Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fókuszcsoportos interjú története A fókuszcsoportokat, mint piackutatási technikát először az 1920-as években említik A szociológián belül: 1940-es években.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fókuszcsoportos interjú története A fókuszcsoportokat, mint piackutatási technikát először az 1920-as években említik A szociológián belül: 1940-es években."— Előadás másolata:

1 Fókuszcsoportos interjú története A fókuszcsoportokat, mint piackutatási technikát először az 1920-as években említik A szociológián belül: 1940-es években használta őket Merton megvizsgálja az emberek háborús propagandához való viszonyát, reakcióit bevetés előtt álló amerikai újoncok harci moráljának emelését célzó propagandafilmek fogadtatásának vizsgálata

2 Fókuszcsoportos interjú története A piackutatásban hamarabb népszerűvé vált és elterjedt 1980-as évektől kezdik újra alkalmazni társadalomtudományokban De: hosszú ideig nem dolgozták ki szisztematikusan a kutatási módszertant a társadalomtudományokban különösen nincs kidolgozva a fókuszcsoport társtudományi elemzési módszertana

3 Fókuszcsoportos interjú előnyei Szinergens hatás. A résztvevők stimulálják egymást, a csoporttól nyert információk sokszor értékesebbek, mintha minden csoporttaggal mélyinterjút készítettünk volna. Másik személy tapasztalatai, érzelmei növelik a kreativitást. A csoportkörnyezet bátorítja a spontán válaszokat. Szóhasználat, attitűdök, reakciók megfigyelhetőek Ideális feltáró jellegű kutatásoknál

4 Fókuszcsoportos interjú előnyei Gyors (időspórolás /interjúkkal szemben) Viszonylag olcsó Többféle feladat (szerepjátékok…) Kevésbé frusztráló, mint az egyéni interjú mechanizmusokra rámutatni, résztvevők gondolkodási kereteit vizsgálni a témáról, hogyan konstruálnak meg egy fogalmat,

5 Fókuszcsoportos interjú előnyei csoportnormák, csoport mechanizmusok, csoportszintű attitűdök, interakciók, csoportszintű folyamatok, hogyan fogalmazódnak meg a vélemények egy csoportban többfajta kommunikációra vagyunk kíváncsiak, pl. egymás megkérdőjelezése, vitatkozás, dicsekvés, együtténeklés, stb. olyasfajta információra vagyunk kíváncsiak amit csoportos interjúk során használt technikákkal lehet a legjobban vizsgálni, imaginációs technika furcsán jöhetne ki magában,

6 Fókuszcsoportos interjú előnyei olyan célpopulációnk van, akikkel jobb csoportosan dolgozni ha együtt könnyebben megnyílnak /pl. deviáns populáció/ egyéni interjút adni nem szeretne, mert vélelmezi, hogy nem tud eleget mondani – aztán FCS során mégis megszólal, tömörebb anyagot akarunk, mint interjúknál: egy szövegrészre több új információ essen, mint interjúnál inkább attitűdökre, mint tényleges cselekvésekre vagyunk kíváncsiak

7 Fókuszcsoportos interjú hátrányai A kapott információk nem vonatkoztathatóak a vizsgált népesség egészére. Drágább, mint a kérdőívezés Torzíthat a csoport, gátolhatja az őszinteséget. Erős személyiségek befolyása alá kerülhet a csoport – veszendőbe mehetnek kisebbségi álláspontok

8 Fókuszcsoportos interjú hátrányai Nem alkalmas Bizalmas természetű téma (fogamzásgátlás, női intim-termékek, bankügyek, biztosítás)  „Megtörik a jég”-hatás Amikor fontos a részletes önéletrajz Nehézségekbe ütközik a minta összeállítása. Pl. elfoglalt üzletemberek, vezetők, orvosok

9 Csoporttagok kiválasztása- toborzás Döntések a csoportok összetételéről: A. homogén vagy heterogén csoportok B. ismerősökből vagy ismeretlenekből álló csoportok

10 Csoporttagok kiválasztása- toborzás homogén csoportban kevésbé tapasztalhatóak rossz érzések, elmérgesedett helyzetek homogén csoportban inkább értik egymás nyelvezetét, kifejezéseit ha magas státuszú, hierarchiában magasabban elhelyezkedő van a csoportban vagy szakértő: többiek nem mernek esetleg megszólalni, vagy azt szajkózzák amit ő

