Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGyöngyi Orbánné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A regionális központok mentorképzési programjának bemutatása
Dr. Kelemen Gyula
2
Három felsőoktatási intézmény összefogásával valósul meg a program:
Katolikus Főiskola (hittan tanárképzés) Veszprémi Egyetem (nyelvtanár képzés) Dunaújvárosi Főiskola (mérnöktanár képzés)
3
A TÁMOP programon keresztül feladatunk egy pontos – az egyes képzések specifikációit magában foglaló – követelményrendszer és képzési segédanyag kidolgozása a leendő mentorok számára, továbbá egy olyan adatbázis és honlap létrehozása, ahol a mentorok, gyakorlatvezető tanárok, tanárjelölt hallgatók egymásra találnak.
4
Ennek érdekében A régióközpont szolgáltatási területén a mentorképzés megszervezése, indítása, minőségbiztosítása, a képzett mentorokról regionális nyilvántartás vezetése A mentorképzés tartalmi és módszertani leírása
5
A mentorképzésben részt venni szándékozó mentor- és koordinátor-jelöltek felkészítésére szolgáló képzés tartalmának, módszertanának és eszköztárának kidolgozása Az egyes tantárgy-pedagógiák kortárs szemlélete, valamint a szaktanári kompetenciák és azok kialakításának módszertana
6
Honlap létrehozása kapcsolatfelvétel a mérnöktanár jelölttel,
a kapcsolat fenntartása egyeztetések, ek, beszélgetések által, a mérnöktanár jelölt igényeinek, helyzetének, elvárásainak megismerése,
7
problémáinak a meghallgatása, segítség párbeszéd által a közös megoldás(ok) keresésében,
eligazodás segítése az összefüggő szakmai gyakorlat során, amennyiben a tanárjelölt maga akarja: elméleti segítségnyújtás (óravázlatok, előadások, oktatási segédanyagok felkínálása),
8
visszajelzés kérése és a közös út kiértékelése időről időre a mérnöktanár jelölttel,
a következő lépések tudatos átgondolása, tervezése.
9
Oktatási anyagok Kompetencia alapú oktatási anyagok, kiemelve az alábbi területeket: A mentori tevékenység alapjai A tanácsadás módszertana Az egyes tantárgy-pedagógiák kortárs szemlélete, valamint a szaktanári kompetenciák és azok kialakításának módszertana A mentori tevékenység megfigyelése portfólió-vezetéssel
10
„A” komponens A mentori tevékenység alapjai
Az eddigi pedagógusi tapasztalatok összefoglalása Ismerkedés, csoportformálás A professzió-tanulási folyamatok áttekintése Fogalom – definíciók - szerepek – metaforák
11
A mentor kompetenciái Mentori alapkészségek
Pedagógiai folyamatok megfigyelése és elemzése Pedagógiai folyamatok tervezése – megfigyelésük előkészítése Mikro-tanítások és mikro-mentorálások megvalósítása A mentor tevékenysége
12
A mentori tevékenység etikája
Ítélkező – nem-ítélkező magatartás Megfigyelés és visszacsatoló elemzés gyakorlása
13
„B1” komponens A tanácsadás módszertana
Tanácsadás/konzultáció A tanácsadás legfőbb elméleti és gyakorlati kérdései A tanácsadás gyakorlata A tanácsadás alapjai, a segítő beszélgetés elemei Egyéni elakadások, problémák segítése
14
„B2” komponens Konfliktus- és kríziskezelés
Konfliktusok A konfliktusok elméleti kérdései Kooperatív készségek fejlesztése, konfliktusok kezelése Krízisek A krízis jelenségének, dinamikájának, típusainak áttekintése A krízisben levő ember segítése
15
„B3” komponens Szociális és életviteli kompetencia
Kompetencia-háló értelmezése gyakorlatokon keresztül Szolidaritás, szabálykövetés, - alkotás értelmezése, megtapasztalása A döntési képesség fejlesztése, a reális önkép kialakítási folyamatának tudatosítása Szerepek a magánéletben és a munka világában Változás-kezelés
16
„C” komponens Az egyes tantárgy-pedagógiák kortárs szemlélete, valamint a szaktanári kompetenciák és azok kialakításának módszertana
17
„C1” komponens Probléma-, feladatközpontú és projektpedagógiai szemlélet
Különböző stratégiai módszerek bemutatása Fogalomtérkép megismerése, Csoportos feladat tervezés, és személyre szabott feladat készítés
18
„ C2” komponens Differenciált munkaformák tevékenység-centrikus és élményszerű alkalmazása
Élményszerű személyes tapasztalat nyújtása a tevékenységekre alapozott tanítási-tanulási folyamatból Életszerűség Humor Kreativitás
19
„C3” komponens Digitális pedagógiai módszer- és eszköztár alkalmazása
Betekintést nyernek a digitális pedagógia eszközeibe, működésükbe és azok használatába: Kisfilm megtekintése szerkesztése Előadás tervezése szemléletes ppt-vel
20
„C4” komponens A pedagógia mérés és értékelés korszerű szemlélete
Megismerkednek a szóbeli értékelési szituációs egyes szociálpszichológiai jelenségeinek hatásmechanizmusával. Kiscsoportos beszélgetés váltott csoportban, beszámolók
21
„C5” komponens Befogadó (inkluzív) pedagógiai szemlélet
Betekinthetnek a tehetséggondozás és a felzárkóztatás elméleti és gyakorlati kérdéseibe: Tehetséges fiatalok segítése A kreatív gondolkodás fejlesztése Tolerancia a speciális nevelési szükséglettel bíró tanulók iránt Képességeik alatt teljesítő tanulók felismerése, az elfogadás növelése SNI, Hátrányos Helyzetű tanulók Tanulási technikák fejlesztése
22
„D1” komponens A mentori tevékenység megfigyelése portfólió-vezetéssel
A portfólió tartalma: Óravázlatok Megfigyelési, elemzési, értékelési szempontok A jelöltnek átadott feljegyzések, nyilatkozatok
23
„D2” komponens A mentori tevékenység gyakorlása a portfólió-vezetéssel
Célja: A mentori tevékenység megfigyelésének dokumentálása Előkészítése Tanóra megfigyelése Elemzés értékelés
24
„D3” komponens A mentori tevékenység gyakorlásához kapcsolódó esetmegbeszélő gyakorlat
A mentorok munkájának támogatása A szakmai kommunikáció a tagok által hozott élményekből A pedagógiai-pszichológiai tudatosság erősítése Személyes élmények feldolgozása
25
A mentor feladata a személyi kompetenciák kialakulásának figyelemmel kísérése is.
„A kompetenciát úgy kell tekinteni, mint olyan általános képességet, amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken és a diszpozíciókon alapszik, és amelyet egy adott személy tanulás során fejleszt ki magában.” /Coolahan/
26
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Dr. Kelemen Gyula
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.