Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsanett Barnané Megváltozta több, mint 10 éve
2
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III.
3
Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik különféle szerepeket osztanak meg egymás között – akik a közös célok együttes megvalósítása érdekében hatnak egymásra. Munkacsoportok esetén a definíció kiegészül: – A munkacsoportok meghatározott munkafeladat elvégzésére szerveződnek.
4
A csoportok kialakulása A csoporthoz csatlakozás legfontosabb okai: – Fizikai közelség – Gazdasági önérdek – Kölcsönös érdek – Szociálpszichológiai okok Biztonság Szociális igények Önbecsülés Önmegvalósítás
5
A csoportok típusai Formális csoport: a vezetés hozza létre valamilyen meghatározott feladat végrehajtására állandó vagy ideiglenes jelleggel. Informális csoport: természetes úton fejlődnek ki az egyéni és kollektív érdekből kiindulva ÁllandóIdőleges Formálisvezéreltfeladat Informálisbarátiérdek
6
Formális és informális csoportok összehasonlítása JellemzőFormális csoportInformális csoport 1. Fő célokTermelékenység, a feladat ellátása Tagok elégedettsége 2. EredetA szervezet hozza létreSpontán 3. Hatás a tagokraHatalom, anyagi ösztönzés Személyes 4. KommunikációHivatalos csatornákPletyka, személyes 5. VezetőA szervezet kineveziKiválasztódik 6. Interperszonális kapcsolatok A feladatok alakítjákSpontán 7. ÖsztönzésJutalmazások, büntetésekSzociális szankciók
7
A csoportok fejlődése – Bass: a csoportfejlődés négy fázisa FázisKapcsolat a tagok között Feladat és probléma megoldás Érettség 1.Kölcsönös elfogadás Bizalmatlanság, zárkózottság Célok és hivatás kereséseAlacsony 2. DöntéshozásNyílt kommunikáció, egymás megismerése Probléma azonosítás, feladatkiosztás 3. MotiváltságKohézió, kooperációEgymás segítése, információ megosztása 4. VezetettségSzankciók hozatala, státuszok rendszere Képesség és tudás teljes kihasználása Magas
8
A csoportok fejlődése – Woodcock és Francis öt szakaszos modellje Kémlelés Belharc Kísérletezés Az eredményesség Az érettség
9
A munkacsoportok jellemzői Csoportcélok: – Vezetés-kijelölte célok / csoport céljai – Eredményességi célok / fenntartó célok Munkaszerepek: – Szerepek csoportosítása: Feladatorientált szerepek Kapcsolatorientált szerepek Én-központú szerepek
10
A munkacsoportok jellemzői (2) Csoportméret: TényezőA csoport mérete KicsiNagy KölcsönhatásErősebbGyengébb KohézióNagyobbKisebb Elégedettség a munkávalNagyobbKisebb HiányzásKisebbNagyobb Munkaerő elvándorlásAlacsonyabbMagasabb KözömbösségRitkaGyakori TermelékenységNincs összefüggés
11
A munkacsoportok jellemzői (3) Csoportnormák: – A csoport által elfogadott szabályok, melyek a tagok csoporton belüli viselkedését irányítják. – A csoportnormák jellemzői: Összefoglalják, egyszerűsítik a csoporthatás folyamatát. Csak a viselkedésre vonatkoznak, az egyén gondolataira, érzéseire nem. A normákat csak a tagok által fontosnak tartott magatartásformákra alakítják ki Fokozatosan fejlődnek ki, de ez a folyamat felgyorsulhat a csoportintegritás megőrzése érdekében. Nem minden norma vonatkozik egyformán minden tagra.
12
A munkacsoportok jellemzői (4) Csoportnormák (folyt.): – A csoportnormák funkciói: Elősegítik a csoport túlélését Leegyszerűsítik az elvárt magatartást Segítenek a zavarba ejtő helyzetek elkerülésében Segítenek a csoport azonosításában
13
Miért tartják be a csoporttagok a normákat? Csoportnyomás: – A konformitás szintjét befolyásolják: A feladat jellemzői Az egyén személyes jellemvonásai A csoport jellemzői – A csoportfelügyelet és rászorítás – A normák perszonalizálódása
14
Státusrendszerek céljai Motiválás Azonosítás Megtiszteltetés Stabilitás A szervezetekben kialakított státuszrendszerek egyik zavaró jelensége a státus összhang hiánya.
15
A csoportkohézióra ható tényezők A csoport mérete A tagok függősége a csoporttól A célokban való egyetértés A siker A csoport státusza A vezetés elvárásai és nyomása A külső fenyegetettség
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.