Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNándor Bodnár Megváltozta több, mint 10 éve
2
Tanulási környezetek - Pedagógiai szükségletek - Hallgatói igények
- Pénzügyi források - Technológiai fejlesztések
3
Technológiai determinizmus
Az emberi intelligencia legalább annyira köszönhető a tárgyi eszközöknek, mint amennyire az agy strukturális fejlettségének. Jerome BRUNER „Az oktatási technológia megelőzte az oktatás elméletet.” (Salomon 1997)
4
Technológiai determinizmus
Sok jel utal arra, hogy az előttünk lévő időszakban olyan átfogó paradigmaváltás zajlik le az iskolai oktatásban, amelynek jelentősége és hordereje ahhoz fogható, amit a tömegoktatás kialakulása jelentett a 19. században. Az előttünk álló „oktatási technológiaváltás” hordereje hasonló lesz ahhoz, amilyen a puskaporé volt a hadviselésben, a könyvnyomtatásé a kultúrában vagy a gőzgépé az ipari termelésben. Halász Gábor: Képességfejlesztés, iskolavezetés és pedagógiai paradigmaváltás
5
Technológiai determinizmus
„Nincs semmi indok arra, hogy miért ne legyen az iskola kevésbé gépesítve, mint, mondjuk a konyha.” B. F. Skinner „Bizonyos azonban, hogy az interaktív információs hálózatokon hozzáférhető információk alapvetően megváltoztatják majd iskoláink belső életét.” Báthory Zoltán: TANULÓK, ISKOLÁK, KÜLÖNBSÉGEK OKKER KIADÓ, Budapest, 1997.
6
Technológiai determinizmus
... a digitális technológia lényegi eszközzé vált, mindennapi tudás megszerzését és megosztását olyan hatékonysággal szolgálva, ami már a pedagógiai gondolkodás konzervatív burkát is képes szétrepeszteni. S ezen, a jövőnk szempontjából lényeges ponton a fiatalok és a felnőttek közötti különbségtételnek digitális korunkban nincs sok értelme, a tanulás új formái ugyanis életkortól függetlenül kialakíthatók és alkalmazhatók. Benedek András: TANULÁS ÉS TUDÁS A DIGITÁLIS KORBAN In: Magyar Tudomány, 2007/9.
7
Technológiai determinizmus
A közeg, amelyben a gyermekek játszanak, kommunikálnak és tanulnak, egyre inkább azonossá lesz azzal a világgal, amelyben felnőttek kommunikálnak, dolgoznak, üzletelnek és szórakoznak. Az internet és mobiltelefonok világa félreismerhetetlenül egyfajta szerves tanulási környezetté válik. Nyíri Kristóf: Virtuális pedagógia In: Didaktika szöveggyűjtemény. (Szerk.: Szabó László Tamás). Kossuth Egyetemi Kiadó (Pallas Debrecina sorozat), Debrecen, 2006.
8
Technológiai determinizmus
„Az iskolát teljes mértékben a múlt primitív technológiái határozzák meg…” S. Papert „…a technológia – az orvostudományhoz hasonlóan – jelentős változásokat képes előidézni a neveléstudományban is, de teljesen eltérő módon. Míg az orvoslás úgy változott, hogy fokozottan technikai jellegűvé vált, addig a technológia az oktatásban az iskolai tanulás mechanikai jellegének megszüntetéséhez járul hozzá.” S. Papert
9
Elektronikus tanulási
környezetek 1. Az elektronikus tanulási környezet fogalom olyan tanulási környezeteket jelent, ahol a tanítás és tanulás feltételrendszerének kialakításánál meghatározó szerepe van az elektronikus információ- és kommunikációtechnikai eszközöknek.
10
Elektronikus tanulási
környezetek 2. Az elektronikus tanulási környezeteknek mindig van virtuális dimenziója is. Ez sajátos interfész, interaktív kommunikációs és információszolgáltató platform. A virtuális tanulási környezet fogalmat gyakran az elektronikus tanulási környezet szinonimájaként használják.
11
Elektronikus tanulási
környezetek 3. Az elektronikus tanulási környezet erőforrásai – virtuális dimenziója következtében – részben delokalizáltak. Ezek a szétosztott erőforrások azonban a hiperlinkek aktiválásával elvileg bármikor, bárhonnan elérhetők.
12
Elektronikus tanulási
környezetek 5. Az elektronikus tanulási környezeteket gyakran digitális tanulási környezeteknek is nevezik. Ez arra vezethető vissza, hogy ilyen tanulási környezetekben az információk feldolgozása, tárolása, módosítása, továbbítása elsősorban a digitális technológiával történik.
13
Elektronikus tanulási
környezetek 6. Az elektronikus tanulási környezeteket nem a hagyományos tanulási környezetek alternatívájának, hanem azok új fejlődési fázisának tekintjük, amelynek eredményeképpen eszköztáruk az új infokommunikációs technikával bővül.
14
Elektronikus tanulási
környezetek 4. Az elektronikus tanulási környezet kommunikációs csatornákat biztosít közös tudáskonstrukcióhoz, illetve a tanulás során felmerült problémák megoldásához segítségül hívható szakértőkhöz, tutorokhoz.
16
R2D2
18
Aszinkron konferencia vagy vitafórum
Digitális könyvtár Digitális portfóliók Elektronikus könyvek Hangvezérelt adatbevitel Intelligens tényezők Interaktív hírközlés Internet alapú videokonferenciák Játékok és szimulációk Kézi eszközök Kiegészített valóság Közös munkát elősegítő eszközök Kurzust irányító, ill. tanulásirányító rendszerek, LCMS Megosztható tananyagok Oktatói portál
19
On-line alapú felmérések
Online alapú vizsgáztatás és tesztelés Online házifeladat és osztályozás Online nyelvtanulás Segítő technológiák Tablet PC Tanulók közötti együttműködés Több játékost foglalkoztató on-line játékok Vezeték nélküli technológia Videó dossziék Videók újrafelhasználása (video streaming) Virtuális tanterem Virtuális valóság Viselhető számítógépek Web naplók, vagy blogok
20
1. Kiegészített valóság A képre kattintva egy videó kerül lejátszásra. A diósgyőri vár eredeti és a Kronoszkóp által megjelenített rekonstruált állapota
21
2. Segítő technológiák Beszédfelismerés Beszédszintetizálás VilágHalló
magyar nyelvű hangos on-line elektronikus könyvtár, ahol több mint ezer híres magyar és világirodalmi művet lehet meghallgatni mesterségesen generált beszéd segítségével FülElek 1.0 Beszédfelismerő alkalmazás a Microsoft Word szóbeli vezérlésére
22
3. Web naplók, vagy blogok Személyes publikációk:
Jane Zahner, amerikai professzor élmény-blogja Szakmai blog tanároknak
23
4. Aszinkron konferencia vagy vitafórum
Az osztályterem néhány funkciója:
24
5. Kurzust irányító, ill. tanulásirányító rendszerek, LCMS
Blackboard, WebCT, Learning Solution, Moodle Az Eszterházy Károly Főiskola e-learning portálja
25
6. Közös munkát elősegítő eszközök
PlanView, TeamSite Mahara Moodle
26
Az Országos Széchényi Könyvtár digitális könyvtári szolgáltatásai
27
8. Digitális portfóliók
28
Kempelen Farkas Digitális Tankönyv szolgáltatása
9. Elektronikus könyvek Kempelen Farkas Digitális Tankönyv szolgáltatása E-Könyv rendelésre
29
10. Játékok és szimulációk
Apertus Multimédiás Keretrendszer
30
11. Kézi eszközök
31
Sulinet Digitális Tudásbázis
12. Oktatói portál Sulinet Digitális Tudásbázis Sulinet IKT műhely
32
13. Intelligens tényezők
33
14. Interaktív hírközlés
34
15. Internet alapú videokonferenciák
Webináriumi betekintő (Infotéka online meeting) Networkshop 2009 A szekcióülésről online videóközvetítés látható
35
16. Több játékost foglalkoztató on-line játékok
Magyar Királyi Vármegyék
36
Virtuális forgalmi- és rutinvizsga
17. Online alapú vizsgáztatás és tesztelés Virtuális forgalmi- és rutinvizsga
37
18. On-line alapú felmérések
Szintfelmérő tesztek különböző nyelveken Hibavadász, angolul tanulóknak
38
19. Online házifeladat és osztályozás
Az ELO online házifeladat szolgáltatása
39
Szótanító program tematikus csoportokkal.
20. Online nyelvtanulás Szótanító program tematikus csoportokkal. Virtuális tanulási környezet, hipermédiás anyagokkal.
40
21. Tanulók közötti együttműködés
41
22. Megosztható tananyagok
Az európai Learning Resource Exchange portál, ahol különbőző országok számos tartalomszolgáltatója – köztük 16 oktatási minisztérium – jóvoltából ingyenesen használható oktatási tartalmak, tananyagelemek találhatók Témák és nyelvek alapján kereshetünk. Az LRE portál tartalmainak (hozzávetőlegesen tananyagegység és tananyagelem) túlnyomó része Creative Commons licenc alatt jelenik meg.
42
23. Virtuális tanterem
43
24. Tablet PC
44
25. Videó dossziék Magyar videómegosztó oldal tematikus csoportokkal.
Utazási videókat gyűjtő és publikáló tematikus közösségi portál.
45
26. Videók újrafelhasználása Video Streaming
46
27. Virtuális valóság Virtuális iskola
47
28. Hangvezérelt adatbevitel
48
29. Viselhető számítógépek
49
30. Vezeték nélküli technológia
50
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.