Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szociális tanuláselmélet
A társas tanulás jellegzetességei
2
Az utánzás társas tanulás elméletei
Dollard és Miller: Az utánzást követő drive-redukció megerősítésként hat! Mowrer: Az utánzás másodlagos megerősítés elmélete Obszervációs tanulás (Berger, Hill, Bandura, Walters és mások)
3
Az obszervációs tanulás
Tanulás akkor is létrejöhet, ha látszólag passzív résztvevőként vagyunk jelen egy helyzetben: A megfigyelő (obszervátor) tanúja a másik viselkedésének és viselkedése következményeinek! Az utánzás vikariáló megerősítés elmélete A modell érzelmi megnyilvánulásait is átvesszük → empátia
4
A. Bandura: a személyiség szociális tanuláselmélete
Hangsúlyozza a társ, mint modell jelentőségét a szocializációs folyamatban Kísérletekkel igazolja a társas tanulás jelentőségét Agresszív magatartás utánzásos tanulását vizsgálta legtöbbet
5
Bandura szociális tanuláselméletének fő fogalmai
Reciprok determinizmus: környezet-személyiség-viselkedés kölcsönösen meghatározottak. Szelfrendszer: A működés referenciáit adó kognitív struktúrák, melyek a személy környezethez való viszonyát és a viselkedés formálását szabják meg. Megerősítés: lehetséges következményekről tájékoztat. Obszervációs tanulás – vikariáló megerősítés: Nem csak közvetlen tapasztalat útján tanulunk!
6
Az utánzásos tanulást befolyásoló folyamatok
A megfigyelő részéről: Figyelem Megőrzés Mozgásos reprodukció Motiváció, megerősítés
7
Az obszervációs tanulást befolyásoló tényezők (1.)
A modell jellemzői: a megfigyelő életkorához, neméhez való hasonlóság, a modell státusza, az általa bemutatott viselkedés bonyolultsága, típusa
8
Az obszervációs tanulást befolyásoló tényezők (2.)
A megfigyelő jellemzői: önértékelés a konform viselkedés korábbi jutalmazása motiváció életkora: kognitív fejlettsége
9
Az obszervációs tanulást befolyásoló tényezők (3.)
A viselkedés következménye: Ha büntetik a modellt, kevesebb a spontán teljesítményben az utánzás, de az elsajátítást nem befolyásolja! Külső megerősítés Belső megerősítés Vikariáló megerősítés Önmegerősítés
10
Az obszervációs tanulás kísérleti vizsgálataiból
Bandura és Walters klasszikus kísérlete a „Bobo-babával” (1963) Televíziós agresszió: valóságos és rajz-modell hatása A modell nemének hatása A modell kiegészítő/hatalmi szerepének hatása Erkölcsi ítéletalkotás vizsgálata
11
A modellkövetés mindennapi megjelenése
Nemi szerepek elsajátítása: szabálytanulás megerősítések, obszervációs tanulás szimbolikus modellek (média-szereplők) Agresszív viselkedés – filmes erőszak: elsajátítás teljesítmény nélkül is! megengedett konfliktus-kezelési mód?! az agresszió ismételt látványa érzéketlenné tesz az emberi szenvedés látványával szemben: áldozattá vagy elkövetővé válni természetes?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.