Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Informatika tankönyvek és segédletek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Informatika tankönyvek és segédletek"— Előadás másolata:

1 Informatika tankönyvek és segédletek
Végh András 2006.

2 Informatika tankönyvek és segédletek
Középiskola (7 -) évfolyamok Nemzeti Tankönyvkiadó: Informatika Letölthető anyagok: Tanári kk., Segédletek, Megoldások Saját honlapom: oktatás, informatika, érettségi, mérés-értékelés, cikkek, könyvek, forrásfájlok feladatokhoz… Nemzeti Tankönyvkiadó

3 Szóbeli tételjavaslatok a középszintû informatika érettségire
A könyv a középszintû informatika érettségi lehetséges tételeinek egy halmazát foglalja össze. Lényegében lefedi az elõírt részletes követelményeket. A tételcímet követõ kérdések, feladatok alapján lehet a témát kifejteni, majd a feleletnek egy lehetséges vázlata is megtalálható. Egyes tétel-vázlatok a szokásosnál részletesebben is kifejtésre kerültek, ha a tétel olyan résztémákat érint, amelyeknek oktatása még nem eléggé egységes. Nemzeti Tankönyvkiadó

4 Új informatika tankönyv a középiskolákban

5 Új tankönyv 9 -10. osztályos informatika ( új NAT)
kerettanterv + középszintű érettségi tankönyv + munkafüzet, témazáró feladatlapok útmutató és tanmenet (interneten) tanári segédkönyv (interneten) egyéb kiegészítések (interneten) A 9. osztályos könyv tavaly jelent meg, a 10. o. idén fog megjelenni. Nemzeti Tankönyvkiadó

6 9. évfolyamos fejezetek 1. Az informatikai eszközök használata (hardver, operációs rendszer, hálózatok …) 2. Információ és kommunikáció (Információ, jel, kódolás, Internet …) 3. Számítógépes grafika 4. Szövegszerkesztés 5. Weblapok készítése 6. Prezentáció Nemzeti Tankönyvkiadó

7 10. évfolyamos fejezetek 1. Az információs társadalom (az informatika fejlődéstörténete …) 2. Táblázatkezelés 3. Adatbázis-kezelés 4. Algoritmizálás, programozás 5. Könyvtárhasználat Nemzeti Tankönyvkiadó

8 A fejezetek felépítése
1 lecke = 1 óra! => 2 oldalon Ismétlő kérdések (emlékeztetés) Érdekességek (motiválás) Ellenőrző kérdések és feladatok (önellenőrzés) Rendszerezés/összefoglalás témánként Gyakorlati jellegű fejezetek, összetett feladatok A nagy méret előnye, hogy két oldalon elfér egy teljes lecke Négyszínnyomás, színkód  Prezentáció Szövegszerkesztés Info. Eszközök Nemzeti Tankönyvkiadó

9 Farsang projekt Az egész csoport részt vehet a megvalósításában
Fő témakörök: szövegszerkesztés, táblázatkezelés, Internet … Szakaszai: A projekt megtervezése A projekt megvalósítása Értékelés Farsang projekt 7 lépésben (munkafüzet 56. o.) Nemzeti Tankönyvkiadó

10 Komplex feladat Kis csoportos feladatok
1. Az általatok vezetett kereskedelmi egységben nyári akciót hirdettek. Sok terméket leértékeltek (20, 30, 50%). Plakáton és üzleti prezentáción is értesítitek az üzlet vásárlóit. 2. Osztálykirándulás - Mire használhatjuk az internetet? Ez még nem a projekt, csak az alábbi témák tanulása, bemutatása Keresés Levelezés Közvetlen kapcsolat Képkezelés Prezentáció készítés mind a 4 témából. Nemzeti Tankönyvkiadó

11 „Féregirtás” Reményeink szerint az új könyvek
Féregirtó tankönyvek lesznek  Féreg: elterjedt tévedés, hibás elképzelés, pontatlanság  A továbbiakban (példaként) kiemelünk egy témakört, az „Információ-kommunikáció”-t és néhány fontos férget is megvizsgálunk  Nemzeti Tankönyvkiadó

12 2. Információ és kommunikáció
Nemzeti Tankönyvkiadó

13 Alapfogalmak Jelek világa Analóg és digitális jelek
Kódok (szám, karakter, hang, kép) Adat és információ Adatmennyiség és információmennyiség Logikai műveletek … Nemzeti Tankönyvkiadó

