Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Városi tömegközlekedés
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei
2
- Hagyományos közlekedési eszközök
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei - Hagyományos közlekedési eszközök - Különleges közlekedési eszközök
3
- Hagyományos közlekedési eszközök
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei - Hagyományos közlekedési eszközök - autóbusz - trolibusz - villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - metró - Különleges közlekedési eszközök
4
- Hagyományos közlekedési eszközök
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei - Hagyományos közlekedési eszközök - autóbusz - trolibusz - villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - metró - Különleges közlekedési eszközök - technikai jellegű (különleges eszközök) - szervezési jellegű (hagyományos eszközök)
5
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány
6
- közúttal együtt (rendszerint a közút közepén) - zárt pályán
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Közúton * - Kötött pályán - közúttal együtt (rendszerint a közút közepén) - zárt pályán * trolibusz: közúton felsővezetékkel
7
- megállók - az utascsere módja
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Elhelyezkedés szerint - közúti pálya használata esetén - útpálya szélén - útpálya közepén - zárt pálya esetén - jármű jobb oldalán - jármű bal oldalán - mindkét oldalon
8
- megállók - az utascsere módja
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Kialakítás szerint - alacsony járda szintű - magas peronos
9
- Közúttal közös irányítás - Közúthoz hangolt irányítás
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Közúttal közös irányítás - Közúthoz hangolt irányítás - Közúttól független irányítás - Automatikus irányítás
10
- állóhelyek/ülőhelyek - Kényelem
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Befogadóképesség - állóhelyek/ülőhelyek - Kényelem - ülések távolsága, mérete, elhelyezkedése - kapaszkodók száma, elhelyezése - kilátás, ablakok mérete - szellőzés - Utascsere - ajtók száma, mérete - padlómagasság, lépcsők
11
- teljesítmény dotáció - sebesség, gyorsulás - környezetvédelem
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Manőverező képesség - Hajtásrendszer - teljesítmény dotáció - sebesség, gyorsulás - környezetvédelem - téli üzem - Megbízhatóság, üzembiztonság
12
- Keresztmetszeti teljesítőképesség = átbocsátóképesség
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Keresztmetszeti teljesítőképesség = átbocsátóképesség - Dinamikus teljesítőképesség = szállítóképesség
13
Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró
14
- települési úthálózaton, esetleg buszsávon
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - települési úthálózaton, esetleg buszsávon - megállóhelyek útpálya szélén, öbölben, negatív öbölben ( m) - irányítás a közúttal együtt történik - jármű - általában diesel meghajtású, esetleg gázüzemű, villany - nagy befogadóképesség, gyors utascsere - sebesség alacsony km/h - teljesítőképesség kicsi férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány
15
csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - nincs külön pálya csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés - csak üzemi létesítmények - hátrány - forgalmi zavarok hatása nagy - légszennyezés - téli üzem
16
Megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobb, ezért
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró Megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobb, ezért - sebesség magasabb km/h - teljesítőképesség kicsi férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány
17
- települési úthálózaton, esetleg buszsávon
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - települési úthálózaton, esetleg buszsávon - megállóhelyek útpálya szélén, öbölben, negatív öbölben ( m), végállomás hurok!!! - irányítás a közúttal együtt történik - jármű - villamos meghajtás kettős munkavezetékről 600 V - sebesség alacsony 8-18 km/h - teljesítőképesség kicsi férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány
18
- forgalmi zavarok hatása nagy - jó útpálya - kötött pálya
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - levegőszennyezés - téli üzem - hegymenet - hátrány - forgalmi zavarok hatása nagy - jó útpálya - kötött pálya - nagy kezdeti beruházás - sok felsővezeték
19
- kötött pályán közlekedik (közúton, elválasztva, független pályán)
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - kötött pályán közlekedik (közúton, elválasztva, független pályán) - megállóhelyek középső, kétoldali járdasziget ( m) - irányítás a közúthoz hangolva - jármű - villamos meghajtás 600 V - sebesség alacsony km/h - teljesítőképesség közepes férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány
20
- vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat - levegőszennyezés - hátrány - zaj - nagy beruházásigény - kötött pálya - karbantartásigény
21
Megegyezik a közúti villamossal, csak
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró Megegyezik a közúti villamossal, csak - a pálya kialakítás általában független, térszínen, alatt, felett - irányítás független, esetleg térközbiztosítás - sebesség km/h - teljesítőképesség közepes férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány - hátrány - még drágább, mint a közúti villamos
22
- kéreg alatti kötött pálya
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - kéreg alatti kötött pálya - megállóhelyek kétoldali peron ( m) - irányítás automatikus térközbiztosítás - jármű - kis űrszelvényű Ganz típusú 600 V - sebesség km/h - teljesítőképesség közepes férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány
23
- könnyebb megközelíthetőség, mint a metrónál - hátrány
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - független pálya - környezet zavarás - könnyebb megközelíthetőség, mint a metrónál - hátrány - nagy beruházásigény - kötött pálya - szerelvény korlát - megállóhossz
24
- kötött pálya (nagyvasúthoz hasonló) - megállóhelyek kétoldali peron
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - városi gyorsvasút - metró - kötött pálya (nagyvasúthoz hasonló) - megállóhelyek kétoldali peron - irányítás automatikus térközbiztosítás - jármű - 3-6 kocsis szerelvények 1000 V - sebesség km/h; km/h - teljesítőképesség férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány
25
- nagy teljesítőképesség - sűrű követés - hátrány
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - városi gyorsvasút - metró - előny: - nagy teljesítőképesség - sűrű követés - hátrány - nagy beruházásigény - kötött pálya - zaj
26
Megegyezik a HÉV-vel, csak - pályája általában független, zárt pálya
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró Megegyezik a HÉV-vel, csak - pályája általában független, zárt pálya
27
- független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatt
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatt - megállóhelyek középső vagy kétoldali peron ( m) - irányítás automatikus térközbiztosítás - jármű - 4-6 kocsis szerelvények 850 V - sebesség km/h - teljesítőképesség férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány
28
- nagy teljesítőképesség, nagy tömegek - környezetvédelem
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - nagy teljesítőképesség, nagy tömegek - környezetvédelem - helyfoglalás a felszínen - hátrány - nagy beruházásigény, legdrágább - kötött pálya - magas üzemi költségek
29
Választás kritériumai - üzemvitel/gazdaságosság - közlekedéspolitika
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Választás kritériumai - üzemvitel/gazdaságosság - közlekedéspolitika - hálózat felépítése, hálózat arculata
30
Üzemvitel/gazdaságosság
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Üzemvitel/gazdaságosság
31
- kis, közepes város:autóbusz
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Közlekedéspolitika - kis, közepes város:autóbusz - megyei jogú város: autóbusz, szükség esetén trolibusz, villamos - Budapest: minden tömegközlekedési eszköz, törekedve a megfelelő modal split kialakítására
32
Hálózat felépítése, hálózat arculata
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Hálózat felépítése, hálózat arculata Cél: - egységes hálózati arculat kialakítása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.