Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A konfliktusok lélektani értelmezése A személyiség, mint konfliktusforrás analitikus megközelítése Az elhárító mechanizmusok Az emberi konfliktusok behaviorista szemlélete – a tanult tehetetlenség A konfliktusok fejlődéslélektani vonatkozásai
2
1. A konfliktusok lélektani értelmezése
Konfliktus akkor jön létre, ha eltérés van személyek, csoportok szükségletei, érdekei, értékei vagy szándékai között. Konfliktusos szituációkban a törekvések összeegyeztethetetlennek tűnnek. A konfliktuspszichológia a konfliktusos helyztebe került személyiség lelki jelenségit vizsgálja - alkalmazott lélektan.
3
A pszichológia tárgya A lelki jelenségek tanulmányozása:
- leírja a lelki jelenségeket - kutatja törvényszerűségeiket - vizsgálja bekövetkezésük feltételeit Célja: a viselkedés leírása, megértése és bejóslása
4
A lelki jelenségek sajátosságai
életjelenségek idegrendszeri történések: objektívek szubjektívek: élményben jelennek meg
5
Alaklélektan - mezőelmélet
1920-as évek – Németország Mentális egybeszerveződés A szükségletek kapnak felszólító jelleget
6
Pszichikus helyzetek: akadály nélküli helyzet
7
Pszichikus helyzetek: problémahelyzet
Zeigarnik-jelenség: a befejezetlen cselekvés nyomán fennmaradó feszültség javítja a felidézést KONFLIKTUS
8
Pszichikus helyzetek: frusztrációs helyzet
Telítődés Játszószoba KÖVETKEZMÉNY: agresszió regresszió KONFLIKTUS
9
Konfliktusos helyzetek: pozitív felszólító jelleg
Bármelyiket is választjuk, annak a pozitív felszólító jellege erősödik: A kognitív disszonancia csökkenti a konfliktus okozta feszültséget.
10
Konfliktusos helyzetek: negatív felszólító jelleg
Bármelyiket is választjuk, a másik fog kevésbé rossznak tűnni.
11
Konfliktusos helyzetek: ambivalencia szituáció
Amelyikhez közeledünk, annak a negatív, míg amelyiktől távolodunk, annak a pozitív felszólító jelleg fog erősödni.
12
Csoportdinamika Minőségileg más, mint a tagok összessége
Dinamikus kölcsönhatás A vezetési stílus hat a légkörre, kapcsolatok minőségére, teljesítményre, az egyéni véleményekre Kurt Lewin
13
2. A személyiség, mint konfliktusforrás analitikus megközelítése
Sigmund Freud 1856 – 1939 Álmok Gyermekkori szexualitás Tudattalan
14
3. Énvédő mechanizmusok Szorongást csökkentő elhárító mechanizmusok
ELFOJTÁS Azonosulás Regresszió Indulatáttétel Projekció Reakcióképzés Racionalizáció Szublimáció Elaboráció
15
4. Behaviorista szemlélet
Kidolgozója Watson ( ) A viselkedés: S - R kapcsolat: R = f ( S, O ) S R Tanult tehetetlenség: Seligman O
16
ORÁLIS-SZENZOROS szakasz:
5. A konfliktusok fejlődéslélektani vonatkozásai: Freud pszichoszexuális és Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete FREUD ORÁLIS szakasza száj a táplálkozástól függetlenedve is erogén zónává válik. ERIKSON ORÁLIS-SZENZOROS szakasz: bizalom vagy bizalmatlanság 0-1 éves korig:
17
ANÁLIS szakaszaz ürítési funkció kerül a középpontba. ERIKSON
2-3 éves korig: FREUD ANÁLIS szakaszaz ürítési funkció kerül a középpontba. ERIKSON ANÁLIS-TESTI szakasz: kétely vagy önnállóság
18
FALLIKUS szakasznemi szervek iránti érdeklődés – Ödipusz-komplexus.
3-6 éves korig: FREUD FALLIKUS szakasznemi szervek iránti érdeklődés – Ödipusz-komplexus. ERIKSON INFANTILIS-GENITÁLIS LOKOMÓCIÓ szakasza: bűntudat vagy kezdeményezés
19
csökkentértékűség vagy teljesítmény
6-12éves korig: FREUD LATENCIA szakasza ösztön-nyugvás, szülőkkel való azonosulás, szociális érdeklődés. ERIKSON LATENCIA szakasza: csökkentértékűség vagy teljesítmény
20
SERDÜLŐKOR szakasza le-vállás a szülőktől, genitális örömszerzés.
12-19 éves korig: FREUD SERDÜLŐKOR szakasza le-vállás a szülőktől, genitális örömszerzés. ERIKSON SERDÜLŐKOR: szerepdiffúzió vagy identitás
21
ERIKSON FIATAL FELNŐTTKOR: elszigetelődés vagy intimitás
FELNŐTTKOR: stagnálás vagy alkotóképesség ÖREGKOR: kétségbeesés vagy integritás. 20-40 éves korig: 40-60 éves korig: 60 évtől:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.