Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Erik Erikson Harry Stack Sullivan
2
Erik Erikson ( )
3
Erikson fő tételei Énidentitás Kompetencia Pszichoszociális krízis
Az epigenetikus fejlődés elve Az életen át tartó fejlődés
4
A fejlődés nyolc szakasza
5
Az egyes fejlődési szakaszok
1. A csecsemőkor (orál-szenzoros) - a krízis a bizalom-bizalmatlanság - a kialakuló énminőség: a remény 2. A kisgyermekkor (anál-muszkuláris) - a krízis: autonómia-kétely - a kialakuló énminőség: az akarat
6
A bizalom és autonómia összefüggése
7
3. Óvodáskor (fallikus-lokomóciós)
- krízis: kezdeményezés-bűntudat - énminőség: szándék, cél 4. Iskoláskor (latencia) - krízis: teljesítmény-kisebbrendűségi érzés - énminőség: kompetencia 5. Serdülőkor (pubertás és adolescens) - krízis: identitás-szerepkonfúzió - énminőség: hűség
9
6. Fiatal felnőttkor. - krízis: intimitás-izoláció
6. Fiatal felnőttkor - krízis: intimitás-izoláció - énminőség: szeretet
10
7. Felnőttkor. - krízis: alkotóképesség-stagnálás
7. Felnőttkor - krízis: alkotóképesség-stagnálás - énminőség: gondoskodás
11
- krízis: énintegritás-kétségbeesés
8. Időskor - krízis: énintegritás-kétségbeesés - énminőség: bölcsesség
12
Harry Stack Sullivan (1892-1949)
A személyiség az ember életére jellemző ismétlődő interperszonális helyzetek egy viszonylag tartós mintája A személyközi síkon végbemenő legfontosabb folyamatok: - dinamizmusok - megszemélyesítések - megismerési folyamatok
13
Dinamizmusok Ismétlődő magatartásformák
Személyközi kapcsolatokra jellemzők Testi zónákhoz kötöttek Speciális dinamizmus az én-rendszer - a szorongás eredményeként alakul - a szorongást az anya közvetíti - a társadalom irracionális aspektusainak terméke
14
Megszemélyesítések Képmás, amit a személy önmagáról vagy másról hordoz
- kielégülés: kedvező kép (jó anya, jó én) - szorongás: kedvezőtlen kép (rossz anya, rossz én) - nagyon erős szorongás: nem-én megszemélyesítés
15
Megismerési folyamatok
A tapasztalatszerés módjai: prototaxikus parataxikus és szintaktikus megismerési mód
16
A személyiség fejlődése
Csecsemőkor - orális zóna az elsődleges kapcsolat helye, ehhez kapcsolódó megszemélyesítések, prototaxikus → parataxikus, álom-elszakadásos mechanizmus, saját test felfedezése, koordinált mozgás Kisgyermekkor - nyelvi fejlődés, szintaktikus gondolkodás megjelenése, különböző megszemélyesítések egybeolvasztása, a nem fogalma, szublimáció megjelenése
17
Gyermekkor - közösségi lénnyé válik, alá- fölérendeltség, versengés megjelenése, különbségtevés fantázia és valóság között A serdülés előestéje - egyenrangú bizalmi kapcsolatok kiépítése Korai ifjúkor -a heteroszexuális igény és a barátságigény elkülönül Késői ifjúkor - bevezetés az érett személyközi kapcsolatokba, az én-rendszer megszilárdul, hatékony szublimáció Érett felnőttkor
18
Sullivan a pszichiátriai interjúról
A terapeuta a személyközi kapcsolatok szakértője A kommunikációt kell figyelni, nemcsak a „mit”, hanem a „hogyant” is Reciprok emóciók
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.