11 Csoporttagok kiválasztása- toborzás homogén csoport: elemzés során össze lehet hasonlítani különböző csoportokat ha a kutatási cél az interakció vizsgálata különböző csoportok között vagy legalábbis fontos számunkra, akkor célszerű lehet heterogén csoport mindig lehetnek eltérő vélemények hiába azonos háttértényezők alapján választunk ki csoportot

12 Csoporttagok kiválasztása- toborzás más eredmény jön ki a csoport különböző összetételeinél nem, etnikum, kor, lakhely, iskolai végzettség, foglalkozás, jövedelem, házassági státusz – a vizsgált témával kapcsolatos attitűdök, magatartásformák lehetnek olyan tényezők, ami mentén homogén csoportokat hozunk létre lehet heterogén csoportokkal kezdeni, aztán azok eredményei alapján kialakítani homogénebb csoportokat

13 Csoporttagok kiválasztása- toborzás ismeretlenekből álló csoportok: általában piackutatásnál ezt alkalmazzák Hátrány nagyon mesterséges szituáció előny: inkább átlátható, kontrollálható a helyzet, mint ismerősökből álló csoportnál jobban ki kell fejteniük a dolgokat, hiszen nincs közös háttértudás

14 Csoporttagok kiválasztása- toborzás „természetes csoportosulások”, ismerősökből álló csoportok társadalomtudományi kutatásokban gyakran alkalmazzák hátrány egy-egy megjegyzésnek története van esetleg amit nem értünk, nem ismerjük a rejtett hierarchiát ismerősök esetleg együtt félrevezetnek minket kevésbé átlátható, kontrollálható, mint az ismeretlenekből álló csoport

15 Csoporttagok kiválasztása- toborzás előny: közelebb van a mindennapi szituációkhoz össze tudják kapcsolni amit mondanak a közös tapasztalatokkal /pl. ellentmondásokra felfigyelhetnek, számon kérhetik egymástól tényleges viselkedés és a csoportban mondottak különbségét/

16 Csoporttagok kiválasztása- toborzás Résztvevők szűrése telefonon Szűrő = rövid kérdőív olyan kritériumokra vonatkozó kérdéseket tartalmaz, amelynek a csoporttag meg kell hogy feleljen, mielőtt felvesszük a csoportba

17 Csoporttagok kiválasztása- toborzás Pl: motorolaj bevezetését támogató televíziós reklámkampány koncepciójának ellenőrzése Foglalkozás újságíró, média Közvélemény-, piackutatás, marketing Szociológus, pszichológus Hivatásos sofőr, autószerelő, benzinkutas Autós ismeretek Átlagnál jobban ért az autókhoz Antivezető

18 Csoporttagok kiválasztása- toborzás Anyagi helyzet Részt vett az elmúlt 1 évben piackutatásban Kor Nem Új autó/használt autó Lakóhely A kérdőívet nem kell végig felvenni, ha kiesik a mintából, elköszönünk. A minta szempontjából alkalmatlanok számának jelölése összmegfelelési arány mérése

19 Csoporttagok kiválasztása- toborzás Hajlandóság mérése részt venne-e egy kutatásban? Ajándék/ösztönző megemlítése Röviden, általánosságban ismertessük a témát. Informáljuk az időtartamról.

20 H H elyszín Speciális fókuszcsoport-terem várószoba Konferenciaasztalos berendezés Nappali szobás berendezés Videó és/vagy audio rögzítőberendezések Detektívtükör megrendelő is végignézheti nehéz szerepben a moderátor, +feladat Étterem, iskola, munkahely

21 Létszám Finanszírozás + a kutatás célja + a résztvevők sajátossága, jellegzetessége Ideális: 7-8 ember Ne legyen zsúfolt a terem Mindenki kifejthesse a nézeteit Érdemes néhány fővel többet beszervezni, hogy biztosan meglegyen a kívánt résztvevőszám DE: jusson elég szék, ajándék, üdítő!!

22 Létszám 4-6 fős minicsoportok menedzsercsoport nehezen szervezhető szegmens nagyobb verbális szabadságot kell adni szakértői csoport  szemben a klasszikus fókuszcsoporttal (mikor is kizárjuk őket az ismeret- fölényük miatt, amely rossz hatást gyakorol a csoportmunkára) gyerek/ifjúsági csoport fegyelmezés nemek szerinti homogenizáció


Letölteni ppt "Fókuszcsoportos interjú története A fókuszcsoportokat, mint piackutatási technikát először az 1920-as években említik A szociológián belül: 1940-es években."

Hasonló előadás


Google Hirdetések