Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az osztályterem pedagógiája

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az osztályterem pedagógiája"— Előadás másolata:

1 Az osztályterem pedagógiája
A szociometriai módszert tekintjük át. Cél: az osztályközösség feltérképezése

2 Az osztályterem pedagógiája
A szociometriai módszer lépései: 1. Kérdőív kitöltetése 2. Táblázatszerkesztés 3. A szociogram ábrázolása 4. Mutatók kiszámítása 5. A szociogram értelmezése

3 1. Kérdőív kitöltetése A kérdések témái: - rokonszenv - bizalom
- rátermettség, csoportbeli funkciók - képességek, adottságok - népszerűség Monogramokat, számokat használunk.

4 2. Táblázatszerkesztés A kölcsönös rokonszenvi választásokat táblázatos formában rögzítjük.

5 3. A szociogram ábrázolása

6 3. A szociogram ábrázolása
Csillag: egy személynek több kölcsönös kapcsolata van, de azok között, akik hozzá kötődnek, nincs kapcsolat Lánc: nem lezárt, párok egymáshoz kapcsolódása Perem: legsúlyosabb esete a magány.

7 3. A szociogram ábrázolása
Halmazszerű, kezdetleges

8 3. A szociogram ábrázolása
Laza

9 3. A szociogram ábrázolása
Egyközpontú, széles peremű, fejletlen

10 3. A szociogram ábrázolása
Többközpontú, fejlett osztályszerkezet

11 3. A szociogram ábrázolása
Tömbszerkezet

12 4. Mutatók kiszámítása Kölcsönösségi index Sűrűségi index
Kohéziós index

13 4. Kölcsönösségi index A kölcsönösségi index a kölcsönös kapcsolattal rendelkező csoporttagok számát fejezi ki a csoport összes taglétszámához képest. Minél magasabb ez a szám, annál kevesebb a csoportban lévő magányos egyén. A 100%-os kölcsönösségi index azt jelentené, hogy egyetlen magányos tag sincs a csoportban, az 50 %-os szerint a csoport fele nem kötődik senkihez. A tapasztalatok szerint ez az index a csoport egyes jellemzőitől függően (a közös tevékenység jellege, az időtartama, stb.) % között szokott lenni.

14 4. Sűrűségi index Sűrűségi index
A sűrűségi index a kölcsönös kapcsolatok számának és a csoporttagok létszámának arányát fejezi ki. Ha a csoport minden tagja egyetlen másik taggal van kölcsönös kapcsolatban, az index 0,5. (A kölcsönösségi vázlaton fele annyi kölcsönös kapcsolatot jelző vonal lesz, mint az összlétszám.)

15 4. Kohéziós index A kohéziós index azt fejezi ki, hogy a társas mezőben a lehetséges társas kapcsolatok számának hány százaléka realizálódott. Az összes lehetséges kapcsolatok száma: n*(n-1)/2 , ahol n a csoporttagok száma. A kohéziós index átlagértéke 10 és 13% között szokott lenni. Ha 15% fölé emelkedik, magas kohézióról beszélünk. Az ilyen csoport képes feltehetően nagy együttes teljesítményekre. A 10 % alatti kohéziós index szétesett, alacsony szolidaritású közösséget jelez, ahol komolyabb együttes teljesítményre nem lehet számítani.

16 5. Értelmezés Kik a központi figurák? Mik a jellemzőik?
Kik szorultak peremre? Mik a jellemzőik? Mi az összetartó erő az egyes mikrocsoportokban, mi közös a mikrocsoportok tagjaiban?


Letölteni ppt "Az osztályterem pedagógiája"

Hasonló előadás


Google Hirdetések