Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBertalan Fülöp Megváltozta több, mint 10 éve
1
Neurális hálók néhány alkalmazása a komputergrafikában
Dr. Kovács Emőd Matematikai és Informatikai Intézet Információtechnológiai Tanszék
2
Az előadás célja Betekintés a főiskolán folytatott komputergrafikai kutatásokba Példák Jövő
3
Matematikai és Informatikai Intézet
4
Kutatásban résztvevők
Dr. Hoffmann Miklós PhD főiskolai docens PhD dolgozat: Mesterséges neurális hálózatok alkalmazása a geometriai modellezésben Dr. Kovács Emőd, PhD, főiskolai docens PhD fokozat: B-spline vonalfelületek előállítása egyeneshalmazokból neurális háló segítségével, komputergrafikai vonatkozások Miskolci Egyetem, Ábrázoló Geometriai Tanszék, Dr. Juhász Imre tanszékvezető Debreceni Egyetem, Komputergrafikai és Könyvtárinformatikai Tanszék munkatársai, PhD Program
5
Kutatási témák Geometriai modellezés, azon belül a rendezett illetve a rendezetlen adatok modellezési feladatainak vizsgálata. A rendezetlen adatok vizsgálata mesterséges intelligencia eszközeivel ( neurális hálók). Számítógépes modellezésben standardnak számító B-spline görbék és felületek alaptulajdonságainak vizsgálata
6
Neurális hálók Kezdetek: 40-es, 50-es években kezdődött W. McCulloch, W. Pitts és Neumann János munkásságával A mesterséges neurális háló, mint az algoritmikus problémamegoldás alternatívája, főként olyan feladatoknál használható, ahol pontos algoritmikus megoldás nem ismert, vagy az nagyon lassú lenne
7
Neurális hálók Alapfelépítésében az emberi agyhoz hasonlóan kisebb egységekből, úgynevezett neuronokból áll, amelyek egymagukban kevés számításra képesek (voltaképp csak súlyozott összeadásra és egy rögzített függvény kiszámítására), egymással összekötve azonban bonyolult struktúrát alkothatnak, amely már komoly számítási teljesítményre képes
8
Nerve Cells and Astrocyte (SEM x2,250). (Scanning Electron Microscope)
This image is copyright Dennis Kunkelt
9
dendrit: nyúlvány a külvilág, vagy a többi neuron bejövő (input)jelei számára
sejtmag:elektrokémiai számítási műveletet axon: nyúlványa a kémiai végeredményt elektromossá alakítja és továbbítja a fizikai kimenetre, mondjuk egy izom felé. szinapszis: neuronok közötti kapcsolódást biztosítja
10
Mesterséges megvalósítás
Dendrit: bemeneti csatorna Sejtmag: összegzés Axon: kimenet Szinapszisok: együtthatók vagy súlyok, Füle Sándor, PID.hu
11
Eredmény: Neurális hálózat
x1 x2 xn F y1 y2 ym … Fekete doboz Egy egyszerű megvalósítás:
12
Hol használhatjuk? Az élet számtalan területén
Brókerek becsültetik vele az egyes politikai események tőzsdére gyakorolt hatását, a gyártásautomatizálásban alakfelismerést végeztetnek vele, a korszerű robbanóanyag- és kábítószer detektorok is ezt alkalmazzák. Általában: -Becslés -Osztályozás -Elemzés - Szűrés
13
Első próbálkozások Lineáris leképezések leképezési mátrixának előállítása pontos adatok és zajos adatok esetén. Ha túl sok pontból indulok ki, vagy zajosak az adataim, akkor nincs lineáris transzformáció, amelyik a leképezést megvalósítaná egzakt módon
14
Back-propagation algoritmus
1. wij súlyok incializálása kicsi véletlen értékekkel. wij súly kapcsolja össze az input réteg i. csomópontját az output réteg j. csomópontjával 2. Véletlen input koordináta választása 3. Az output koordináta meghatározása
15
Back-propagation algoritmus
4. A súlyok változtatása ahol [0,1] j a különbség a várt és a kapott output között j. csomópontban 5. Ismételjük a 2. lépést amíg a kilépési feltétel nem teljesül
16
Tanulási folyamat Általános affin transzf.
2 1 Általános affin transzf. w 1 2 3 Egyenletrendszer a neurális háló alapján i 1 2 és ahol
17
Neural háló projektív transzformáció esetén
1 2 3 w o Homogén koordináták használatával
18
Futási eredmények Jól definiált esetek:
19
Torzult, zajos adatok Affin tr.:3 pontpár Projectív tr.: 4 pontpár
Cél: Megkeresni azt a lineáris leképezést, amely a lehető legjobb eredményt adja példaprogram
20
Interpoláció és approximáció rendezettlen ponthalmaz esetén Kohonen-háló segítségével
A Kohonen-háló egy kétrétegű, felügyelet nélküli és folytonosan kiértékelt neurális hálózat
21
A tanulási algoritmus Rendezettlen adatok koordinátái
Az output pontok koordinátái: (a j. output neuron súlyai: 1. A súlyértékek kezdeti inicializálása a rendezettlen ponthamaz centrumának környezetében 2. Új inputértékek megadása véletlenszerű választással
22
A tanulási algoritmus 3. Az output neuronok távolságának a meghatározása 4. Nyerő neuron kiválasztása dc=min (dj) 5. A nyerő neuron környezetében lévő súlyok változtatása 6. Ismétlés a 2. lépéstől a kilépési feltételig
23
Miért Kohonen-háló? A háló adja meg a sorrendet
A felületelméletben használt topologiát állítja elő Jól ismert felületillesztési algoritmusokat tudunk a továbbiakban alkalmazni. (Bezier-, B-spline surface or NURBS) Jól illeszkedő felületet kapunk Kiinduló, bázis felülete lehet egyéb alkalmazásoknak Dinamikus felépítési lehetőségek
24
Példák
25
Görbék és felületek
28
Input pontok helyet szakaszok
Vonalfelületek Kifejthető felületek Megoldás: projektív geometriai elemek: Plücker-koordináták Visszavezetjük a problémát több dimenzióban görbeinterpolációra
29
Plücker coordinates
34
Whitney’s Umbrella .
35
Köszönöm a figyelmet Kovács Emőd ,
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.