Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Adatbázis-kezelés, információ-rendszerek
GTK Pénzügy és Számvitel Szak, BSc Adatbázis-kezelés, információ-rendszerek Tárgyjegyző: Baksáné Varga Erika 4GL rendszerek Bevezetés az MS Access használatába
2
4GL rendszerek
3
4GL fogalma 4GL = 4th Generation Language
Nem programozási nyelv, hanem grafikus felülettel rendelkező integrált alkalmazásfejlesztő eszköz. A 4GL eszközök magas szintű programozási nyelvre épülő komplex, objektumorientált programfejlesztő rendszerek.
4
Programzási nyelvek generációi
1GL: gépi (bináris) kód 2GL: alacsony szintű, gépközeli nyelvek 3GL: magas szintű programozási nyelvek (feladatorientált, strukturált prog. nyelvek) 4GL: grafikus felületű, objektumorientált programfejlesztő eszközök (komponens alapú fejlesztési módszert alkalmaznak)
5
4GL eszközök tulajdonságai 1/3
Grafikus felhasználói felület Objektumorientáltság (kész objektumok) Eseményvezérelt programozás Gyors fejlesztés (komponens alapú): elég megadni a megjelenítési és eseménykezelési paramétereket; az implementációs részleteket elrejti.
6
4GL eszközök tulajdonságai 2/3
Korszerű programozástechnikai eszközök használata Szabványosság és rugalmasság Teljesség Moduláris programfelépítés Csoportmunka-támogatás Segédprogramok széles választéka
7
4GL eszközök tulajdonságai 3/3
Futtatható állomány generálása MS Access A 4GL rendszerek általános követelményeinek megfelel, de a fejlesztő- rendszertől függetlenül futtatható állomány fordítására nem képes, ezért nem nevezhetjük "igazi" 4GL fejlesztőrendszernek!
8
4GL eszközök osztályozása
Általános fejlesztő eszközök: általános programozási feladatok megoldására szolgálnak (pl. Delphi,VisualBasic) Adatbázis-kezelő alkalmazások fejlesztő eszközei (pl. Visual FoxPro, Power Builder, Oracle Power Forms, Magic) Speciális fejlesztő eszközök (pl. internet-alapú alkalmazásfejlesztő eszközök)
9
4GL rendszerek hátrányai
erőforrás-igényesebbek, mint a hagyományos (3GL) rendszerek, a hagyományos megoldások már beváltak, jobban ismertek mind fejlesztői, mind felhasználói oldalról, komplexitásuk miatt áttekinthetőségük meglehetősen nehéz programozói feladat, nincs mindig szükség a 4GL nyújtotta előnyökre, lényegesen drágábbak, mint a hagyományos eszközök, a felhasználók lassabban térnek át újabb eszközökre.
10
4GL rendszer komponensei 1/8
11
4GL rendszer komponensei 2/8
Repository: A rendszer központi eleme. A repository tárolja az fejlesztőrendszer által készített alkalmazások adatait, a bennük szereplő objektumok, megkötések, szabályok definícióit.
12
4GL rendszer komponensei 3/8
Képernyőszerkesztő: A képernyő szerkesztő segítségével grafikusan megtervezhető az alkalmazás kezelő felülete. Események kezelését, vezérlését lehet vele megadni.
13
4GL rendszer komponensei 4/8
Menüszerkesztő: az egyes képernyők és nyomtatási programmodulok összekapcsolását végzi Jelentésszerkesztő: listaként, papíron kinyomtatott jelentések formátumát lehet vele megadni
14
4GL rendszer komponensei 5/8
Adatszerkesztő: A kapcsolódó adatbázisban létrehozandó vagy létrehozott adatok, relációk és attribútumok, indexek szerkezetét lehet definiálni. Itt lehet megadni az adatok forrását, elérési útvonalát is.
15
4GL rendszer komponensei 6/8
ER modellező Grafikusan és szemléletesen elkészíthető az adatszerkezet modellje. Az előállított modellből a rendszer automatikusan generálja a megfelelő relációs adatmodellt, és létrehozza a szükséges táblázatokat, integritási feltételeket.
16
4GL rendszer komponensei 7/8
CASE eszközök Computer-Aided Software Engineering a fejlesztés teljes vertikumát lefedő eszközök együttes elnevezése Kész alkalmazások, segédprogramok gyűjteménye
17
4GL rendszer komponensei 8/8
Csoportmunka-támogatás: változások pontos nyomonkövetése, ütemezések megvalósítása, feladatkörök pontos kijelölése.
18
Szoftverrendszerek működési környezete
Külső számítógépes rendszerek Felhasználó Alkalmazáslogika Kezelői felület Kommunikációs felület
19
Kezelői felület A kezelői felületen keresztül tudjuk egy működő szoftverrendszer viselkedését befolyásolni. Grafikus Elemei: Megjelenítő objektumok: a kezelő ezeken keresztül kaphat információkat a rendszertől, és rajtuk keresztül be is avatkozhat a rendszer működésébe. Parancsok: billentyűkombinációk vagy menük
20
Megjelenítő objektumok
A 4GL rendszerben az eszköztárról érhetők el. Tulajdonságokkal és metódusokkal rendelkeznek (adatlapon beállíthatók). Fajtái: Passzív: Tartalmuk, megjelenésük, és állapotuk állandó. Kezelői eseményekre nem reagálnak, és adatokat nem jelenítenek meg. Aktív: Tartalmuk időben változó, és az általuk megjelenített adatokat az alkalmazáslogika képzi, vagy közvetlenül a környezetből származnak.
21
Aktív kezelőszervek /3 Olyan aktív megjelenítő objektum, amely képes kezelői beavatkozásokra reagálni.
22
Aktív kezelőszervek 2/3 Nyomógomb (button)
Kétállapotú kapcsoló (checkbox) Választógombok (radio button) (egyválasztós) Szövegmező Görgetősáv (függőleges vagy vízszintes)
23
Aktív kezelőszervek 3/3 Listák Állandó lista (lehet többválasztós)
Beugró lista Kombinált lista (beugró lista + beviteli mező)
24
Külső alkalmazások A külső alkalmazás olyan komplex, általános részfeladatot old meg, melynek megvalósítása nem a mi alkalmazásunk feladata. Fajtái például: Op. rendszer szintű szolgáltatások Adatbáziskezelő rendszerek Külső alkalmazások Ipari- és mérőrendszerek
25
Adatbázis-hozzáférés kezelése
Az adatbáziskezelőkhöz fejlesztett adatmegjelenítő, adatbeviteli, adatmódosító alkalmazások fejlesztése a 4GL alkalmazásfejlesztő eszközök egyik legelterjedtebb felhasználási területe. A kommunikációs felület feladatai: Adatbázis kapcsolat felvétele, lebontása. SQL kérések összeállítása, elküldése. Műveletek eredményének megjelenítése. A kezelői felületen keresztül bevitt vagy módosított adatok visszaírása az adatbázisba.
26
Szabványos kommunikációs felületek adatbázisok eléréséhez
ODBC: Open Data Base Connectivity JDBC: Java Data Base Connectivity Felhasználó Adatbáziskezelő rendszer Alkalmazáslogika Kezelői felület Kommunikációs felület
27
Alkalmazáslogika Az alkalmazáslogika valósítja meg az alkalmazásunk procedurális belső működéseit. Feladatai: Eseménykezelés Alkalmazás-specifikus tevékenységek (egyedi kódrészletek) végrehajtása
28
Eseménykezelés Előre definiáltak, és kezelésükhöz előre gyártott sémák állnak rendelkezésre. Az események kezelése a megjelenítő objektumok metódusaihoz kapcsolódnak. Az esemény bekövetkezésekor a 4GL rendszer futtatórendszere automatikusan végrehajtja a kapcsolódó metódust.
29
Alkalmazás-specifikus tevékenységek
Objektumokhoz kötődnek: az objektum megfelelő metódusának törzsében elhelyezett kódrészlettel valósítjuk meg. A feldolgozó metódusok aktivizálásának sorrendje a 4GL rendszer által rögzített. Az ütemező működésének részleteit a 4GL rendszer elrejti.
30
Bevezetés az MS Access használatába
31
Microsoft Access jellemzői 1/3
Nem tekinthető igazi 4GL rendszernek, mert nem tudunk vele futtatható állományt generálni. Windows környezetbe illesztett relációs adatbázis-kezelő rendszer, melynek segítségével az információ könnyen tárolható, rendezhető, visszakereshető és megjeleníthető.
32
Microsoft Access jellemzői 2/3
Teljes mértékig kihasználja a Windows grafikus lehetőségeit Helyi és távoli (MS SQL Server, ODBC) adatbáziskapcsolat is megvalósítható Importálható adatok: dBase, FoxPro, Paradox, más SQL adatbázisok adatai, Excel táblák adatai Exportálás helye: Word, Excel
33
Microsoft Access jellemzői 3/3
Az OLE (Object Linking and Embedding, objektumcsatolás és -beágyazás) lehetővé teszi, hogy más alkalmazások objektumait is használhassuk az Access űrlapokon és jelentéseken, illetve, hogy más alkalmazások dokumentumait is tárolhassuk az adatbázisban.
34
Adatkezelés lépései Access-ben
Új projekt létrehozása Üres adatbázis létrehozása Táblák létrehozása, feltöltése Táblák közötti kapcsolatok megadása Űrlapok létrehozása, tesztelése Lekérdezések, jelentések elkészítése Menükészítés
35
MS Access segédletek Alkalmazásba beépített súgó
ECDL Tudástár: Access súgó: Gyakorlati anyag: MS Access 2000 Tutorial: Dr. Kovácsné Cohner J., Dr. Kovács T., Ozsváth M.: Adatkezelés az MS Access 2000 alkalmazásával, ComputerBooks, 2003.
36
Vége a bemutatónak … Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.