Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLilla Vargané Megváltozta több, mint 10 éve
1
Rózsáné Czigány Enikő Differenciáló pedagógia
2
A differenciáló pedagógiában érintett főbb csoportok SNI Tehetséges Hátrányos helyzetű Migráns Tartósan beteg
3
A közoktatásról szóló 1993. évi többször módosított LXXIX. Törvény 2007. szeptember 1-től hatályos módosítása, a sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók két csoportját különbözteti meg: A/csoport Látássérült gyermekek/tanulók : Gyengénlátók Aliglátók vakok
4
Hallássérült gyermekek/tanulók: enyhén hallássérültek Nagyothallók siketek Beszédfogyatékos gyermekek/tanulók Súlyosan akadályozott beszédfejlődésű gyermekek,tanulók alacsony anyanyelvi fejlettséggel, amelyek a beszédszervek gyengeségében, beszédhangok ejtésének zavarában, a grammatika fejletlenségében
5
nyilvánulnak meg. Iskolás életkorban kihatása van az olvasás, írás, helyesírás elsajátítására, súlyos zavarára. Testi fogyatékosok: mozgás és tartási funkciójukban visszafordíthatatlan sérülést mutatók (mozgáskorlátozottak) A fogyatékosság mértékét, az óvodai illetve iskolai Integráció lehetőségét a fogyatékosságtípust vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság
6
állapítja meg, egy komplex szakorvosi, pszichológiai és gyógypedagógiai vizsgálat alapján, amely az egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs foglalkozások/tanórai foglalkozások szükségességét is jelenti.
7
Értelmi fogyatékos gyermekek/tanulók Enyhén értelmi fogyatékosok Értelmileg akadályozottak Értelmileg súlyosan akadályozottak Autisták (A viselkedés, a kommunikáció, a gondolkodási képességek sajátos megnyilvánulásai) Kanneri autizmus Aspergeri autizmus
8
A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességét mutató gyermekek/tanulók B/csop. a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességét mutató gyermekek/tanulók
9
A Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve Az ONAP a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének is alapdokumentuma. Az abban meghatározott kiemelt fejlesztési feladatok a sajátos nevelési igényű gyermekekre is érvényesek, de a minimumkövetelmények alapján a sérüléstípusnak megfelelő irányelveket készítettek.
10
Az Irányelvben foglaltak célja, hogy a sajátos nevelési igényűek esetében az elvárások és a gyermeki sajátosságok ugyanúgy összhangba kerüljenek, mint más gyermekeknél Az óvodapedagógus tervezőmunkáját segíti még a sérüléstípusnak megfelelő szakos gyógypedagógus
11
Tehetséges tanulók/gyermekek A TEHETSÉG FOGALMA, FAJTÁI: Legelfogadottabb meghatározást Renzulli adta. Ő négy összetevőjét emeli ki a tehetségnek: - átlag feletti általános képességek, - átlagot meghaladó speciális képességek, - kreativitás, - feladat iránti elkötelezettség.
12
általános képességek közé tartozik például a magas szintű elvont gondolkodás, fejlett anyanyelvi képességek, jó memória, hatékony információfeldolgozási stratégiák stb. A speciális képességek adják meg a jellegzetességét a tehetségnek. Gardner-féle csoportosítás szerint hétféle speciális képességcsoport különíthető el: nyelvi, zenei, matematikai-logikai, vizuális-téri, testi- mozgásos, szociális-interperszonális, intraperszonális. Ezek a tehetségfejlesztés kiindulási alapjai
13
Kreativitás is több elemből épül fel: originalitás, flexibilitás, fluencia, problémaérzékenység stb. Ez az összetevő is meghatározó a tehetség funkcionálásában, hiszen a tehetségre egyebek között éppen az jellemző, hogy problémahelyzetekben új megoldásokat talál, s ez kreatív képességek nélkül elképzelhetetlen.
14
Feladat iránti elkötelezettség olyan személyiség-tényezőket foglal magába, amelyek a magas szintű teljesítményhez az energiát biztosítják: érdeklődés, versenyszellem, kitartás, emocionális stabilitás stb. A képességek bármilyen magas szintre is fejlődnek, e háttértényezők fejlettsége nélkül nincs magas szintű teljesítmény.
15
Tehetségesnek tehát azok tekinthetők, akik kiváló adottságaik – a négy fenti összetevő ötvözeteként - alapján magas szintű teljesítményre képesek az élet bármely tevékenységi területén.
16
Mely életkorban kezdjük a tehetségfejlesztést? Az óvodáskor „alapozó” korszaknak tekinthető: elsősorban a megfelelő érzelmi fejlődést kell biztosítani a gyerekek számára azzal, hogy „törődünk” velük, s engedjük őket játszani. Ebben a korban még nem szabad „elkülöníteni” a tehetségesnek látszó gyerekeket, ebből sok probléma adódhat.
17
A kisiskolás korban is alapozó munkát végezhetünk, csak más értelemben, mint az óvodáskorban: elsősorban a tehetség általános képességeihez tartozó elemeit kell hatékonyan fejleszteni. Az úgynevezett speciális osztályok koraiak még ebben az időszakban, hiszen ezekben a kiemelkedő teljesítmény alapja többnyire a magas szintű általános intellektuális képességrendszer, nem pedig a speciális képesség. Ha felbukkan a tehetség – pl. matematika, nyelv –, egyéni programmal lehet a fejlesztést megoldani.
18
A felső tagozat már színtere lehet a hatékony speciális tehetségfejlesztésnek. Ez az a kor 12-13 körül, amikor többnyire megjelenik a speciális tehetség.
19
Az általános iskola feladatai - - a tehetség azonosítása, felismerése, - - a programok célkitűzései, - - szervezeti formák, - - gazdagítás, dúsítás, - - együttműködés a családdal. A tehetség azonosítása, felismerése A felismeréshez a Renzulli-féle definíció ad kapaszkodókat ( mind a négy összetevőre figyelnünk kell!)
20
Pszichológiai tesztek (tévedhet!) A képesség és a teljesítmény két különböző dolog, gyakori az alulteljesítő tehetséges gyerek. A pedagógus vagy más fejlesztő szakember és a gyerek folyamatos együttes tevékenysége ad legtöbb kapaszkodót a tehetség felismeréséhez. Minél többirányú a gyermekről kapott információ, annál megbízhatóbb
21
2. A tehetségfejlesztő programok célkitűzései: - a tehetséges gyerek erős oldalának fejlesztése, - a tehetséges gyerek gyenge oldalának fejlesztése (Csaknem minden tehetséges gyereknél van ilyen, s ez akadályozhatja az erős oldal kibontakozását), - megfelelő „légkör” megteremtése, - szabadidős, lazító programok, amelyek biztosítják a feltöltődést, pihenést.
22
3. A tehetségfejlesztés iskolai és iskolán kívüli szervezeti formái: - tanórai differenciálás különféle formái - - fakultáció, - - speciális osztály, - - délutáni foglalkozások (szakkör, blokk, önképzőkör stb.) - - hétvégi programok, - - nyári kurzusok, mentor-program.
23
4. Gazdagítás, dúsítás: - -Mélységben történő gazdagítás: ennek során több lehetőséget kínálunk a tehetséges gyerekeknek tudásuk és képességeik alkalmazására, mint általában a tanulóknak. - -Tempóban történő „gazdagítás”: a tehetséges gyerekek ugyanannyi idő alatt társaiknál többet képesek megtanulni, így gazdagításuk újszerű tartalmak bevonásával is megoldható.
24
- A „tartalmi” gazdagítás azt jelenti, hogy a tananyagot a tanulókra érzékenyen kell megszerkeszteni: ki kell használni a tanulók egyedi természetét és szükségleteit, érdeklődését, illetve ezeket fejleszteni is kell. - - A feldolgozási képességek gazdagítása elsősorban a kreatív és kritikus gondolkodás fejlesztését jelenti felfedező, illetve interdiszciplináris tevékenység közben.
25
Hátrányos helyzetű gyermekek/tanulók A fogalommeghatározás koronként eltérő, gazdasági-társadalmi környezethez alkalmazkodva történik az alábbi szempontok szerint: Szülők iskolázottsága: mindkét szülő 8 általánost vagy annál kevesebb osztályt végzett. Szülők egzisztenciális biztonsága: ahol egyik szülőnek sincs munkahelye
26
Család stabilitása: felbomlott család, amelyben az eltartó egyedül neveli a gyermekét. Eltartottak száma, családok nagysága: az eltartottak aránya meghaladja az eltartók számát. Szülők devianciája (alkohol, drog, bűnözés, stb.) Kisebbségi, etnikai helyzet: történelmi és társadalmi okok miatt szintén hátrányos helyzetet jelenthet
27
A hátrányos helyzet annál súlyosabb minél több szempontot érint. Így beszélünk hátrányos helyzetről és halmozottan hátrányos helyzetről.
28
Migráns tanulók Fogalommeghatározás: Az életvitelszerűen gazdasági vagy politikai okok miatt hazánkban élő vagy letelepedett külföldi állampolgár
29
A tanulás- és teljesítményzavar A tanulási zavar: Ép intellektus mellett valamilyen ok miatt sérülnek a tanuláshoz szükséges képességek: - Kognitív képességek (figyelem, emlékezet, (gondolkodás, észlelés) - Kommunikáció (beszéd, írás-olvasáshoz szükséges funkciók) - Mozgás (nagymozgás, finommotorika, grafomotorika)
30
Teljesítményzavar: Az intellektus alapján elvárható szint alatti teljesítmény. Tágabb fogalom, mint a tanulási zavar, mert a tanulási zavar mindig együtt jár a teljesítményzavarral, de teljesítményzavar előfordul ép tanulási képességek mellett is. Ennek oka lehet: - szociálizációs ártalmak - érzelmi sérülések - Betegség, stb.
31
A differenciálás fogalma, típusai Differenciálás az a folyamat, amelynek eredményeképpen a nevelést/fejlesztést az egyes gyermekek egyéni szükségleteihez igazítjuk Típusai Tartalom szerinti: Ugyanazon a tantervi témán dolgoznak, de a tananyag feldolgozásban máshol tartanak. Pl.: matematika:a tantervi témakör a többjegyű számok összeadása. De a tananyag a többieknél a százas átlépéssel, míg a diszkalkuliásnál a hetes számkörben
32
Érdeklődés szerinti: a kevéssé motivált gyermeket is bevonhatjuk az őket érdeklő témákba. Tempó szerinti: nyelvtani kiegészítő feladat elvégzését követően nyelvtani rejtvény. (tehetséggondozást is szolgálhatja!) Szint szerinti:Ugyanazon a tantervi témán dolgoznak, de amíg az egyik csoport az elsajátított tananyagot megadott szavak alapján egészíti ki, a másikkal emlékezetből idéztetjük föl.
33
Hozzáférhetőség szerinti: Van, aki a feladatlapon végez szorzásos feladatot, van, aki cselekedtető-rávezető módszerrel. Reakció szerint: Írásos válasz helyett szóbeli választ ad pl.: diszlexiás, diszgráfiás tanuló. Szerkezet szerint: Bizonyos tanulók „egységekben” kapják az ismereteket, mások lépésről-lépésre haladva.
34
Tanítás” stílusa szerinti: a módszert az elérni kívánt „tanulási eredmény” szerint kell megválasztani (magyarázat, külön bemutatás, stb.) Pl.:A csapadék keletkezése Kétszemélyes tanulásban: megtapasztalják egymás értékeit, kialakul a másik segítése attitűd. (közös feladatmegoldás) Veszélye: csak az egyik oldja meg a feladatot. Ezért a differenciálás versenyhelyzetben nem alkalmazható!
35
Csoportos tanulás: Csoport kap egy feladatot, de benne minden személy más részfeladatot. A végső megoldás csak úgy lehetséges, ha az egyes tanulók megoldották a sajátjukat, majd azokat összeadják. (pl.: makett tavaszi kertkészítés: papírból mindenki más virágot készít) Cél, hogy mindenki ismerje fel, hogy saját célját csak akkor éri el, ha a többiek is elérik az övéiket. Így mindenki kompetenssé válik, kialakulnak az együttműködéshez szükséges képességek.
36
Ez a differenciálási forma lehetőséget nyújt a részfeladatok differenciálásában is. Pl.: Míg az egyik rajzol, addig a másik kivág, a harmadik kifest, a negyedik felragasztja a kész virágokat, stb.
37
Minden tanulót érintő tananyaggal kapcsolatos tervezési szempontok Mit tanítunk és miért Mi a célunk vele Milyen módszereket és tanulásszervezési technikákat alkalmazunk Mi a követelmény Mi az a minimum, amit mindenkinek tudnia kell Mit tekintünk optimumnak Milyen képességeket és készségeket szeretnénk fejleszteni és ebben mi az elvárt szint.
38
A differenciálandó tanulót érintő a tananyaggal kapcsolatos tervezési szempontok Mit tanítunk és miért Mi a célunk vele Milyen módszereket és tanulásszervezési technikákat alkalmazunk (külön bemutatás, több modalitás, cselekedtetéses rávezetés, differenciálás, stb.) Mi a követelmény Az adott tanórán elérni kívánt eredmény Mit tekintünk optimumnak Mi szolgálhatja a tehetségfejlesztést
39
Milyen képességeket, készségeket szeretnénk fejleszteni és ebben mi az elvárt szint (kognitív képességek: észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodási műveletek; nyelvi képesség: beszéd /kidolgozott és kidolgozatlan nyelvi kód/, írás, olvasás, belső beszéd; szociális képességek; önismeret, alkalmazkodás felnőtthöz, társakhoz, felelősség mások iránt, együttműködés másokkal, szabálytudat, feladattudat, igazmondás, ígéret betartása, önkontroll, türelem, beszédviselkedés, empátia, késleltetés, stb.;
40
motoros képesség: mozgáskoordináció, szem- kéz koordináció, grafomotorium, állóképesség
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.