Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pszichoszociális fejlődés elméletei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pszichoszociális fejlődés elméletei"— Előadás másolata:

1 A pszichoszociális fejlődés elméletei
Erik Erikson Harry Stack Sullivan

2 Erik Erikson ( )

3 Erikson fő tételei Énidentitás Kompetencia Pszichoszociális krízis
Az epigenetikus fejlődés elve Az életen át tartó fejlődés

4 A fejlődés nyolc szakasza

5 Az egyes fejlődési szakaszok
1. A csecsemőkor (orál-szenzoros) - a krízis a bizalom-bizalmatlanság - a kialakuló énminőség: a remény 2. A kisgyermekkor (anál-muszkuláris) - a krízis: autonómia-kétely - a kialakuló énminőség: az akarat

6 A bizalom és autonómia összefüggése

7 3. Óvodáskor (fallikus-lokomóciós)
- krízis: kezdeményezés-bűntudat - énminőség: szándék, cél 4. Iskoláskor (latencia) - krízis: teljesítmény-kisebbrendűségi érzés - énminőség: kompetencia 5. Serdülőkor (pubertás és adolescens) - krízis: identitás-szerepkonfúzió - énminőség: hűség

8

9 6. Fiatal felnőttkor. - krízis: intimitás-izoláció
6. Fiatal felnőttkor - krízis: intimitás-izoláció - énminőség: szeretet

10 7. Felnőttkor. - krízis: alkotóképesség-stagnálás
7. Felnőttkor - krízis: alkotóképesség-stagnálás - énminőség: gondoskodás

11 - krízis: énintegritás-kétségbeesés
8. Időskor - krízis: énintegritás-kétségbeesés - énminőség: bölcsesség

12 Harry Stack Sullivan (1892-1949)
A személyiség az ember életére jellemző ismétlődő interperszonális helyzetek egy viszonylag tartós mintája A személyközi síkon végbemenő legfontosabb folyamatok: - dinamizmusok - megszemélyesítések - megismerési folyamatok

13 Dinamizmusok Ismétlődő magatartásformák
Személyközi kapcsolatokra jellemzők Testi zónákhoz kötöttek Speciális dinamizmus az én-rendszer - a szorongás eredményeként alakul - a szorongást az anya közvetíti - a társadalom irracionális aspektusainak terméke

14 Megszemélyesítések Képmás, amit a személy önmagáról vagy másról hordoz
- kielégülés: kedvező kép (jó anya, jó én) - szorongás: kedvezőtlen kép (rossz anya, rossz én) - nagyon erős szorongás: nem-én megszemélyesítés

15 Megismerési folyamatok
A tapasztalatszerés módjai: prototaxikus parataxikus és szintaktikus megismerési mód

16 A személyiség fejlődése
Csecsemőkor - orális zóna az elsődleges kapcsolat helye, ehhez kapcsolódó megszemélyesítések, prototaxikus → parataxikus, álom-elszakadásos mechanizmus, saját test felfedezése, koordinált mozgás Kisgyermekkor - nyelvi fejlődés, szintaktikus gondolkodás megjelenése, különböző megszemélyesítések egybeolvasztása, a nem fogalma, szublimáció megjelenése

17 Gyermekkor - közösségi lénnyé válik, alá- fölérendeltség, versengés megjelenése, különbségtevés fantázia és valóság között A serdülés előestéje - egyenrangú bizalmi kapcsolatok kiépítése Korai ifjúkor -a heteroszexuális igény és a barátságigény elkülönül Késői ifjúkor - bevezetés az érett személyközi kapcsolatokba, az én-rendszer megszilárdul, hatékony szublimáció Érett felnőttkor

18 Sullivan a pszichiátriai interjúról
A terapeuta a személyközi kapcsolatok szakértője A kommunikációt kell figyelni, nemcsak a „mit”, hanem a „hogyant” is Reciprok emóciók


Letölteni ppt "A pszichoszociális fejlődés elméletei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések