új ismeretek születnek vezérlési műveletek: résztevékenységek összehangolása Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

15 Információs tevékenység
Információs tevékenységnek az adatok kezelését és előállítását célzó illetve az előbbieket vezérlő műveletek szervezett egységét tekintjük. 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

16 Az információrendszer funkciói
adatok összegyűjtése (INPUT) " tárolása (STORAGE) " továbbítása (TROUGHPUT) " feldolgozása (PROCESS) " megjelenítése (OUTPUT) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

17 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Információs esemény Információs eseménynek az információs tevékenységet kiváltó illetve az azt lezáró momentumot nevezzük. (a tevékenység az az adatfeldolgozási egység, amelyet a felhasználói igény indító és lezáró eseményei határolnak) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

18 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Információs esemény a változás váltja ki az eseményt mi a változás? számítástechnikus: kötegelt feldolgozás informatikus: program elindítása, hanem maga a változás az információs esemény az állapot változása: különleges esemény ravasz [trigger] valamivel le is kell zárni 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

19 A tevékenységek vertikális absztrakciója
Rendszer rendszerrész funkció tevékenység 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

20 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Feldolgozási fok A teljes végrehajtandó tevékenységi láncolatot alkotó adatkezelési és adat-előállító műveleteket milyen arányban automatizálják feldolgozási lánc elölről nyitott hátulról nyitott 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

21 Információs erőforrások
a cél és az eszköz fontossági sorrendje a rendszer és az erőforrás dialektikus egysége 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

22 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Erőforrás Az IR fejlesztéséhez és működtetéséhez szükséges időt, pénzt és technikai eszközöket - hardver illetve szoftver - tekintjük. 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

23 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Felhasználók A felhasználó az ismeretekkel kapcsolatban álló embercsoport ismeretátadás végső felhasználó alkalmazási felhasználó adatszolgáltató - adatfelhasználó a vezetők felelőssége 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

24 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A szabványokról konvenció (megegyezés) szabványok és szabványos eljárások nyílt rendszerek - rendezetlen kereskedelem eligazítás, korlát, tájékoztatás A szabvány az IR valamilyen tényezőjére vonatkozó megegyezés 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

25 Informatikai stratégia fejlesztésének főbb lépései
Stratégiai elemzés Célok: informatikai szempontból az az állapot, ahová el kell jutni a menedzsment, és más szakterületek igényeinek a felmérése Környezet: a jelenlegi informatikai rendszerek és eszközök a számba vehető rendszerek, informatikai piac Erőforrások milyen erőforrások szükségesek a célok eléréséhez Stratégiai választás/döntés alternatívák kidolgozása a jelenlegi rendszer továbbfejlesztése vagy új rendszer megvalósítása standard rendszer adaptálása vagy cél fejlesztés vagy a kettő kombinálása milyen lépések szükségesek a célul kitűzött állapotok eléréséhez alternatívák értékelése: előnyök/hátrányok értékelése, választási javaslat stratégiai választás az alternatívák kritériumai alapján: az alternatíva megvalósítható-e? beilleszthető-e a szervezetbe? elfogadtatható a döntéshozókkal? 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

26 VÁLLALATI STRATÉGIA / QMS ??? / Informatikai stratégia
HR stratégia Pénzügyi stratégia Logisztikai stratégia Marketing stratégia Informatikai stratégia támogatja az összes többi stratégia megvalósítását Informatikai stratégia 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

27 Egész vállalatra kiterjedő integráció:
egységes információs rendszerben integrálódnak: a vezetői információs funkciók, a vezetői döntés-támogató funkciók, az üzleti tranzakciós funkciók. Vállalatirányítási információs rendszer Vezetői információs rendszer Tranzakció feldolgozás Vezetői információk döntéstámogatás Vezetői Pénzügy, számvitel Kontrolling Értékesítés Termelés-irányítás 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

28 Telekommunikáció – Biztonsági követelmények
2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

29 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
IT-IR veszélyek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

30 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Az IT-biztonság 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

31 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A működési biztonság az adatok rendelkezésre állását, és a hozzájuk kapcsolódó alkalmazói rendszerek funkcionalitását teszi lehetővé. Kritériumai: A hibaáthidalás folyamatának kialakítása, Az újraindítási képesség megvalósítása, A rendszer funkcionalitásának biztosítása. 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

