Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Piacok áttekintése Kis és középvállalkozások üzleti tervezése Vilmányi Márton SZTE GTK Marketing-Menedzsment Tanszék 2004. 03.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Piacok áttekintése Kis és középvállalkozások üzleti tervezése Vilmányi Márton SZTE GTK Marketing-Menedzsment Tanszék 2004. 03."— Előadás másolata:

1 Piacok áttekintése Kis és középvállalkozások üzleti tervezése Vilmányi Márton SZTE GTK Marketing-Menedzsment Tanszék vilmanyi@eco.u-szeged.hu 2004. 03. 05.

2 Témavázlat Célok kijelölése A piacok elemzésének kiindulópontja: hol is fogunk tevékenykedni Beszállítói piacok Munkaerő piacok Tőkepiacok Értékesítési piacok Erőforrások számba vétele, elemzése A szeminárium feldolgozásának alapjául szolgál: (1) Szirmai Péter: 10 Lecke az üzleti tervezésről

3 A cél(ok) meghatározása... (0) Kiindulópontunk mindig az „ötlet(ek)”, aztán szakadjunk el tőle, nehogy lekorlátozzon minket! (1) Fogalmazzuk meg a problémá(ka)t, amire választ keresünk, amennyiben ezt nem ismerjük kevéssé fogjuk a választ is megtalálni! (2) Fogalmazzuk meg az igényt, amit ki akarunk elégíteni. A mit a lényeg, nem a hogyan! (3) KKV-k esetében a középpontban a piaci GAP áll, ami nem biztos, hogy teljesen új, inkább újszerű! (4) Nem biztos, hogy egyetlen szóban meg tudjuk fogalmazni a célunk; ne rettenjünk meg a legnagyobb baj ami történhet, hogy van jövőképünk! (5) Határozzuk meg a jelen helyzetben elérendő célokat, és helyezzük el a jövőképben! (6) Fogalmazzuk meg mindezt egy mondatban, ez lesz a mankónk, a jó barát akihez mindig visszatérünk! (7) Fejtsük ki, az egyes összetevők alatt mit értünk! Ne felejtsük az agyunk nem káptalan, érdemes a későbbiekre is gondolni!

4 A piacok elemzésének kiindulópontja Iparág: olyan vállalatok csoportja, amelyek egymást megközelítőleg helyettesíteni képes termékeket állítanak elő Iparág azonosítása: Statisztikai alapú azonosítás Iparág jellemzése: elemzési eszközök segítségével

5 Példa beszállítói piacok elemzésére Fagylalt kereskedelembe szeretnénk fogni! Melyek lehetnek azok a szempontok, melyek alapján a beszállítói piacunkat jellemezni vagyunk képesek? Hogyan, milyen folyamat mentén elemeznénk a beszállítói piacunkat?

6 Példa munkaerő piacok elemzésére Könyvelési tevékenységbe szeretnénk fogni! Melyek lehetnek azok a szempontok, melyek alapján a munkaerőpiacot jellemezni vagyunk képesek? Hogyan, milyen folyamat mentén elemeznénk a munkaerőpiacot?

7 Példák értékesítési piacok elemzésére Példa 1.: Pályázatíró vállalkozást szeretnénk alapítani! Milyen piacokat, és milyen szempontok szempontok szerint érdemes mérlegelni, mielőtt a tevékenységbe fogunk? Milyen szempontok szerint lehet érdemes szegmentálnunk? (vagy legalábbis ezen eltűnődnünk) Példa 2.: A CAF rendszer bevezetésének elősegítésére szeretnénk létrehozni tanácsadó vállalkozást. Milyen piacokat, és milyen szempontok szempontok szerint érdemes mérlegelni, mielőtt a tevékenységbe fogunk? Milyen szempontok szerint lehet érdemes szegmentálnunk? (vagy legalábbis ezen eltűnődnünk) Példa 3.: Élelmiszer kereskedelmi üzletet kívánunk létrehozni! Milyen piacokat, és milyen szempontok szempontok szerint érdemes mérlegelni, mielőtt a tevékenységbe fogunk? Milyen szempontok szerint lehet érdemes szegmentálnunk? (vagy legalábbis ezen eltűnődnünk)

8 További ajánlott elemzési szempontok vállalkozásoknál konkurencia elemzésére - Milyen a cég környezete (Forgalmi viszonyok, elhelyezkedés, stb.) - Milyen a cég külső képéről alkotott első benyomás? - Milyenek a fizikai adottságai? - Első benyomásra milyenek az értékesítők? - Mennyire szakszerű az esetleges üzlet berendezése? - Közlekedési utak megfelelőek-e (az üzleten belül, és kívül)? - Milyen az árukészlet? - Mennyire elégségesek a kiszolgáló létesítmények? - Mennyire tűnik a cég szervezettnek? - Mennyire látszik jónak, vagy rossznak a menedzsment? Miben? - Mennyire erős a vonzás? Mennyire erős a késztetés az újravásárlásra? - Mekkora lehet a vevőkör? A forgalom? - Mennyire jellemzője a cégnek a jó üzletmenet? Vagy csak a megélhetésért küzd?

9 Erőforrások számba vétele

10 Erőforrások felhasználásának hatékonysága Technikai hatékonyság Gazdasági hatékonyság Potenciális output Tényleges output Elégtelen technikai hatékonyság Input időegység alatt Output időegy- ség alatt Tényleges költség A lehető legalacsonyabb költség Az elégtelen gazdasági hatékonyságból származó veszteség Időegységre eső output Átlagos összköltség (Önköltség)

11 Erőforrások helyettesíthetősége - Példa 100 db elektronikai részegység szerelése 4 féle alternatívával (technológiával): I. számítógéppel támogatott gyártás (CAM) keretében 1 fő elegendő a folyamat felügyeletére II. Folyamatrendszerű gyártás keretében specialisták végeznek el műveleteket III. Csoportmunka keretében, amikor a munkások egyes csoportjai állítják elő a termékeket IV. Kisipari módszerrel, amikor mindenki kompletten, a teljes műveletsor elvégzésével állít elő terméket Technológiai módszerA szükséges input mennyisége (egység) MunkaTőke I.1100 II.1010 III.10010 IV.1005 EsetekEgységnyi munka költségeEgységnyi tőke költsége 1.1500 Ft5000 Ft 2.600 Ft50 Ft 3.10 Ft1000 Ft


Letölteni ppt "Piacok áttekintése Kis és középvállalkozások üzleti tervezése Vilmányi Márton SZTE GTK Marketing-Menedzsment Tanszék 2004. 03."

Hasonló előadás


Google Hirdetések