Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Team, avagy az együttműködő csoport

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Team, avagy az együttműködő csoport"— Előadás másolata:

1 Team, avagy az együttműködő csoport

2 Vázlat Csoport és az egyén Csoport fajtái Csoportkohézió Team
Teamépítés folyamata Szerepek a csapatokban „Apolló- jelenség” Gyakorlatban

3 „Kell egy csapat!” – hallani manapság mindenhol.
Egyre inkább igaz, hogy „egyedül nem megy”

4 A csoport és az egyén A csoport olyan egyének közössége,
akiknek közösen kialakított normarendszerük van akik különféle szerepeket osztanak meg egymás között akik a közös célok együttes megvalósítása érdekében hatnak egymásra. Munkacsoportok esetén a definíció kiegészül: A munkacsoportok meghatározott munkafeladat elvégzésére szerveződnek.

5 Csoport mérete Nagy csoportban Kis csoport
kommunikációs nehézségek, nehéz előrehaladni, kis „klikkek” kialakulása. Kis csoport Kevés információ átadás. Adott helyzet dönti el, a kettő között

6 Csoportkohézió A csoportkohéziót azzal határozhatjuk meg, hogy:
mennyire elkötelezettek a tagok a csoport közös normái és céljai iránt, mennyire pozitív érzelmek fűzik őket egymáshoz és a csoporthoz. A csoportkohézióra ható tényezők: csoport mérete, tagok függősége a csoporttól, a célokban való egyetértés, siker, a csoport státusza, a vezetés elvárásai és nyomása, külső fenyegetettség.

7 Team A heterogén csoportok sajátos fajtája,
2 v több egyén között kommunikáció Kialakulásuk előre várható, A különböző szakterületek képviselőinek önkéntes együttműködése, Tagjai között nincs hivatalos kapcsolat, Minél heterogénebb, annál eredményesebb a munka.

8 A teamépítés folyamata
Az első felosztás „7 lépést” különböztet meg 1. Orientáció „Miért vagyok itt?” 2. Bizalom kiépítése „Ki vagyok én?” 3. Az információk cseréje „Mit csináljunk?” 4. Döntés „Hogy fogjuk csinálni?” 5. Szervezés,megvalósítás „Hogyan fogjuk csinálni?” 6. Csúcsteljesítmény „Ez igen!” 7. Megújulás „Miért folytassuk?”

9 Tuckermann, A csapat fejlődésének 4 szakasza
1. szakasz: Megismerkedés új kapcsolatok szövődnek a team tagjai között 2. szakasz: Viharzóna a csapattagok között támadó személyes konfliktusok, viták jellemzik 3. szakasz: Igazodás a csapattagok egymásra találása 4. szakasz: Teljesítés a jutalom szakasza

10 Versengés és együttműködés
Morton vizsgálata (1997) : Az eredmények alapján magától érthetődőnek tűnik, hogy amikor személyek vagy kisebb egységek együttműködnek egymással, akkor az együttműködés eredményeként nagyobb mérvű szervezettség várható mint akkor, amikor a kapcsolatokra a versengés nyomja rá a bélyegét. A versengés nagyobb személyes bizonytalanságot eredményez, mint az együttműködés.

11 Seemann elve A „hatalmat” nem kell csúnya szónak
tekinteni. A hatalom biztosítja az összefogást és az együttműködést. Nem lehet hatékony az olyan csoport, amelyben nem világos a hatalom kérdése.

12 Szerepek a csapatokban
Előmozdító kezdeményező véleménnyílvánító kérdező szabályalkotó általánosító engedelmeskedő Hátramozdító akadékoskodó vetélkedő mindentudó hírharang

13 Maudrack és Farrel 20 szerepet különített el
Kezdeményező harmonizáló agresszor információt adó kommunikáló akadályozó információt kereső buzdító domináns orientáló Kompromisszumkereső irányító eljárásokban segítő megfigyelő érzelmes követő elismerést kereső kritikus értékelő serkentő

14 Hogyan állítanátok össze egy
ideális teamet?

15 A felmérésből az derült ki, hogy:
„Csupa intelligens emberből kellene állnia, akik könnyedén megbirkóznak a feladattal, hiszen a tehetség hasznos célokra fordítható az életben!”

16 „Apolló-jelenség” A csoportokat a legokosabb, legintelligensebb emberekből válogatják össze egy „Apolló- csapatba”. Olyan csapatot szerettek volna létrehozni, amely biztosan győzni fog. Az Apolló team az utolsó lett.

17 Miért? Eredménytelen viták, Saját meggyőződés alapján cselekedtek,
Határozott álláspontjuk van, Mások hibáinak észrevétele, Feladatok figyelmen kívül hagyása, Nehezen irányíthatóak, Kölcsönösen egymás hibáztatása.

18 A kísérletet megismételték
25 alkalom – 3 győzelem 8 csapatból 6. hely

19 Fontos! A győztes csoportokban minden csoportszerepnek egyértelműen és magas szinten kell megnyilvánulnia, s ha valaki vagy valami mégis hiányzik, idejében fel kell ismerni és rugalmasan alkalmazkodni kell a lehetőségekhez!

20 Vállalatok A közösen végzett munka magasabb
termelékenységű, mintha mindenki egyénileg dolgozik. Hogyan alakítsák ki a csoportokat.

21 Hol van leginkább szükség a
csapatmunkára?

22 Példa Kosárlabda Csapatmunka kiemelt fontosságú Javadalmazás

23 Összegzés Akkor folyamodjunk csapatmunkához, amikor igazán nyomós ok van arra. Döntés Vagy a csoport teljesítményét jutalmazzuk, Vagy ez egyéni erőfeszítéseket.

24 „Egyedül nem megy!” Ha van egy ötleted, van tehetséged, valameddig eljutottál vele, akkor idővel észreveszed, hogy nem csak könnyebb együttműködni valakikkel és munkatársakat bevonni, hanem elengedhetetlen is. Az, hogy mindent te magad csinálj meg, nem a legjobb megoldás!

25 „A vezető alapfeladata az inspirálás, nem a dominálás, az együttműködés, nem a megfélemlítés.”
William Arthur Ward

26 Források Gyökér Irén: Humánerőforrás-menedzsment Belbin: A team
Edward Lazear: A humán erőforrás gazdaságtana

27 Köszönöm a figyelmet! Csesznok Kitti Dorina


Letölteni ppt "Team, avagy az együttműködő csoport"

Hasonló előadás


Google Hirdetések