32 Az információ-biztonság
az adathoz illetéktelen hozzáférés kizárása, az adat titkosságának, az adat sértetlenségének, az adat hitelességének biztosítása, illetve a letagadási lehetőség kizárása. 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

33 Biztonságos IT-rendszer
Biztonságos rendszer nem létezik! (Pillanatnyi) állapot Adott (megkívánt) szint A biztonságos IT-rendszer = A rendszer működési állapotának fenntartása. 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

34 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A védelem költsége 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

35 Az informatikai biztonság
Az informatikai rendszer azon állapota, amelyben a kockázatokat elfogadható intézkedésekkel, elviselhető mértékűre csökkentettük. 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

36 A biztonságban érintett elemek
az informatikai rendszer fizikai környezete és infrastruktúrája, hardver rendszer, szoftver rendszer, kommunikációs, hálózati rendszerek adathordozók, dokumentumok és dokumentáció, személyi környezet (külső és belső). 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

37 Az IT-biztonság megteremtése
Elsődlegesen a menedzsment feladata! Biztonságpolitika, Biztonsági stratégia, Operatív biztonsági tevékenység Folyamatos felügyelet, Ellenőrzés, Etikus Hackerek alkalmazása (DZ) Szankcionálás 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

38 Biztonsági stratégia Meghatározzuk a védelmi célokat,
Kiválasztjuk és elhatároljuk azokat a területeket, amelyeken a biztonsági rendszereket kialakítani és az intézkedéseket érvényesíteni kell, Meghatározzuk a biztonsági tervezés módszerét, Körvonalazzuk a minimális követelményeket, Megtervezzük és ütemezzük az intézményre vonatkozó biztonsági intézkedéseket, beleértve a katasztrófa-elhárítást is, Meghatározzuk a követhetőség és a menedzselhetőség követelményeit, valamint a felügyelet és az ellenőrzés rendszerét.

39 IT-biztonság megteremtése
IT-biztonság tervezésének módszerei A kockázatelemzés, A kritikus működési jellemzők elemzése, Az értékek sérülési hatásainak elemzése. IT-biztonság tervezésének folyamata a védelmi igények feltárása fenyegetettség elemzés kockázatelemzés kockázat-menedzselés 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

40 IBISZ - Informatikai Biztonsági Szabályzat
egy olyan belső-szervezeti intézkedés együttes, amely a szervezeten belül működtetett informatikai rendszerekre vonatkozóan szabályozza a biztonsági intézkedéseket, szervesen illeszkedve a hatályos jogszabályokhoz és a szervezet egyéb működési és ügyrendi előírásaihoz. IBIR – Információbiztonsági irányítási rendszer 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

41 Információ biztonsági modell
Shannon-Weaver modell Bizalmasság Sértetlenség Rendelkezésre állás Bell-Lapadula modell Biba modell Clark-Wilson modell Kínai fal modell Biztonsági szabályzatok

42 Az IT-biztonság megfelelőségének tanúsítása
TCSEC, ITSEC, Common criteria BS 1799 MSZ/ISO 17799 ISO/IEC :2005 ISO/IEC : Alapelvek és szótár ISO/IEC : IBIR tanúsítási szabvány ISO/IEC : Útmutató (2007) ISO/IEC : Kialakítási irányelvek (2007) ISO/IEC : Metrikák és mérés (2007) ISO/IEC : Kockázatkezelés (?) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

43 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
2014 február 22.

44 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
2014 február 22.

45 Felhasználói jogosultságok kezelése
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

46 Felhasználói jogosultságok kezelése
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

47 Felhasználói jogosultságok kezelése
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

48 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Példa Termékkövetés 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

49 Termék mozgása a gyártás során
2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

50 A termék útja a fogyasztóig
2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

51 Követési rendszerek feladata
Termékek gyors és pontos azonosítása Termékek eredetének meghatározása Termék „tartózkodási helyének” meghatározása Termék adminisztrációja CÉL: hatékony, gyors információszerzés és feldolgozás  tervezés, irányítás 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

52 Termékek követésének célja
Teljes életúton  eredet igazolása, Logisztikai folyamatok során  hatékonyság növelése Azonosítás eszközei: vizuális azonosítás – külső jegyek, belső tulajdonságok – fizikai, kémiai, biológiai, ... kapcsolódó eszközök "saját" adatok "kapcsolt" kísérő adatok 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

53 Termék nyomon követésének hatása
2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek #53

54 Azonosítási lehetőségek
egyedi csoportos off-line (emberi leolvasás) on-line kontaktus (mágneses, chip) kontakt mentes (vonalkód, RFID, kamera) Háttér  informatikai rendszer

55 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Vonalkód PDF-147 Datamatrix EAN-13 EAN-8 UPC-A UPC-E Interleaved 2 of 5 Codabar Code 39 Code 93 Code 128 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

56 Rádiófrekvenciás vagyontárgy-azonosítás (RFID)
Tag Reader nagyobb információtartalom Az adatokat rádióhullám segítségével továbbítja Ellenálló a környezetével szemben Egyszerre több tag beolvasható Van újraírható változata 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

57 Azonosítási mód kiválasztása
Termék követési rendszer létrehozása előtt célszerű megvizsgálni: Vállalat igényei Termékkövetéstől várt információk Termék útja a vállalaton belül Termék teljes életútja Jogszabályi kötelezettségek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

58 Milyen a jó azonosító rendszer?
figyelemmel van az objektum jellemzőire, alkalmazkodik a felhasználási környezethez megfelel a felhasználás követelményeinek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

59 kiválasztás szempontjai
cél figyelembe vehető megoldások technikai feltételek, problémák költség eredmény/ráfordítás ráfordítás ≠ költség! 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

60 Veszélyek, problémák Totális követési rendszer
jogi problémák, erkölcsi kételyek, Információ szabadsága védelme vírusok adatbázisok elleni támadás "Számon tarthatják, mit telefonoztam       s mikor, miért, kinek. Aktákba írják, miről álmodoztam       s azt is, ki érti meg. És nem sejthetem, mikor lesz elég ok előkotorni azt a kartotékot,       mely jogom sérti meg." (József A. Levegőt)

61 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
10 perc szünet Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

62 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Fontos! (HG) Figyeljenek az alkalmazásokra: éljenek együtt velük próbálják megérteni a részleteket is legyen saját véleményük tartsák szem előtt, hogy az alkalmazásokat a felhasználók irányítják a felhasználói követelmények legyenek pontosak: egyértelműek, teljesek, mérhetőek az ellenőrzéseken legyen hangsúly A „háztartási” (takarítási stb.) munkákat ne hanyagolják el 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

63 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A felhasználó helye Optimális lenne, ha: Ő használja a rendszert. Elvileg egyedül, az informatikus csak a háttérben van segítségként. Neki kell megvédenie a rendszert egy ellenőrzés alkalmával Ezért ő irányít: a felhasználói követelmények megfogalmazásával 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

64 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
De A felhasználót nem készítettük fel erre a feladatra Ezért az optimális kép egyelőre csak cél Sokszor a felhasználó nagyon a „pálya szélén” érzi magát Az optimálistól annyi eltérés engedhető, amennyi a működés megfelelőségét nem zavarja (szervezettől, létszámtól függ) – hiba kockázatát kontrollálni kell (DZ) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

65 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
De (2.) A vezetés hozzáállása döntő Lead-e feladatot az alkalmazás követelményeinek megfogalmazásakor? Delegál-e szerepkört a változások menedzseléséhez? A szervezet nagysága is fontos Világcég csak egységesen működhet Világcégben a helyi, egyéni érdekek másodlagosak A felhasználó feladata, hogy (minden körülménytől függetlenül) mindenkor legyen véleménye a saját munkájáról, a szervezettségről, a kapcsolódó folyamatokról, a lehetséges és célszerű változásokról 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

66 Információs rendszerek (HG)
Az információs rendszer: ellenőrzötten begyűjti, minősíti, kódolja, rendszerezi – feldolgozza, biztonságosan tárolja, kimutatja, archiválja az adatokat, információkat. Mindegyik jellemző egyaránt fontos! (A továbbiakban csak gazdasági-adminisztrációs alkalmazásokról beszélünk, a műszaki-technikai alkalmazásoktól eltekintünk) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

67 Vállalati alkalmazási rendszerek
Adatfeldolgozások (tranzakciós rendszerek – adattárházak) Irányítási-vezérlési alkalmazások Tervezési-szimulációs alkalmazások Ügykezelési (munkafolyamat – Workflow) alkalmazások Dokumentum feldolgozások Tudást megőrző alkalmazások és ezek keverékei 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

68 Alkalmazási rendszerek
Az egységesség szempontjából: Centralizált alkalmazások Decentralizált alkalmazások Nem az alkalmazás végpontja, hanem az alkalmazás mögötti adatbázis szervezése dönti el a kérdést Léteznek a központi és az osztott megoldások funkciónkénti vagy funkciócsoportonkénti keverékei 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

69 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Példák Egy alkatrészgyártó világcég koreai központi adatbázist használ. A magyar egység ekkor egy centralizált alkalmazás egy része A Koreában beállított funkciókat lehet használni A központi adatbázis Koreában van, saját hálózaton vagy Interneten keresztül használják az alkalmazást Szükség lehet úgynevezett „lokalizációra”, azaz helyszínre szabásra Egy nemzetközi csoporthoz tartozó cukorgyár saját alkalmazást készített és használ Decentralizált alkalmazásról van szó Általában kapcsolódások vannak a központi alkalmazásokhoz (elsősorban vezetői információk, pénzügy stb.) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

70 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Napjaink realitásai Az informatikai és informatikai változási projektek kb. 10 százalékában van teljes siker Kb. 40 százalékban sérül valami: Funkcionalitás Határidők Költségek A projektek kb. 50 százaléka kudarcos (lényegében vagy teljesen eredménytelen) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

71 Napjaink realitásai (2)
Biztonság (rendszer- és adatvédelem) kérdéses Ellenőrzöttség fokozódik Hitelesség kérdéses Hibamentesség csak álom Bonyolultság – összetettség – egyre nől Irreális elképzelések indítanak Nagy alaprendszerek hiánya (és itthon összekapcsolási tilalmak) Azonosítási nehézségek, kód kavalkádok 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

72 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A téma megközelítései Most funkcionális beágyazottságukban nézzük őket Folyamat szemléletben Azokon belül témánként Azokon belül al-témánként Lehetne a megközelítés más: Tipikus példákon át (HG ajánlott irodalom) Alkalmazási stílusonként A használt adatok szerint 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

73 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A megközelítés előnye A vállalati összműködést nézzük (rendszerszemlélet) A kapcsolatok szemléletesebbek Erre halad a világ: Folyamatfelelős, Üzleti folyamat menedzser, Elnevezések hódítanak: Chief Flow Officer, Business Information Officer stb. SOA – Service Oriented Application, ahol a szolgáltatások egyes folyamatok) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

74 minőségbiztosítási információs rendszerek
KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika Mi a logisztika ? ELLÁTÁSI LOGISZTIKA TERMELÉSI LOGISZTIKA ELOSZTÁSI LOGISZTIKA BELSŐ SZÁLLÍTÁS/RAKTÁROZÁS TERMELÉS TERVEZÉS/IRÁNYÍTÁS KÜLSŐ SZÁLLÍTÁS KÜLSŐ SZÁLLÍTÁS HULLADÉKKEZELÉSI LOGISZTIKA 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

75 minőségbiztosítási információs rendszerek
Folyamatok, tevékenységek A működés átgondolása Elemekre bontott darabokban Amely elemek fa-szerkezetszerűen összefüggnek Adatok Az eredményekben elvárt adatok Az eredményekhez szükséges további adatok Bemenő adatok Az adatok állandósága szempontjából Törzsadatok Forgalmi adatok 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

76 KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika
minőségbiztosítási információs rendszerek KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

77 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika Az idő szerepe Törzskönyvi státusz megváltozása (véglegminta, alaki hibás fhe), Készlettartalék képzés – Hiánycikk (OOS-Out of Stock) kockázat megelőzése/kezelése 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

78 Az értéklánc információs folyamata
kis- keres-kedő vásárló alap- anyag- gyártó alkat- rész gyártó vég-termék gyártó nagy- keres- kedő nyers- anyag- gyártó B2B B2C 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

79 Információ áramlás a logisztikai rendszerben
Információ- és pénzáramlás iránya Megren- delések Gyártás tervezés Piaci igények Beszerzés Termelés Elosztás Szállítók GYÁRTÓ Vásárlók Anyag-, energiaáramlás iránya 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

80 minőségbiztosítási információs rendszerek
Öt (részben minőségbiztosítási) folyamat Beszerzés Készletezés Termelés Értékesítés Vevőszolgálat Mindegyiken belül értelmezhetünk tervezést, irányítást, elszámolást, elemzést Hatodik folyamat maga a minőségbiztosítás Egyszerűsítés miatt eltekintünk a további folyamatoktól 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

81 PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika
minőségbiztosítási információs rendszerek PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Minőségbiztosítás-Minőségirányítás 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

82 minőségbiztosítási információs rendszerek
A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

83 Egy funkció: szállító kezelés
Törzsadat kezelés Szállítóhoz kapcsolódó minősítő adatok kezelése Törzsadat: egy hosszabb időszak alatt változatlan adat, egyszer visszük be az alkalmazásba – törzsadatként -, és az alkalmazás minden szükséges helyre beilleszti 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

84 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus törzsadatok Cikktörzs, terméktörzs Szállító-törzs Vevő-törzs Személyi törzsadatok Minőségi vizsgálatok törzsadatai Minőségi megfelelőségek törzsadatai 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

85 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Szállító adatai Általános adatok Validált szállító Megbízhatósági adatok Szállító kezelés Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

86 Funkció: anyagkészlet kezelés
Készletezés a megrendeléstől a felhasználásig vagy kiselejtezésig A minőséget befolyásoló anyagok minőségi állapotainak kezelése, nyilvántartása Kritikus elem: a megfigyelés egysége (tétel) – amilyen mélységig valóban lehet követni 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

87 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások Cikktörzs adatai Azonosító Általános adatok Szállítói adatok Minőségbiztosítási adatok (lejárat!) Raktározási adatok A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Anyagkészlet kezelés Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Készlet adatai Azonosító (tételenként!) Mennyiség Minőség Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Mozgások adatai Azonosító (tételenként!) Dátum Gazdasági esemény Mennyiség Minőség Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

88 Tipikus alkalmazások A téma: Minőségellenőrzési alapadatok (LIMS)
Cikktörzs adatai Azonosító Vizsgálati adatok Határértékek A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Minőségellenőrzési alapadatok (LIMS) Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Vizsgálati törzsek Azonosító Eszközök Vizsgálatok -Időtartam, költség -Segédanyag Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Eszköz törzsek Azonosító Leterhelések Kapacitások Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vizsgálati eredmények Azonosító Végrehajtási adatok Eredmények Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása

89 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Funkció: vevő kezelés Vevők törzsadatai Vevőkhöz kapcsolódó „történetek” 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

90 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Vevő adatai Általános adatok Hitelképesség Reklamációs adatok Kinnlevőség Halmozott értékesítési adatok Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Vevő kezelés Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

91 Funkció: termék kezelés
Termelés adatai A termékek adatai Értékesítési adatok Vegyük észre a kapcsolódásokat az anyagoktól a vevőszolgálatig! Vegyük észre a funkció összetettségét! 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

92 Tipikus alkalmazások A téma: Termék kezelés Cikktörzs adatai
Azonosító Minőségi adatok Kereskedelmi adatok A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Termelés adatai Azonosító (tételenként!) Dátum Gazdasági esemény Mennyiség, minőség Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Termék kezelés Készletezés minőségbiztosítása Készlet adatai Azonosító (tételenként!) Elhelyezés Mennyiség, minőség Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Értékesítés adatai Termék azonosító (tételenként!) Dátum Vevő Mennyiség Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása

93 Funkció: vevőszolgálat
Látszólag a folyamat vége, de megannyi visszautalással korábbra Jó példa az automatikus ügykezelés beágyazására (intézkedés indulhat reklamáció alapján) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

94 Homonnay Gábor: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások Cikktörzs adatai Azonosító Minőségi adatok Kereskedelmi adatok A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Értékesítés adatai Termék azonosító (tételenként!) Dátum Vevő Mennyiség Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Reklamáció adatai Azonosító (tételenként!) Dátum Kifogás Kivizsgálás adatai Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Intézkedések Azonosító (tételenként!) Reklamáció, kifogás Kivizsgálás adatai Vevőszolgálat, reklamáció Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása Homonnay Gábor: minőségbiztosítási információs rendszerek 2008 február 15.

95 Funkció: minőségbiztosítási adatok
A minőségszabályozás adatai is rendszerbe illeszthetők, kezelhetők FP Specifikáció / FAI specifikáció / Globális és helyi specifikációk nyilvántartása – FMCG termékek Homonnay Gábor: minőségbiztosítási információs rendszerek 2008 február 15.

96 Tipikus alkalmazások Spec. QA adatok kezelése A téma:
Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Szabályzatok Személyi adatok Intézkedések Auditok Környezeti adatok stb Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

97 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások Látható költség Minőségi költségek kezelése A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Rejtett költség Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Minden funkcióból összegyűjteni a minőségi költségek elemeit MEO költségei Nem megfelelő termékek költségei Szabályozások, oktatások költségei Validálások költségei Stb. Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

98 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Integrált alkalmazás Integrált = egy adat egyszer (ellenőrzötten!) megy be az alkalmazásba, és minden szükséges helyre automatikusan eljut Egymásba érő folyamatok Gyakorlatilag eltűnnek az alrendszer határok Sok beépített automatizmus 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

99 A számítógépes rendszerek hol nyújtanak segítséget?
Nyomon követhetőség Változáskövetés Azonosítás - Validálás Törzskönyvezés Dokumentáció kezelés Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

100 A minőségmenedzsment kapcsolatrendszere egy gyógyszeripari vállalat főbb külső és belső rendszerelemeivel Forrás: Süllerné Faigl Zsófia , Gyógyszeripari minőségrendszerek és informatikai támogatásuk, Doktori értekezés, BME 2007

101 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
FELELŐSSÉGI MÁTRIX R: felelős; A: döntéshozó; C: Véleményező; I: tájékoztatandó Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

102 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
FELELŐSSÉGI MÁTRIX R: felelős; A: döntéshozó; C: Véleményező; I: tájékoztatandó Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

103 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
FELELŐSSÉGI MÁTRIX R: felelős; A: döntéshozó; C: Véleményező; I: tájékoztatandó Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

104 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
LIMS Minőségellenőrzési adatok kezelése (laboratóriumi információkezelő rendszer - validált, QP-kontrollált rendszer) CoA és/vagy CoC elérhetőség-letöltés Utóbbi évtizedben átalakult/kibővült a szerepe (átfogóbb írányítási szerepe is lehet) Gondoljuk meg, hogy a MEO adatok hol és hogyan keletkeznek, mire használjuk őket? 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

105 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
LIMS-ről bővebben Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

106 Az integráltság adottságai (HG)
Bonyolult, amit tapasztalat nélkül nehéz átlátni „Adagonként” kell megérteni, de bevezetni is Már a bevezetés kezdetén látnunk kell a leendő véget, ahová eljutunk (minden összefüggést kezdettől kell beépíteni!) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

107 Tipikus alkalmazások A téma: Integrált vállalatirányítási rendszer
Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Szabványos elemeivel szinte mindent lefed Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

108 SAP Minőségmenedzsment modul-integrációja
Forrás: Süllerné Faigl Zsófia , Gyógyszeripari minőségrendszerek és informatikai támogatásuk, Doktori értekezés, BME 2007

109 Minőségi költségek kezelése
Minőségi költség elemek származnak minden folyamatból Az egyes folyamatoknál nem beszéltünk az elszámolási, könyvelési háttérről, itt azt használjuk Minőségi költségeket könnyen összegyűjteni ezért integrált rendszerekből lehet A költségek egy részét nem könnyű beszerezni, felosztás alapján juthatunk hozzá (kontrolling modul) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

110 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
FEJLŐDÉS – RENDSZER RELÁCIÓK ERP – enterprise resource planning – Integrált vállalatirányítási r. LIMS-Lab. Information management sytem – átfogó rendszer ELN-electronic laboratory notebook - céleszközök Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

111 ERP-LIMS-ről bővebben
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

112 SAP / LIMS / - ELN bővebben
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.

113 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Egy aktuális téma CRM – Customer Relationship Management, vevőkapcsolatok kezelése Sok (elsősorban kereskedelmi vagy szolgáltató) cég erre fűzi fel az alkalmazásait Értékesítésen túl a vevő minden tulajdonságát, sőt hobbiját felmérni, hogy minél részletesebb ajánlatokat lehessen adni 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

114 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Alkalmazás típusok Papír kartonokon vagy füzetekben Excel táblákban Statisztikai programcsomagok Tranzakciós adatfeldolgozó rendszerek Laboratóriumi információkezelő rendszerek Integrált alkalmazásokban Ügykezelő (munkafolyamat) alkalmazások Szerkezet nélküli adatok kezelése 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

115 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A kritikus adatok Azonosítás Minőségi állapot Lejárat kezelése Minták adatai Megfelelőségek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

116 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Azonosítás Azonosítás alapja: csak a megcélzott elemet értsük alatta Beszélő kódok – sorszámok Példák beszélő számokra: reptér, személyi szám A beszélő számok tulajdonsága: romlik, egyes részek intervalluma betelik Sorszámok mellett sokféle megjelölő adatot alkalmazunk 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

117 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Azonosítás (2) Cikk és tétel azonosítás Cikk: azonos minőségi, pénzügyi, készletgazdálkodási és egyéb jellemzőkkel leírt fajta Tétel: az együtt kezelt készlet egység Cikkszám és tételszám ma általában sorszámmal leírt adat 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

118 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Azonosítás (3) Címkével Vonalkóddal Rádiófrekvenciás címkével Automatikus leolvasás címkén, csomagoláson Távolság, irány, méret Címke méret, tárgy méret Több szabvány változat Helyettesítésről gondoskodni kell Sérülés estén, hiány esetén Nyomtatásukhoz, készítésükhöz speciális eszköz kellhet Alkalmazásuk tapasztalatot igényel (formai kérdések, történeti problémák stb.) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

119 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Minőségi állapot Különféle minőségi állapotot leíró kód (ez általában beszélő kód) Három állapotot minden minőségügyi alkalmazás kezel: Minősítetlen állapotú (Q), Elfogadott minőségű (A), Visszautasított minőségű (R) Finomabb minőségekhez második kód alkalmazható 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

120 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Lejárat kezelése Lejárat kezelése egyrészt törzsadat, másrészt forgalmi adat Törzsadat a lejárat elvi hossza (pl. minőségét megőrzi 3 hónapig) Forgalmi adat a konkrét lejárati dátum vagy az elvi hosszt indító dátum (köznapian a gyártás dátuma) Kérdéses, hogy mitől indítjuk a lejárat számítását, újraszámítását 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

121 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Minták adatai Minták minél pontosabb beazonosítására Miből, honnan, mikor, ki vette, Mi történt már vele stb. Részben törzsadat, részben forgalmi adat Mondjanak példát a törzsadatként értelmezett minta adatra! Mondjanak példát a forgalmi adatként értelmezett minta adatra! 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

122 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Megfelelőség A vizsgálatok különböző esetekben elfogadható értékeit tartalmazza Az automatikus minősítés mércéje Formájuk szerint: Számmal leírt adatok Értékkészletből választott adatok Szabad szöveges adatok 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

123 A minőségbiztosítási alkalmazás további kérdései
Az eddig megismert részletekről írni kell a felhasználói követelményekben, mert pontosan be kell azonosítani, hogy milyen alkalmazást szeretnénk Sok további olyan elem van, amelyekről előzetesen szintén határozni kell. Ezekről a felhasználói követelmények megfogalmazásakor lesz szó 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

124 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Árak, költségek Papír kartonokon vagy füzetekben Főleg szervezési- és bérköltség Excel táblákban Mint papíralapúnál Statisztikai programcsomagok Néhány százezer forint + szervezési költség Tranzakciós adatfeldolgozó rendszerek Néhány milliótól tízmilliókig (alább mind: szervezés+hardver+szoftver) Laboratóriumi információkezelő rendszerek Néhány tízmillió forint Integrált alkalmazásokban Néhány tízmilliótól százmilliókig Ügykezelő (munkafolyamat) alkalmazások Néhány milliótól tizenmillióig Szerkezet nélküli adatok kezelése Előre becsülhetetlen, feladattól függ 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek

125 Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
10 perc szünet Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22.


Letölteni ppt "MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések