Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A gép romantikája a művészetben
Precizionizmus – fordizmus – a lyuk esztétikája
2
Elsa von Freytag Loringhoven és Morton Schamberg: God. 1917
Elsa von Freytag Loringhoven és Morton Schamberg: God Gelatin, silver (24x19) Mertropolitan Museum of Art, New York Morton Schamberg: „objekt” – ready made
3
Schamberg képét Duchamp és Picabia munkái ihlették
Schamberg képét Duchamp és Picabia munkái ihlették. Schamberg 1916-tól kezdte el gépi képeit kiállítani, de ezek láthatóan nélkülözik a dadaista iróniát és humort. Ez a kép a művész egyik legkifinomultabb műve: egy tűzőgép absztrakt leképezése, amelyet egykor könyvkötésre használtak. A festésmód a színárnyalatok harmóniájával Schamberg absztrakciója egy majdnem vallásos áhítatot fejez ki gépezet iránt. Mechanical Abstraction olaj, vászon (76x51)!Philadelphia Museum of Art (Arensberg Collection)
4
Francis Picabia: Amoureuse parade 1917
5
Morton Schamberg: Wiew of Rooftops 1917
Morton Schamberg: Festmény VII. Morton Schamberg: Wiew of Rooftops 1917
6
A kép a Lukens Acélművet ábrázolja/Lancester/Pennsyl.
A festmény előterében egy kehelyforma látható, amelyet körülölel az örvénylő ipari szmog füstje. A kehely a bor átváltozására utal Krisztus vérévé – mintegy szakralizálva az ipar átváltoztató hatalmát, és utal arra az optimizmusra, amely a nagy válság előtt a legtöbb amerikaiban és az elnökben Cavlin Coolidge-ben is megvolt: a gyárak a templomok helyét kezdték elfoglalni a társadalomról szóló elképzelésekben. Charles Demuth: Önarckép Charles Demuth: Incense of New Church, olaj, vászon 66x50 Columbus Museum of Art, Ohio
7
Max Weber: New York éjszaka 1915
Charles Demuth: az én egyiptomom 1927
8
Charles Demuth: Virágok akvarell sorozat
9
Charles Demuth: Láttam az ötöst aranyban 1928.
10
William van Alen The Chrysler Building, New York City 1928-30
11
Walter Percy Chraysler (1875-1940)
A Chrysler Corporation alapítója a Chrysler Six előtt áll Felső kép – Chrysler Autógyár szerelőcsarnoka 30-as évek
12
Albert Kahn: Ford Motor Company, Üvegüzem, River Rouge Plant
Albert Kahn: Ford Motor Company, Üvegüzem, River Rouge Plant. Dearborn, Michigan, 1922.
13
Ford Motor Company
14
Amikor a Vanity Fair reprodukálta a fotográfiát a képfelirat nemcsak Máté 7:16-ra hivatkozott, de a kép egyben Henry Ford virtuális istenítése is volt. Ford új üzeme, a River Rouge volt akkoriban az amerikai Mekka, egyfajta szenthelye a iparosításnak. Az egymást keresztező futószalagok mögött 8 hatalmas gyárkémény látható, köztük az üzem erőműve emelkedik a magasba. Sheeler kompozíciója alulnézeti, ezzel kifejezve azt az áhitatot, amit az amerikaiak éreztek az „ipari hatalom” fenséges képe előtt. Charles Sheeler: Criss-Cross conveyors, Ford Plant 1927
15
Charles Sheeler: Classic Landscape 1931. Barney A. Elsworth Foundation
16
Charles Scheeler Charles Sheeler: Doylestown House. Stairs from below gelatin, silver 21x15 cm Alfred Stieglitz Collection 1933.
17
Sheeler fordizmus iránti érzéseit ez a kép foglalja legjobban össze: A természet egyáltalán nem jelenik meg, csak az ég, amelybe a gyárkémény füstje belehasít ill. a halott csatorna vize. Egyébként mindenhol emberalkotta tárgyakat látunk: silók, gyárkémények, a sötét tekintélyes markolóit a rakodógépeknek – az ősi feszültség a természet és a kultúra között megszűnt. A kultúra győzött. Thomas Cole világa végetért, helyrehozhatatlan. Itt is csak egy kis emberi figura látható, egy apró, siető hangya a canális mentén. Charles Sheeler: American Landscape 1930. o.v. 61x78 cm MOMA
18
A természet hatalmas ereje, az amerikai érintetlen vadon szépségében Isten nyilvánul meg, amelyet óvni kell. Az amerikai vadon – az amerikai nemzet legnagyobb kincse - a nemzeti öntudat táplálója – ezt a szerepet Sheelernél az ipari fejlődés vette át. Thomas Cole: Kaaterer Skill 1820-as évek
19
„Csak annyit mondhatunk el, amennyit látunk.” - Thoreau
Suspended Power 1939 Dallas Museum of Art (83X66 cm)
20
Charles Sheeler: Amoskeag Canal 1949 Currier Museum of Art
21
Ch. Sheeler: Wheelers Power 1927 fotó, zselatin, silver
Ford Plant, River Rouge, Stamping Press 1927
22
Paul Strand: Wall Street 1916. Photogravure
Gift of the Phillips Contemporaries
23
Paul Strand (1870-1976) New York 1917. Photogravure
Gift of the Phillips Contemporaries
24
Walt Whitman –írja Susan Sontag, szemügyre véve a kultúra demokratikus perspektíváit, megpróbált túllépni a szép és a rút, a jelentős és a jelentéktelen különbségén. Az értékítéletet – legnagyvonalúbb formáitól eltekintve – szolgalelkűségnek, sznobságnak tartotta. „Maga az Egyesült Államok a legnagyobb költemény.” Whitman hatása Stieglitzre és a precizionistákra, valamint a fotográfiára sorsdöntő: Sheeler és Strand neki ajánlják filmjüket „Manhattan”-t. S. Sonntag: Amerika – fényképek sötét tükrében. In: A fényképezésről. Európa
25
A kép vizionárius atmoszféráját egy emlék idézte elő, amikor a művésznő Pittsburg városán át egy éjszakai vonaton utazott át. Elsie Driggs: ( ) Pittburg o.v. 87x101. Whitney Museum of American Art, New York, Gertrude Vanderbilt ajándéka
26
G. Grosz: Szürke nap 1921 Paul Kirnig: Bergwerk 1927 O.Dix: Munkásfiú 1920 G.Grosz: Eclipse O.Dix: Julius Hesse gyáros portréja
27
Ch. Sheeler: Windows 1952. (Hirschl and Adler Galleries New York)
28
Otto Rudolf Schatz: New york 1936
Otto Dix: Manhattan 1927
29
Georgia O’Keffe: City Night, 1926
Georgia O’Keffe: City Night, (olaj vászon 121x76) Minneapolis Insitute of Arts, Minnesota
30
Alfred Stiglitz: Georgia O’Keeffe 1918. platinium nyomat MOMA
( ) Tájképeket festett, tipikus mexikói motívumokat, és csillogó felhőkarcolókat, valamint virág „csendéleteket”. A fekete íris III. egy hatalmasra nagyított, fotoszerű felnagyítása. Sokan szexuális metafórát láttak benne, és férje Stiglitz sem támogatta ebben, mert nem „nőnek” valónak érezte ezt a fajta festészetet. O’Keeffe a prezicionisták táborához csatlakozott, amely az új amerikai művészeti hagyományhoz való csatlakozást is jelentette, tehát szabad volt az európai befolyástól. Először 65 éves korában utazott el Európába, és lemondta a Picassoval való találkozás, mert az nem tudott angolul, és ő pedig nem beszélt franciául.
31
G. O’Keeffe: East River from 31 th stor of Shelton Hotel 1928. o. v
G. O’Keeffe: East River from 31 th stor of Shelton Hotel o. v. New Britain Museum of Art, Connecticat
32
Line and Curve 1922. o.v. National Gallery of Art, Washington D.C.
G. O’Keeffe: Manhattan Shmithonian American Art Museum
33
O’Keeffe: Red Cana o.v. 30x25 cm Fekete írisz o.v. 91x75 MOMA A. Stiglitz Collection
34
O’Keeffe: Fekete absztrakció 1923. Saint Louis Museum, o.v. 64x53 cm
Grey Hills/Mexico o.v. 30x39 cm Indianapolis Museum of Art
35
Orange, Yellow and grey 1960. o.v. 101x76 cm
36
Alexander Archipenko: Ülő nő. 1920. 57 cm
Tel Aviv Museum, Israel Kék táncos 1913 magántulajdon
37
Frank Lloyd Wright: Fallingwater, or The Kaufmann House Bear Run, Pennsylvania, 1937.
38
A Société Anonyme (Névtelenek Társasága)
1920
39
John Storrs: New York c 65,x14x8.9 cm (sárgaréz, acél és fekete márvány) Indianapolis Museum of Art, Indiana
40
John Storrs ( )
41
John Storrs: Walt Withman emlékmű terve
42
Katherine Dreier és Marcel Duchamp 40-es években
43
Katherine Dreier: Marcel Duchamp portréja
44
Vladimir Tatlin ( ?) III. Internacionálé épületének modellje Moderna Museet, Stockholm Louis Lozowick ( ) Tanker
45
Tatlin
46
Alexander Calder: Univerzum 1934
Motorhajtó festett vas, fa, zsinór MOMA, New York
47
A. Calder párizsi studiójában 14. Rue de La Colonie. Fotó: Marck Vane
48
Calder Roxbuy studio 1934. Projeckt for Mechanical Balett for Harrison Kerr
Calder: Josephin Baker 1928
49
Calder: Myxomatooe 1953. Fotó: Agnes Varda
50
Calder: Térplasztika 1970-es évek eleje
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.