Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I"— Előadás másolata:

1 Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
Menetrend Közlekedési Üzemtan I

2 Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék
Menetrend Alapadatok Elszállítandó utasok száma Menetidő

3 Utasszám Menetrendi intervallumok
0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10% 11% 12% 13% 14% 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 9-10 10-11 11-12 12-13 13-14 14-15 15-16 16-17 17-18 18-19 19-20 20-21 21-22 22-23 Utasszám Járatszám Minimálisan négy: reggel, délelőtt, délután, este

4 Járatsűrűség megállapítása
Minimálisan elvárt járatsűrűség (policy headway) Számítása utasszám alapján

5 „Policy headway”

6 Mértékadó utasszám Egy intervallumra vonatkozik Főirány-mellékirány
Főirányban a legzsúfoltabb keresztmetszeten áthaladó utasszám

7 Időadatok Menetrend alapvető időadatai a következők:
Hasznos menetidő: Tmh Megállóhelyi tartózkodási idő: Tá Menettartam: Tu=Tmh+Tá Egyszerűen menetidőnek is mondják Végállomási tartózkodási idő: TkA, TkB Utascsere, járműmozgás, járművezetői pihenő, tartalékidő Fordulóidő: Tf=TuA+TkA+TuB+TkB Indított jármű a fordulóidő múlva indítható újra

8 Menetidő meghatározása
Számítás Megalapozott, egyértelmű Az ingadozásokat nem tükrözi, determinisztikus szemlélet Bemérés Szubjektív hatást kiszűrni Ingadozás elemezhető, több mérés

9 Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék
Mentidő számítása Forgalomtechnikai műveletek időigényének alapján történik (gyorsítás x-ről y sebességre, egyenletes sebességgel haladás adott távolságon, lassítás x-ről y sebességre, besorolás fölérendelt forgalomba, sávváltás, fölérendelt út keresztezése, kanyarodás kis/nagy ívben, elsőbbségadás, kötelező megállás áthaladás jelzőlámpás kereszteződésen stb.) Megállóhelyenként időpótlék utasforgalom függvényében

10 Útvonal bemérés Az útvonal forgalomtechnikai egységekre bontása
Távolságok megállapítása Forgalmi viszonyok megállapítása Az útvonal egyes szakaszán alkalmazható sebességértékek, Jelzőlámpák periódus és fázisideje 

11 Tiszta menetidő számítása
L1.. Ln = az útvonal szakaszok hossza (m) V1 … vn = a szakaszonként figyelembe vehető menetsebesség (km/h)

12 Menetidő pótlékok 1 Az útvonalbemérésnél meghatározott forgalmi műveletek többlet idő szükséglete. Pl.

13 Menetidő pótlékok2 A megállóhelyi tartózkodási idő valamennyi megállóhelyre az utasforgalom nagysága alapján, minimális értéke ~20 másodperc 0 10 utas 20 a sec 120 90 60 30 20 10 b sec/utas 9 8 7 6 5 4 3 2 1

14 Menetidő tervezése bemérés alapján
A bemért menetidők átlagának és szórásának meghatározása Normális eloszlással közelíthető

15 Normális eloszlás Menetrend szerint érkező járműszám Előresietés Késés
Leggyakoribb fordulóidő Tervezett fordulóidő Fordulóidő Előfordulások száma Előresietés Késés Menetrend szerint érkező járműszám

16 Tervezett menetidő valószínűségi alapon

17 Fordulóidő Menetidő mindkét irányban + 2x végállomási tartózkodási idő
Számított menetidőnél tartalékidőt hozzáadni Bemérés alapján valószínűséggel számított menetidő esetén a tartalékidőt a menetidő már tartalmazza

18 Példa Egy vonalon a menetidő várható értéke (mTe) 30 perc, a szórásra (Te) 2 perc. Ha 95 %-os valószínűséggel akarjuk biztosítani, hogy késések ne következzenek be, vagyis minden indulási időpontban az indítandó jármű rendelkezésre álljon, akkor T = ,65 x 2 = 33,3 perc menetidővel kell a menetrendet tervezni. 

19 Tartalékidő szükséges nagysága
Követési időköz minél kisebb, annál nagyobb tartalékidő Férőhelykihasználás minél nagyobb, annál nagyobb tartalékidő

20 Menetrend kialakítása
Szükséges járatszám Nk: az autóbusz befogadóképessége α: férőhelykihasználási mutató Um: mértékadó utasszám

21 Menetrend kialakítása
Indítási időköz T: az intervallum hossza percben

22 Menetrend kialakítása
Szükséges járművek száma Tf = fordulóidő

23 Folyamatos forgalom feltétele
1. A fordulóidő legyen az indítási időköz egész számú többszöröse (állandó indítási időköz esete) 2. Az indítási időközök összege egyezzen meg a fordulóidővel (változó indítási időköz esete)

24 Példa1 Fordulóidő 40 perc, követési időköz 8 perc Időpont Jármű 00 1
08 2 16 3 24 4 32 5 40 48 56

25 Példa2 Fordulóidő 43 perc, követési időköz 8 perc
Változó indítási időköz: 9,8,9,8,9 = 43 Időpont Jármű 00 1 08 2 16 3 24 4 32 5 40 48 56


Letölteni ppt "Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I"

Hasonló előadás


Google Hirdetések