Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Jármű meghibásodások elemzése
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
2
A járműbeavatkozások gyakoriságát meghatározó tényezők
1, A Járművek konstrukciós kialakítása: Alapvetően meghatározza a karbantartási igényt, a karbantartás gyakorisága, pedig hatással van a szerkezeti elemek élettartamával: A jármű szerkezeti elemek élettartamát a gyártómű határozza meg: az élettartamra történő méretezéssel, az alkalmazott gyártástechnológiával, Az anyagminőség biztosításával.
3
Akadályok: a méretezésnél nem biztosítható minden szerkezeti elem igénybevételének helyes megítélése, az alkatrészek pontossága és anyagminősége szórást mutat, a szerkezeti kialakítások is befolyásolják az elemek élettartamát.
4
2, A Járművek igénybevétele:
A legfontosabbak: útviszonyok, pályaviszonyok, forgalom sűrűsége, időjárási viszonyok, jármű terhelése, járművezető szakképzettsége,
5
A jármű-beavatkozások gyakoriságának meghatározására alkalmas mutatók
Az előzőekben felsorolt hatások befolyásolják a karbantartás gyakoriságát, melyet olyan mérőszámhoz kell kötni, amely a legjobban kifejezi a jármű igénybevételét. naptári napok száma, kilométerfutás, teljesített üzemóra, üzemanyag fogyasztás
6
A kötött pályás járművek esetén is ezek a mutatók használatosak, de egyetlen mutató itt sem alkalmazható, mivel: a járműszekrény elhasználódása idő függő, a futómű igénybevétele km arányos, a motor élettartama, pedig az elfogyasztott üzemanyag mennyiségtől függ, Egy adott járműnél akkor alkalmazunk helyes mutatót, ha annak mérőszáma alapján meghatározott beavatkozás megfelel a jármű tényleges elhasználódásának.
7
Meghibásodások jellemzői
A járművek elhasználódása az alkatrészeik tönkremeneteli folyamatától függ. A járművek használhatósága a használati idő vagy teljesítmény arányában folyamatosan csökken, majd teljesen használhatatlanná válnak. A meghibásodások következményei lehetnek: élet- vagy balesetveszély, üzemzavar, a gazdaságos üzem romlása, stb.
8
A meghatározott szintű minőség, megbízhatóság fenntartása érdekében a járműveket rendszeresen felül kell vizsgálni. Az egymást követő felülvizsgálatok és javítások rendszerét ciklusrendnek, a közöttük lévő időt ciklusidőnek nevezik. A beavatkozások sorrendjét és időpontját úgy kell meghatározni, hogy azok a várható meghibásodásokat megelőzzék. Ennek alapja az üzemeltetés, karbantartás, javítás során szerzett tapasztalatok feldolgozás, a hibaelemzés.
9
A hibaelemzés célja a járműveken és alkatrészeiken bekövetkezett hibák jellegének, okának feltárása, az alkatrészek élettartamának meghatározása. A jármű egészének, szerelt egységeinek, fődarabjainak meghibásodása alatt az üzemi paraméterek megváltozását, vagy valamely alkatrész hibájából eredő működési zavart értjük. A jármű a hiba következtében működésképtelenné válhat, vagy részlegesen elvesztheti üzemi alkalmasságát.
10
A hibák kialakulhatnak :
konstrukciós hiányosságból, gyártási hiányosságból, üzemeltetési hiányosságból, természetes elhasználódásból, A meghibásodások döntő többsége természetes elhasználódásokból ered, melyeket megakadályozni nem tudjuk, de időbeni lefolyásuk szabályozható. Ehhez azonban ismerni kell a hibát előidéző folyamatokat.
11
Az alkatrészek természetes elhasználódása:
kopás, anyagfáradás, korrózió, deformáció,
12
Kopás A kopás kialakulásához súrlódásra van szükség. tapadó súrlódás,
gördülősúrlódás, csúszási súrlódás, A csúszási súrlódás nagy mértékben függ a rendszer kenési állapotától: szárazsúrlódás, határsúrlódás, vegyes súrlódás, folyadéksúrlódás,
13
Kopások fajtái: hegedéses, vagy adhéziós, oxidációs, abráziós, fáradásos (pitting), oxidáció (fretting), erózió, kavitáció,
14
Általános kopás görbe
15
Kifáradás Az egymáson elmozduló, forgó, lengő változó terhelési viszonyok között üzemelő alkatrészek a változó irányú és nagyságú igénybevételek hatására kifáradnak. A gépjárművekben sok ilyen alkatrész van. Törés esetén további alkatrészek rongálódásával üzemképtelenséget vagy közúti balesetet okozhat. Fontos a törés előtti csere(ha van rá lehetőség). Kifáradási törések jellemzői: Wöhler-diagram:
16
Wöhler-diagram
17
A fáradás folyamata: 1, Egy kristályszerkezeti keresztmetszetben a feszültség eloszlás nem homogén, ezért az állandó alakváltozás a kristályon belül elcsúszást okoz. 2, Repedés képződés: kristályon belüli anyagszétválás (szubmikroszkopikus repedés). 3, Repedés terjedés: a szubmikroszkopikus repedések hatására keletkező feszültségi csúcsok okozzák.
18
Deformáció Felületen vagy teljes keresztmetszetben bekövetkezett bekövetkező deformációk. Felületi: tömörítés, kitüremkedés, Teljes keresztmetszetben: hajlás, nyúlás, zömülés. Pl. csapágy tartó agyakban, sebességváltó házakban.
19
Korrózió Kémiai korrózió, Elektrokémiai korrózió, Korrózió fajtái:
- Egyenletes korrózió, - Lyuk korrózió, - Kristályközi korrózió,
21
Elektrokémiai korrózió
Fe = Fe2(+) +2e(-) Fe2(+) +2OH(-) =Fe(OH)2 4Fe(OH)2 + O2 + 2H2O = 4Fe(OH)3 4Fe(OH)3 = Fe2O3 + 3H2O
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.