14 Mi a jel és az elemi jel? A jel érzékszerveinkkel felfogható vagy technikai eszközeinkkel detektálható, mérhető jelenség, amelynek önmagán túlmutató jelentése (hatása) van. A jel és az elemi jel viszonya (rendszer – elem) Hogyan digitalizálható egy bonyolult jel? Nemzeti Tankönyvkiadó

15 A jelek fajtái A jelek csoportosítása az érzékelés módja szerint
A jelek csoportosítása más szempont szerint Folyamatos és diszkrét jelek Analóg és digitális jelek Minden jel digitalizálható Nemzeti Tankönyvkiadó

16 Mi is az a bit? 1 Eredetileg binary digit: 0 vagy 1 számjegy Egy darab bináris jel adatmennyisége 1 bit a bit az adat mennyiségét méri Megj.: 7-8. osztályban elegendő a fentiek szerint definiálni a bit-et! De a bit az információnak is az egysége! binary unit: bináris egység (az információé) a bit az információ mennyiségét méri Kétféle bitfogalom létezik. Nem ugyanazt jelentik! Nemzeti Tankönyvkiadó

17 A byte többszörösei Melyik konvenciót használjuk?
Decimális Bináris prefixumok kB = 103 B KiB = 210 B MB = 106 B MiB = 220 B GB = 109 B GiB = 230 B TB = 1012 B TiB = 240 B Fotó: ferritgyűrűs memória készítése. Nemzeti Tankönyvkiadó

18 Az információ szemantikai értelmezése
Az információ új ismeret, értesülés relatív, szubjektív jellegű értelmezés fontos az adat (a jelsorozat) jelentése Előzetes tudásunkkal az adatot (jeleket) értelmezzük. Esetenként logikai vagy matematikai műveleteket alkalmazunk ill. gondolkodunk. Ha a jelentés új ismeret, akkor információ, ha nem akkor nem információ. Ha nem tudjuk a jelentést kifejteni, akkor nem kapunk információt. i? Nemzeti Tankönyvkiadó

19 Az információ(mennyiség) értelmezése - nem követelmény!
Információelmélet - kommunikáció Véletlentől függő „kísérlet” aktuális kimenetelének megismerése A „kísérlet” lehet egy üzenet (jelsorozat) fogadása, vétele is A konkrét üzenet pedig a „kísérlet” kimenetele. Nemzeti Tankönyvkiadó

20 Az információ tulajdonságai
Minél kisebb a bekövetkezés valószínűsége, annál több információt jelent. Nagy valószínűség bekövetkezése keveset mond a számunkra. Szélsőségesen: biztos esemény bekövetkezése semmitmondó. Független események bekövetkezésére vonatkozó információk összeadódnak. Az egyiknek a bekövetkezése nem szolgáltat információt a másikról (ugyanannyival tudunk meg többet). Nemzeti Tankönyvkiadó

21 Az egyedi esemény információja (információmennyisége)
Függvény: I(x) = f (p(x)) 1. monoton fogyó (nagyobb p  kisebb I ) 2. független eseményekre: I(X·Y) = I(X) + I(Y) Mértékegység  logaritmus alapszáma (!) Legyen I(x) = 1 ha p = 0,5 Ekkor Nemzeti Tankönyvkiadó

22 Példák az információra
„6-ost dobtam a dobókockával” I = log2 6 = 2,585 bit (nem egész szám!) „nem 6-ost dobtam a dobókockával” I = log2 6/5 = 0,263 bit (kisebb, mint 1!) Féreg: „A bit az információ egysége, tovább már nem bontható, azaz nincs értelme például fél bit információról beszélni.” ! Ez nem igaz! p = 0-ra nincs értelmezve (tekinthetjük -nek) I = log2 1 = 0 (a biztos eseményinformációja) Nemzeti Tankönyvkiadó

23 Információmennyiség a jelhalmaz entrópiája
Jelek: jel1, jel2, jel3 … jeln Valószínűségük: p1, p2, p3 … pn I =  pi × log (1/pi) Ilyen alakú a fizikai entrópia kifejezése is!!! Szilárd Leó (magyar) már 1928-ban bebizonyította az információ és a (fizikai) entrópia ekvivalenciáját. Információfizika kezdete. Nemzeti Tankönyvkiadó

24 Információk Informatika 9. Raktári szám: 16172
Informatika 9. munkafüzet + témazáró Raktári szám: 16172/ M Informatika 10. Informatika 10. munkafüzet + témazáró Szóbeli tételjavaslatok – informatika érettségi Raktári szám: 81492 Nemzeti Tankönyvkiadó

25 Köszönöm a figyelmüket!
Végh András Nemzeti Tankönyvkiadó


Letölteni ppt "Informatika tankönyvek és segédletek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések