Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe,"— Előadás másolata:

1 JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe,
Lean, kaizen 2007. november 23. JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe, az önszabályozás kialakítása – Győr, Előadó: Stasztny Péter Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

2 A Jidoka megvalósítása
A folyamat minőségi jellemzőjének beszabályo- zása és a „0 hiba” elérése a cél. Problémák felismerése Problémák esetén azonnali megállás Automatikus megállás / meghatározott állapotok esetén történő megállás Problémák feltárása ANDON, kijelző táblák, standard munkatábla A minőség beépítése Auto-matiz-musok kialakí-tása Kaizen célok A sze-mélyzet kialakítása Ember és gép szétválasztása Ismétlődő hibák kiküszöbölése - Poka-yoke

3 FMEA - Folyamat Hibamód és Hatáselemzés
Lean, kaizen 2007. november 23. FMEA - Folyamat Hibamód és Hatáselemzés Egy olyan eszköz, amely elősegíti a hibák felderítésének, súlyosságának és előfordulásainak felmérését, továbbá azok kijavításához szükséges intézkedések lehetőségeit, a folyamatok fejlesztését és a kockázat csökkentési tervek kidolgozását. Miért tűnik mindig úgy, hogy tengernyi időnk van a hibák kijavításához, de sosincs elég időnk a hibák megelőzéséhez, úgy hogy egyből jól csináljuk a dolgunk? Ennek a módszernek a használata kötelezővé vált a QS-9000 és APQP által 1994-ben, majd átkerült az ISO/TS 16949:2002 szabványban is. Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

4 A Nulla-hiba elérésének módszertana
A hiba megakasztja a gyártási folyamatot, a vevő nem kap darabot (csak szükségletre gyártunk!). Poka Yoke - módszer a hiba megelőzésére A hiba keletkezésének kizárása (valószínűségének jelentős csökkentése) A Poka-Yoke koncepcióját Shigeo Shingo, a Toyota Motor Corporation mérnöke fejlesztette ki, 1961-ben Zero Quality Control programként vezették be először. A Poka-Yoke alkalmazásának célja a termékhibák, a selejtek teljes körű megelőzése, az ellenőrzési ráfordítások minimalizálása, a hibamentes munkakörnyezet és One Piece Flow és Andon - módszerek a hiba eszkalációja ellen 5S, TPM – a diagnosztizálás elősegítése és a stabil műszaki háttér kialakítása

5 Lean, kaizen 2007. november 23. A hibák emberi okai „Az ember nem gép: elfelejt dolgokat, hibákat követ el.” Meglepetés, váratlan hiba Sietség, kapkodás Felügyelet hiánya Figyelmetlenség, gondatlanság, nem követi a standard előírásokat Felejtés Üzemzavar Szándékosság Gondatlanság Félreértés, tudattalan hiba Tévedés, hibás azonosítás Gyakorlatlanság, tapasztalatlanság Fáradtság, lassúság Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

6 A hibák műszaki okai Műszaki hibák: Hiányzó folyamat Folyamathiba
Lean, kaizen 2007. november 23. A hibák műszaki okai Műszaki hibák: Hiányzó folyamat Folyamathiba A munkadarab rossz elhelyezése Hiányzó darab Más darab Más munkadarab megmunkálása Rossz művelet végrehajtás Rossz pozicionálás A berendezés rossz működése Szerszámok és készülékek nem megfelelő állapota, működése Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

7 Lean, kaizen 2007. november 23. Poka Yoke technikák A „Hard”, a műszaki megoldásokra és „soft”, az emberi megoldásokra alapozott Poka Yoke rendszereket alkalmazunk a gyakorlatban: Alakkal történő hibamegelőzés (pl. benzincsap, PC csatlakozó) Vezérlések (fényszóró kikapcsolás, számítógépes algoritmusok) Szervezési intézkedések, figyelmeztetések (pl. vészjelzés) Vizualizálás (pl. határminták, munkautasítások) Színjelölések (pl. tiltás/engedés, területek kijelölése, ásványvizes kupak) Hang, fényjelzések (pl. vészjelzések, Andon) Összekapcsolás Az 5S megfelelő körülményeket teremt a hibamentes gyártás számára. A TPM saját célja a hibamentes gyártás és ennek szolgálatába állítja a dolgozókat is. A Kaizen hatékonyan tudja támogatni a hibaforrások felszámolását. Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

8 NE FOGADJ EL CSINÁLJ TOVÁBBITS HIBÁT !
Lean, kaizen 2007. november 23. Hiba kezelés a „On Piece Flow” rendszerben Háromszoros ellenőrzés: Mit kaptam a sorban előttem lévőtől? Mit csinálok? Mit adok át a sorban utánam következőnek? NE FOGADJ EL CSINÁLJ TOVÁBBITS HIBÁT ! A 3 „Ne” Ne fogadj el hibát az előző folyamatból! Ne felejtsd el az ellenőrzést! Ne engedj hibát a következő folyamatba! Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

9 Önmegállító folyamat Ez egy olyan rendszer, amely gyártósor probléma, például a berendezés üzemzavara, vagy minőségi problémák esetén leállíthatja a gyártósort. Cél: Megakadályozni a hiba továbbjutását az állomásról. Jelzőrendszer bármilyen zavar esetére: Hibás termék Zavar a gyártóeszközöknél Emberi problémák Szokásos jelzések: Zöld: OK Sárga: várakozás, működési rendellenesség Piros: gépleállás, selejt

10 Mert? Mi a dolgozó feladata? Kulcsfontosságú, hogy a dolgozó
A munkájára figyel Hatékonyan figyel a problémára. Azonnali akciót indít, Segítséget kér, ha hibát talál. Támogatja a probléma megoldást. Mert?

11 X Példák a Poka-Yoke megoldásokra Utána Elötte Vezető berendezések,
Lean, kaizen 2007. november 23. Példák a Poka-Yoke megoldásokra Vezető berendezések, csapok Utána Elötte Munkadarab X Készülék Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

12 Példák a Poka-Yoke megoldásokra
Lean, kaizen 2007. november 23. Példák a Poka-Yoke megoldásokra Konstrukciós változtatások, pl. a csavarfejen a rés nem megy végig, így a csavarhúzó nem tud lecsúszni Emberi hiba detektorok és jelzők Szint és közelségi kapcsolók Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

13 Példák a Poka-Yoke megoldásokra
Lean, kaizen 2007. november 23. Példák a Poka-Yoke megoldásokra Számlálók Védő berendezések Színkódolás Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality


Letölteni ppt "JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések