Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ösztönzésmenedzsment Korén Andrea 2008. március 31.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ösztönzésmenedzsment Korén Andrea 2008. március 31."— Előadás másolata:

1 Ösztönzésmenedzsment Korén Andrea koren@ktk.nyme.hu 2008. március 31.

2 1. Ösztönzés az EEM-en belül Célja: az ösztönzési politikának, stratégiának, gyakorlatnak és rendszereknek a kifejlesztése és alkalmazása, melyek elősegítik az adott szervezet céljainak elérését a megfelelő emberek megszerzése, megtartása és motiválása által ösztönözze a dolgozókat a munkaidő ledolgozására, képességek fejlesztésére, rugalmas munkavégzésre, előléptetésre való törekvésre, a szervezet eredményéhez való minél nagyobb hozzájárulásra speciális: a nk vállalatoknál a versenyképes bérszint nyújtása a helyi munkaerőnek, és a külföldi kiküldöttek ösztönzési csomagja

3 Az ösztönzésmenedzsment alapfogalmai Ösztönzésmenedzsment: külső és belső motiváció + nem pénzbeli és pénzbeli ösztönzés Ösztönzés~javadalmazás: bér+kiegészítései+juttatások Ösztönzési rendszer részei:  ösztönzési politika: főbb elvi iránymutatás, a javadalmazás alapelvei  ösztönzési stratégia: szervezeti stratégiához  ösztönzési gyakorlat A jó ösztönzési rendszer:  - rugalmas  - hatékony  - differenciálni képes  - nem túl költséges

4  - legyen összhangban az elvégzett munkával  - méltányos más munkához a szervezetben  - versenyképes hasonló munkához más szervezetben  - nem csak ktgként, beruházásként való kezelése Szervezeten belüli bérstruktúra kialakítása (szerv-en belül konzisztens bérstruktúra)  - magasabb végzettségűek nagyobb felelősséget kapnak, komplexebb munka, több fizetés  - munkakörök alapos ismerete szükséges hozzá 2. Ösztönzési rendszer megtervezése

5 A bérek piaci versenyképességének biztosítása a munkaerőpiac rendszeres figyelése szükséges akkor értékesek a munkaerőpiaci információk, ha pontosak és reprezentatívak, hasonlót hasonlóval vetnek össze, frissek, könnyen áttekinthetők, jelzik a szükséges teendőket rendszeres jövedelemszint-tanulmányok : munkakörönként alapbér, bónusz, teljes bér, juttatások hasonló munkakört hasonlóval összevetni: szempontok meghatározása, az időpontok megadása, résztvevők köre munkakörök összevetésének lépései: 1. mkör megnevezése 2. kötelességek és felelősségek leírása 3. rövid mköri leírás 4. teljes mköri leírás 5. mkör-megfeleltetés 6.mkör-értékelés fizetést és szóródást adnak meg (kvartilis, decilis) vannak korlátozott és korlátlan hozzáférésű tanulmányok ezek után annak eldöntése, hogyan viszonyuljon a piachoz (piaci elhelyezkedés)

6 3. Ösztönzési csomag Részei: alapbér: időbér, teljesítménybér, kombinált bérforma változó bér: egyéni v csoportos teljesítményhez kötik juttatások Az alapbér kiegészítő elemei:  bérpótlék  prémium  jutalék  nyereségrészesedés  részvényjuttatás  részvényopció  Golden hello  jutalom  borravaló  kiegészítő fizetés  egyéb bér

7 Az iskolai végzettség szerinti keresetátlagok fizikai és szellemi munkakörökben (2004)

8 Kereseti átlagok régiónként nemenkénti bontásban (2004)

9 Keresetek átlagos alakulása 2005-ben

10 Juttatások A juttatások céljai:  a dolgozók szervezet iránti elkötelezettségének növelése  személyes szükségletek kielégítése  dolgozókkal való törődés kimutatása  segíti a szervezethez való pozitív hozzáállás létrejöttét

11 A jó juttatási rendszer:  dolgozók igényeit kielégíti  növeli a közvetlen pénzbeli ösztönzés értékét  versenyképes a munkaerőpiacon  költséghatékony  adókímélő  rendszeresen felülvizsgált és módosított A juttatási rendszer kidolgozásakor meg kell határozni:  a juttatások fajtáit  a juttatások mértékét  arányát az ösztönzési csomagon belül  jogosultak körét  választásra van-e lehetőség a juttatások között  tekintettel kell lenni a törvényi és adóelőírásokra

12 A juttatások típusai 1. A juttatás célja szerint  nyugdíjbiztosítás  személyes biztonság növelése életbiztosítás balesetbiztosítás egyéni egészségügyi biztosítás állandó egészségügyi biztosítás utazási biztosítás végkielégítés karrier-tanácsadás (munkaviszony megszüntetésekor

13  pénzügyi támogatás kedvezményes vállalati hitelek kedvezményes áruvásárlási kölcsönök utazási hozzájárulás albérleti hozzájárulás átköltözési segély vállalati termékek kedvezményes megvásárlása tagdíjfizetés átvállalása szakmai szervezetekben  Személyes szükségletek kielégítése pótszabadság szabadnapok alkotói szabadság tanulmányi szabadság vállalati bölcsőde, óvoda üzemorvos nyugdíj előtti tanácsadás pénzügyi tanácsadás sport- és szabadidős tevékenységek: vállalati üdültetés tanulmányok támogatása

14  Vállalati gépkocsi státusz gépkocsi munkakörhöz nélkülözhetetlen gépkocsi gépkocsi-költségtérítés saját gépkocsi üzleti célú használatakor ingyenes buszjárat  Egyéb juttatások: étkezési hozzájárulás: kedvezményes étkeztetés ruhapénz telefonszámla-térítés hitelkártya autótelefon mobiltelefon: fax tanfolyami költségekhez való hozzájárulás banki szolgáltatások ingyenessé tétele

15  nem specifikálható juttatások státusz hatalom elismerés képzési lehetőségek előmenetel jó munkakörülmények jól működő szervezet rugalmasság munka és magánélet összeegyeztetésének elősegítése 2. A juttatásra jogosultak köre szerint 1. Mindenkinek járó juttatások 2. Választható juttatások

16 Cafeteria rendszer A kafetéria bevezetésének okai:  jelentős költségeket, csökkentheti adóterheit  a dolgozókat nagyobb teljesítményre sarkallja és jobban motiválja A kafetéria rendszer jellemzői:  a választás szabadságát adja meg a dolgozóknak  a munkavállaló nem kapja a juttatásokat, hanem kiválasztja. A rendelkezésre álló pénzösszeg akár csak egyfajta juttatásra is felhasználható.  Keretösszeg: max.400 000 Ft/év

17 A kafetéria rendszer előnyei:  a dolgozók így pontosan látják, mennyit is költ rájuk a vállalat, hiszen minden elem forintosítva van.  kifejezhető a dolgozók megbecsülése, ugyanis ezek az „extrák” költséghatékony módon növelik a dolgozók elkötelezettségét a cég iránt.  a választható béren kívüli juttatások pótlólagos versenyelőnyt jelentenek a vállalat számára  a dolgozók egyéni preferenciáik alapján állíthatják össze a csomagot, így a számukra legkedvezőbb juttatási formát valósíthatják meg  a rendszer rugalmas juttatási formát jelent, hiszen minden egyéni igényhez alkalmazkodik  a dolgozók igazságosabbnak ítélik meg ezt a rendszert, mint a hagyományos szociális-jóléti juttatási rendszert  a juttatások költségei ellenőrizhetők, így megtervezhetőkké válnak, ezáltal a vállalat jelentős költségeket takaríthat meg  a vállalat számára pénzügyi szempontból előnyös, hiszen adómentes  a juttatások ösztönző hatása nő A kafetéria rendszer hátrányai:  a dolgozóra hárul a juttatások adóvonzatának viselése  az adminisztratív költségek magasak  nem alkalmazkodik az igényekhez  nem kommunikálják megfelelően a dolgozó felé

18 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Ösztönzésmenedzsment Korén Andrea 2008. március 31."

Hasonló előadás


Google Hirdetések