Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az ifjúsági szubkultúrák szerepe a nevelési folyamatban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az ifjúsági szubkultúrák szerepe a nevelési folyamatban"— Előadás másolata:

1 Az ifjúsági szubkultúrák szerepe a nevelési folyamatban
Mészáros György tanársegéd, ELTE PPK, EKF TKTK VII. Országos Neveléstudományi Konferencia

2 Retorika - episztemológia
meggyőzni retorika – szöveg (textualitás) - narratíva a ppt ellentmondásossága dekonstrukciós – újmarxista episztemológia reflektivitás

3 Értékek, személyes történet
miért a téma? személyes-politikai indokok ellenállás kulturális kérdésekre nyitottság baloldaliság, transzcendencia, feminizmus-queer elméletek

4 Elméletek posztmodern kontextus, globalizáció (imperializmus)
fiatalságkép kultúra (cultural studies), szubkultúrák (?) hegemónia Freire, McLaren, Giroux: kritikai pedagógia, a csöndre ítéltek hangja

5 „Kérdések” az empíria szerepe... a fiatalok hangja közelről
az iskolai nevelés kulturális világa (szub)kulturális – iskolai tapasztalat a fiatalok értelmezései, ellenállásai ...újabb kérdések...

6 Metodológia pedagógiai etnográfia részvétel, jelenlét, történet
autoetnográfia pedagógiai: értelmezésében, kérdéseiben, de a jelenlét, a kutatói pozíció is! kutatásetikai kérdések

7 Módszerek 30 fős osztály (17 éves tanulók), lakótelepi gimnázium, fél év, részvétel a mindennapokban (órák, szünetek, iskolán kívül) terepjegyzetek, terepnapló 23 interjú (diákok, tanárok) tartalomelemzés blog – kommentárok feldolgozás: NVivo szoftver

8 Egy történet szilánkjai

9 Beavatás fokozatos bevonódás kocsmázás, bulizás, megosztás
„átülni”: diákoldal dolgozatírás, felelés tanárok zavaró jelenlét építő – romboló szerepem

10 Az iskolai lét diákértelmezése
buli unalom túlélés elnyomás kikezdés ellenállás

11

12

13

14 Fufesz egy gyökér, fütykös, kukesz, mukesz, dirr, durr, Köcsög, töcsöm, pöcsöm, fasz kópé Egy bankkártyás, hátulgombolós, muszáj dzsekis riherongy kurva, Aki szeret hátulról kapni és nagyon élvezi, Utolsó kis seggkukker.

15 Tanári értelmezések „lumpen proletárok” „nem képesek...”
„életem 3 legjobb osztályának egyike” „rémosztály” nem vetődik föl a kulturális kérdés a szabadidő külön világ

16 Kulturális hegemónia középosztálybeli elitkultúra a tőke szerepe
szakadék az ifjúsági kultúra és az iskolában közvetített kultúra között etikai nyitottság, de műveltségközpontúság patriarchális és heteronormatív gondolkodásmód

17 Szabadidő, szubkultúrák, identitás
általában nem világosan körvonalazódó szubkulturális odatartozások szabadidős formálódás (!) színes, kreatív világ iskola: unalom, passzivitás, túlélés, szünetbeli és órai buli feszültségoldó technikák csoport-szembenállások

18 Amikor az első koncerten voltam, néztem, hogy ezek [ti
Amikor az első koncerten voltam, néztem, hogy ezek [ti. a rockerek] kurva jó fejek. És ahhoz képest, hogy nem mentem le halálfejes pólóban, meg berúgva teljesen, ahhoz képest nem éreztem magam kívülállónak, sokan voltak így amúgy. Ez egyfajta mutogatás. Én ilyen zenét hallgatok, és itt a pólómon a zenekar neve. Valaki meg divatot csinál ebből. Nem is ismeri a zenekart, és felvesz olyan pólót, amin rajta van a neve. Szerintem a koncert a lényeg. Hogy élvezze, hogy megőrüljön. Amikor hallgatom a zenét, amikor valami újat hallok, akkor kiráz a hideg.

19 Ifjúsági kultúra, szubkultúrák szerepe?
nincs szerepük de lehetne, kiaknázatlan lehetőség építő kulturális párbeszéd lehetősége határátlépések, határon állások a diákok hangja „hackeli” az iskolát (szub)kulturális értékek! a társadalmi igazságosságért

20 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "Az ifjúsági szubkultúrák szerepe a nevelési folyamatban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések