Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Készítette: Szeili Tamás
Image elemzés Készítette: Szeili Tamás
2
A Magyar Posta arculata
„140 éve a közös ismerős” - Embertől emberig - A Magyar Posta arculata 2008. május 5.
3
A Magyar Posta tevékenysége
„A postai szolgálat az egész emberiség bizalmának a letéteményese és békés együttműködésének legsikerültebb szervezete.” Demény Károly posta-vezérigazgató, Nemzeti postai tevékenység Egyetemes postai szolgáltatás a Magyar Köztársaság területén
4
Használat - Klasszikus levél, csomag stb. továbbítás;
Pénzügyi szolgáltatások, pl. takarékossági lehetőségek, értékpapír ügyek; Biztosítási ügyletek; Szerencsejáték, pl lottó, totó, sorsjegy; Postashop: képeslap, bélyeg, hírlap, ásványvíz stb; Filatélia, személyes bélyeg;
5
Főmenü Általános szempontok (5.) Megjelenési formák (10.)
Jelek, jelzések (15.) Nyomtatott anyagok (20.) Elektronikus anyagok (25.) Egyéb (53.) 7. SWOT analízis (57.)
6
1. Általános jellemzés Érd 1 posta
7
Célközönség Teljes hazai lakosság Közigazgatás
Üzleti, vállalati, vállalkozói szféra
8
Szervezeti kultúra és filozófia
Pontosan és megbízhatóan teljesíti feladatát; Stratégiai elképzeléseit a XXI. századi elvárásokhoz igazítja; Felkészülés a liberalizációra, versenyképes, egyetemes szolgáltatói és logisztikai rendszer kiépítése; Társadalmi felelősségvállalás erősítése;
9
Szervezeti magatartás
Folyamatos átalakulás; Modernizációs program következetes végrehajtása; Új termékek bevezetése, értékesítése; Új partnerek felkutatása; Egységes arculati megjelenés; Humánerőgazdálkodás erősítése; Egészségmegőrzési, -védelmi programok;
10
2. Megjelenési formák
11
A társaság helye a településen
Az új postapalota a XIII. kerületben
12
Közvetlen külső bemutatása
Zászló:nincs; Épület: bérelt irodaház; Épület környezete: frissen parkosított; Beltér: szokványos, dísztelen irodaház; Általános helyzet: 120 év után egy teljesen új környezet, minden tervezés alatt, nincs bemutatható kép, a tulajdonos engedélye nélkül semmi nem tehető ki, rakható fel, stb.;
13
Belső eligazítótáblák
Mogyoród posta
14
Általános belső megjelenés
Porta: dísztelen, teljesen tervezés alatt; Vevőszolgálat: még nincs; Lábtörlő: nincs, (a szürke szőnyeg csak a költözködés kárait enyhíti);
15
3. Jelek és jelzések
16
Akusztikus jelek Zene: nincs;
Szignál: csak a mobilpostának van saját kürtjele; Szlogen: barátságos, kifejezi, hogy nincs még egy olyan társaság, amelyik valóban embertől emberig viszi a leveleket, az érzelmeket, az üzleteket; Jelzőhangok: nincs; Ezek technikai kivitelezése: nincs; Kísérőzene: nincs; Zavaró hanghatások az ügyfélszolgálatban: nincsenek, hiszen egy postahelyen pénzzel, okmányokkal foglalkoznak, csendre van szükség a zavartalan munka érdekében; Akusztikus feeling: csak a mobilposta kürtjele értékelhető, mely figyelemfelhívó, kedves – már 140 éve!
17
Vizuális elemek
18
logó Postakürt, felül a magyar korona stilizált sziluettje, piros-fehér-zöld „Posta”, avenir betűtípus Felület: egyszerű, sima Postakürt – tradicionális postai jelkép
19
Szlogen 140 éve a közös ismerős
Utal a történelmi múltra, a hagyományokra, közvetlenséget, szolgálatkészséget sugall Bizalmat keltő, korrekt hanghordozás Kampányfilmen, kiadványokon gyakorta megjelenik Kísérőzene nincs
20
A nyomtatványokon ugyanazon hullámvonal és a postakürt látható!
4. Nyomtatott anyagok A Magyar Posta nyomtatványai okmányoknak, sokszor pl. részvényeknek számítanak, ezért azok nem mutathatók! A nyomtatványokon ugyanazon hullámvonal és a postakürt látható!
21
Levélpapír - fejléc
22
Névjegykártya
23
Nyomtatvány 2 Speciális nyomtatvány: személyes bélyeg
24
5. Elektronikus médiumok
Kép: nincs Film: csak a 2007-es image-film CD: nincs Intranet, internet működik, folyamatosan szerkesztés alatt Mobil oplogo: nincs, nem illik a társaság image-hez
25
Prezentáció háttér Az aloldalak alapképe
26
Prezentáció címkép Kezdőoldal a hullámmal és a logóval
27
Prezentáció értékelés
A cégnél lévő prezentációk egységesek, követik az arculati kézikönyv minden elemét, betűtípus Arial, mert a számítógép csak ezt tudja; Margók: az alsó, oldalszéltől oldalszélig tartó, speciális hullámvonal határozza meg a képet, látványos; Tartalom: nemzetközileg is elismert anyagok, jól mutatják a postai szektor szerepváltását; Tagolás: maximum 20 oldal, nincsenek fölösleges köszöntők, szigorúan a témához kapcsolódó képek, jól áttekinthető; Színek, háttér: nyitó oldal zöld alapon, belső oldalak mindig fehér alapon, alul a háromszínű hullámvonal; Szinergia: szöveg és kép szigorú kapcsolatban, grafikonok világosak, jól értelmezhetőek; Olvashatóság: jól tördelt, tömör, egyszerű betűtípus;
28
A Magyar Posta reklámfilmjének értékelése
Hatás: érzelmeket közvetítő reklámfilm, mely a társaság iránti szeretetet, bizalmat kívánta erősíteni; Egyedi ötlet: a játékfigurák megelevenedése, az emberek alkotta boríték; Szlogenkapcsolat: A „140 éves közös ismerős”-re ráerősít az Embertől emberig!
29
Multimédia értékelése
Tartalom: kizárólag belső, szakmai, oktatási célból, saját stúdióval; Átláthatóság: egyszerű, tömör, világos; Struktúra: változó igényekhez igazodó, a sokféle munkahelyből adódóan nincs egységes megjelenés; Navigáció: előre lefektetett, az üzleti igényeket kiszolgáló oktatási programok; Kommunikáció, interakció: sokrétű, ágazathoz igazodó, interakció ritka, az is belterjes; Pedagógiai, didaktikai szempontok: erősen a szakágazathoz kötődő, eltérő felkészültségű emberek, igényes képzése a cél; Pszichológiai, ergonómiai szempontok: erősítik „a postások nagy családja”, avagy az összetartozás érzést, a gondoskodó munkahely érzést, ez pedig növeli a munkavállaló lojalitását a társaság iránt, „kifelé” tehát éppen a dolgozók a posta legjobb kommunikátorai;
30
Médiumok részletes értékelése
TVspot: profi, nemzetközileg is elismert munka, az érzelmek közvetítése elegáns megoldás, jól illik egy tradicionális társasághoz; Rádióakció: karácsonyi Postaangyal reklám az időgarantált csomag feladásából bizonyos összeget az Országos Mentőszolgálatnak utalt át a társaság gyermekéletmentő berendezések vásárlására. A klasszikus, mégis humoros, 30 mp-es „minihangjáték” kedves, karácsonyi hangulatot árasztott, erősítette a segíteni akarás érzést, és sikeres kampányhoz vezetett; Internet, intranet: miután az ország legnagyobb vállalatáról van szó, nem változnak sűrűn a hatályos szabályok, a posták címe vagy az irányítószámok. A társasági élet eseményei azonban foto+cikk, feliratozott vagy hangos rövid filmes tudósítás rendszeresen megjelennek. Eredményes külső és belső kommunikációhoz vezetett; Multimédia: kizárólag belső oktatási célokat szolgál, hagyományos eszközökkel, módszerekkel dolgozik. Képi megvalósításában, kizárólag az adott témát ábrázolja – filmes szemmel – amatőr munkatársak közreműködésével;
31
Szövegelemek értékelése
Olvashatóság: a Magyar Postának mindig a pontosságra kell törekednie, hiszen pénzzel, okmányokkal dolgozik. Ez sokszor nehéz, jogi megfogalmazást jelent; Képernyőtartalom: mindig a mondanivalónak alárendelve működik. Sok hivatalos szövegrész, egy arculati elemmel, leginkább a postakürttel; Dinamika: nincsenek animált szövegelemek; Előtér és háttér kapcsolata: szigorúan fehér alapon egy arculati elem és a szöveg. A társaság ragaszkodik konzervatív megjelenéséhez, ezzel erősítve a jól megszokott pontosságot, bizalmat; Kiemelés, tagolás, felsorolások, alcímek: rendszerint piros alapon fehér betűs cím, alatta fotó, mellette egy kiemelés, ami a hírt jelenti, ráklikkelve előjön a teljes anyag, és ha van képgaléria. Az állandó oldalak ugyanott, egymás alatt, illetve zöld keretes alcímekben találhatók; Tömbszerűség kerülése: az utóbbi időben némileg korszerűsödött a főcímoldal, de a többi továbbra is megtartotta inkább jogi jellegét; Szem és fülbarát megjelenítés: A piros-fehér-zöld trikolor kedves a szemnek, teli találat az ország legnagyobb állami vállalatának. Fülbarátságról nem nagyon tudunk beszélni, hiszen az intranet munkaeszköz, és a legtöbb munkahelyen nincs hangkártya a számítógépekhez. Különleges esetekkor láthatók-hallhatók a postával kapcsolatos társasági események, mint pl. a nagykarácsonyi szeretetposta megnyitója. Az interneten csak a 2007-es reklámfilm látható-hallható, illetőleg egy összeállítás a különböző postakürtjelekből;
32
Állóképek Sajátosságaiból adódóan állóképekről inkább csak a postahelyeken, újságokban megjelenő hirdetések, plakátok kapcsán beszélhetünk. Miután számos értékesítési programot hajt végre a társaság, az üzletágak külön-külön készíttetik el azokat. Arculatilag az jelenti az egységességet, hogy mindenütt használják az alsó hullámvonalat, és a posta logót. Ezen túl a kép lehet grafikai megoldás, mint pl. a levélüzletág többféle fa leveléből összerakott plakátja vagy a nemzetközi üzletág úgynevezett nemzetközi postakész borítékjának reklámja. A realisztikus ábrázolásmódra jó példa a decemberben kiadott sárgacsekkes befizetés plakátja, amelyen közeliben látható két kéz, tehát egy közeli a csekkbefizetés, magán a csekken a megfelelő adatok láthatók; Vonalvastagságok: erre sincs külön megkötés, kizárólag a hármas hullámvonal ívét kötelező betartani; Színek, és színkitöltések: a hármas hullámvonal alatti területet mindig szabadon, fehéren kell hagyni. Oda csak az arculati kézikönyv által előírt postakürt kerülhet, illetőleg egy rövid szöveg, mely nem lóghat bele a kürt környezetébe sem. Az arculati kézikönyv annak arányait is tartalmazza Felbontás, színmélység, élesség: az inkább konzervativizmusra épülő posta szereti az egyszerű, tiszta, világos formai megoldásokat. Ezért plakátjai is leginkább erre épülnek. Nem mondható antiknak, inkább a határozott, éles vonalak és színek jellemzik megjelenését; Képméret: miután egy postán rengeteg hirdetményt, plakátot kell elhelyezni, az A3-A4-es méret általában a megjelenési forma. Óriásplakátot nem alkalmaz a Magyar Posta; Kompozíció: profi grafikusokkal dolgoztat a posta, így a nevezett plakátok kompozícióival nincs gond; Kiemelés: nehéz kérdés, mert egy sokszor jogi szövegből nehéz a kiemelés. Mindig az adott téma a mérvadó, nincs rá szabály; Láthatóság: nem a plakátok minőségével, elhelyezésükkel van gond. Olyan mennyiségű információs anyagot kell kihelyezni, hogy ettől egyik sem érvényesül igazán, egymás hatását egyszerűen kioltják, a postahelyek ettől vásárivá válnak; Értelmezhetőség: a rendszerint jogi szöveget ma már profi újságíró írja át, de sok-sok kompromisszum árán; Szinergia: a nehéz szöveget sokszor oldja az egyszerű, tiszta grafikai megoldás;
33
Animáció a spotban Kitünő a mozgás folytonosság, jó ritmusban követik egymás a snittek; Filmszerű produkció, hol a Csillagok háborújához hasonlítanak a gyerekek játékfigurái, hol egy Walt Diesney mesére hasonlít a megjelenítés. Nagyon aprólékos, szép munka; Felbontás, színmélység, élesség: különösen az ifjú házas jelenetben mutatkozik meg a profizmus a hófehér árnyalatok és a vörös kiegészítők (virág, fátyol, masnik a csomagokon) láttatásával; Képméret: szabályos televíziós sugárzás mérete; Kompozíció: szabályos, előre pontosan megtervezett, rajzasztalon megszerkesztett; Kiemelés: maguk a feliratok, egy-egy etap hangulatát egy-egy szó üzeni a nézőnek, lezárásként a pedig a két, egymást erősítő szlogen; Láthatóság: kellemes, nézhető produkció, jó nézni, mert ”csak” szép, az emberi szemnek, fülnek kellemes dolgokat lehet benne látni, hallani; Értelmezhetőség: a visszajelzések szerint a sport tökéletesen elérte célját, érdekes, hogy még a postai dolgozóknak is annyira tetszett, hogy számosan letöltötték maguknak az intranetről emlékbe; Szinergia: tökéletes megjelenítése a kép és szöveg egybecsengésének, egymás erősítésének;
34
Mozgóképek a spotban Technikai kivitelezés: kiváló, többször vívott ki nemzetközi elismerést, látszik, hogy nagyon aprólékosan előkészített, kitűnő technikával elkészített anyagról van szó; Hibák: csak saját véleményem, hogy talán éppen az ifjú pár jelenet egy kicsit túl sok hangulatában; Kameramozgások, variók rendben, a gép mindenütt biztos statívon, fahrtsínen állt. Kiemelném azt a hatalmas, erre a célra összeszerelt állványt, amire feltették a kamerát, hogy fentről jól látható legyen az emberek alkotta boríték. A teljes technikai kivitelezés rendben volt; Műfaji sajátosságok: a gyerek, idős pár, ifjú pár, menedzser négyesére felépített képsorok jól szimbolizálják, hogy a posta milyen rétegeknek kívánt üzenni. Színvilágában pedig igyekezett mindenben alkalmazkodni az arculati kézikönyv előírásaihoz.
35
Hangelemek a spotban Narráció, aláfestő zene, effektek: narrációkra (angal és magyar változat) külön castingot tartottak, a szereplők komoly, bizalomgerjesztő, középkorú férfi színészek; a spothoz saját zenét komponáltatott a társaság, ami kellemes, bársonyos, „csillogó” hangzású – alátámasztva ezzel a képi hangulatot, külön effektre nem volt szükség; Technikai kivitelezés: mind a forgatáson, mind a komponáláskor, mind hangfelvételnél és a keverésnél a hazai legmodernebb technikát alkalmaztak; Zavaró hatások: nem találtam;
36
Hivatkozások életszerűsége a honlapon
Hivatkozások száma: jellemzően mindenütt létező; Minden link élő; Hitelessége: a lehető legpontosabb, hiszen a gyakorta jogi megfogalmazások ezt megkövetelik; Minden név, cím, időpont valós
37
Weboldal elemzése A Magyar Posta weboldalának NINCS inntroja.
A társaság szakemberei úgy látják, hogy csak a programozó képességeit szeretné csillogtatni, de haszna nincs, ezért felesleges. A Magyar Posta ennél sokkal komolyabb cég!
38
A látogatók igényeinek való megfelelés
Vegyük példának a Magyar Posta most folyó Postapartner Programját: A nyomtatott és internetes sajtóban megjelent módozatai: – n tájékozódjon erről! Pl.: az előminősítési rész pontos linkje:
39
Tájékozódás és navigáció
Kicsit nehézkes a tájékozódás. Ennek fő oka, hogy sok olyan postai szakkifejezést olvashatunk, amelyek nem könnyítik meg az eligazodást. Szerintem ez azért gond, mert egy egyszerű irányítószám megtalálása meg mindig egyszerű. Hiba még, hogy hiányosak, és rosszak pl. a „postakereső” adatai, elérhetőségei.
40
Tartalom eredetisége A Magyar Posta alapfeladataiból adódik, hogy – egyebek közt – olyan szolgáltatásokat kell ellátnia, amire egyelőre más társaságoknak nincs jogosítványa. Pl. olvashatnak: a postatörvényből eredő valamennyi társasági kötelezettségről vagy a közbeszerzéssel kapcsolatos szerződésekről; A társaság internetes oldalain tehát máshol nem látható információk jelennek meg; Különösen érdekes lehet pl. a postai szektor iránt érdeklődőknek a nemzetközi üzletág megjelenése: az ágazattal kapcsolatos külföldi hírek olvashatók a rovatban; Felhívnám a figyelmet a személyes bélyegkészítés rendelésének lehetőségére, ami ritkának mondható egész Európában. Végignézhető az összes alapbélyeg, és egy fotó bemásolásával azt is ki lehet próbálni, hogy melyik áll legjobban. Ha tetszik, az interneten meg is lehet rendelni!
41
A külső megjelenés esztétikuma
Lassan modernizálódó látványt nyújt. Ennek is fő oka, hogy a számítástechnikai alapismeretek nem járnak együtt kreatívnak mondható képi megvalósítással. A külső megjelenés teljesen megfelel az arculati kézikönyvnek. Zavaró tényező, hogy a különböző üzletágak időnként az arculattól eltérő egy-egy színnel jelzik az új terméket. A trikoloros megjelenéshez egyáltalán nem illeszkedik pl. egy rózsaszín lakásbiztosítási betétlap.
42
Használhatóság és működősképesség
A már említett okok miatt nehézkes a használata; Működése kissé lomha; Hosszú idő telik el addig, amíg valaki megtalálja a kívánt információt; Elsősorban a társasági hírekre, eseményekre koncentrál, és nem az benne rejlő üzleti lehetőségekre;
43
Oplogo értékelése A Magyar Postának nincs oplogoja. Egyrészt, mert a távközlés már rég nem tartozik a társasághoz. Másrészt, mert a műfaj nem illeszkedik a posta arculatába. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy maga a mobiltelefon, az sms egyenesen versenytársa az ágazatnak. A Magyar Postának az az érdeke, hogy az emberek inkább levelet, képeslapot írjanak!
44
6. Egyéb A 140 éves Magyar Posta ma az ország legnagyobb, legtöbb, 38 ezer embert foglalkoztató társasága; Bármilyen változás következik be pl. az arculatban, az nagyon komoly pénzbe kerül, gondoljunk egy egyenruha- vagy levélgyüjtőszekrény-cserére; A Magyar Posta kezdetektől nagy gondot fordított arculatára; Arculati kézkönyve mégis csak néhány éve létezik, és folyamatosan változik; Nehéz a gyors alkalmazkodás, hiszen egységesnek kellene lenni a posta külsőknek, belsőknek, a levégyüjtő szekrényeknek, a hivatalos iratoknak, a épületeket kívülről jelölő postapajzsoknak, a postai járművek megjelenésének, stb.; A ruhákon, autókon, levélgyűjtő szekrényeken stb. megjelenő arculati elemeken kívül más kültéri megjelenés nincs, a Magyar Posta stílusához, nem illenének például az óriásplakáton való megjelenések;
45
járművek
46
munkaruházat
47
Kültéri reklámok A Magyar Postának nincsenek kültéri reklámjai! A társaság menedzsmentje szerint nem illik arculatához!
48
7.SWOT analízis Az analízis két részből áll:
A belső vizsgálat az erősségeket és a gyengeségeket; A külső vizsgálat a lehetőségeket és a veszélyeketállítja egymás mellé;
49
Erősségek, gyengeségek
Összetartás ereje Biztos munkahely Gyengeségek: Túl bürokratizált Korszerűsítésre szoruló hálózati rendszer
50
Veszélyek és lehetőségek
Piacnyitás, Versenytársak, Lassan reagáló szervezeti rend; Lehetőségek: Erős bizalom a társaság iránt, Új termékek bevezetése, Rugalmasabb vezetés,
51
vége Köszönöm figyelmét! Készítette: Szeili Tamás
Elérhetőség:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.