Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR"— Előadás másolata:

1 BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR
KROMATOGRÁFIÁS SZAKANALITIKUS KÉPZÉS INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2011/2012. őszi félév Tanár: Kollárné Dr. Hunek Klára, Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Ch. I/9 tárgy honlapja: másolat :

2 40 – 59 pont: 2 ; 60 – 74 pont: 3 ; 75 – 89 pont: 4 ; 90 ponttól: 5
Előadások: nov (CH. 305 ill. gépterem) 2011. dec.2. és dec (CH. gépterem) Gyakorlatok: jan. 11/12. (AD/BC csop.) a CH. gépteremben 8h-17h Követelmények Az előadásokon kijelölt HF-k határidőre történő beadása (max. 20p.) A géptermi gyakorlatok gyakorló feladatainak megoldása Az utolsó komplex labor-feladat legalább 40%-os szinten (min. 32p, max. 80p.) történő megoldásával megajánlott vizsgajegy szerezhető. A komplex labor-feladattal ill. a kijelölt hf beadásokkal szerzett félévközi pontok (max.100p.) alapján a megajánlott vizsgajegyek ponthatárai: 40 – 59 pont: 2 ; 60 – 74 pont: 3 ; 75 – 89 pont: 4 ; 90 ponttól: 5

3 MS Office részei Ezekkel foglalkozunk (Office 2010)

4 Az Ms Excel részei: Worksheet (Munkalap) Diagram (Ábra-lap)
Modul (Modul-lap) UserForm (Űrlap)

5 Egy kis Excel emlékeztető
1. Excel alapjai: Cellák típusa, szegély, háttérszín Munkalap létrehozása, átnevezése Adatfájl betöltése, tizedesvessző! Grafikon készítése Pont XY ( Grafikon !) 2. Írjuk be egy Excel munkalapba az itt látható táblázat oszlop-címeit, valamint a B2, E1, E2, F1, F2 cellák tartalmát. Ezután töltsük ki az A oszlopot, majd a B és C oszlopokat a következő formulák „lehúzásával”: b3= b2+(a3-a2)*4*cos(5*a3) c2= $f$1*sin($f$2*a2)/5 Változtassuk a ill. b értékét 2,3-ra ill. 5,8-ra -

6 Solver Mivel a C oszlop a c2= $f$1*sin($f$2*a2)/5 formula „lehúzásával” készült, minden cellája, s ezeken keresztül a D oszlop celláinak értékei is függenek az F1 és F2 cellák értékeitől. a=2 b=6 a=3 b=5 -

7 Solver Minimalizáljuk Solverrel a D17 cella értékét, az F1 és F2 cellák értékét változtatva. Kérjünk Eredmény jelentést! a=2 b=6 a=3,86 b=5,45

8 fő paramétereinek beállítása
2003 A Solver fő paramétereinek beállítása 2010

9 eredménykérő űrlap beállítása
2003 A Solver eredménykérő űrlap beállítása 2010

10 A Solver eredményjelentés különböző Excel verziókban
2003 A Solver eredményjelentés különböző Excel verziókban 2010

11 A Solver funkciói: A Solver elérése: Szélsőérték keresés
Nemlineáris egyenletek, egyenletrendszerek megoldása Lineáris programozási feladatok megoldása A korlátozó feltételek lehetnek egyenletek, vagy egyenlőtlenségek A Solver elérése: Excel 2003 Eszközök  Solver [ Tools  Solver] Ha a Solver-t nem látja az Eszközök között, kapcsolja be a Bővítménykezelő-ben! Excel 2007, 2010 Adatok  Elemzés  Solver Ha a Solver-t nem látja itt, kapcsolja be a Bővítménykezelő-ben, melynek elérése: Excel beállításai  Bővítmények  (Kezelés: Excel bővítmények) Ugrás

12 Egyenletrendszer megoldása Solverrel

13 1.HF 1. Készítse el az itt megadott táblázat “A” oszlopát „lehúzással”, valamint töltse ki a táblázat fejlécét, a B2 cellát és az “E” és “F” oszlopok első két sorát. Ezután töltse ki a táblázat második és harmadik oszlopait az alábbi formulák “lehúzásával”: b3=b2+(a3-a2)*5*sin(4*a3) ; c2= $f$2*(1-cos($f$1*a2))/2 2. Készítse el a táblázat első 3 oszlopából a jobbra látható diagramot. 3. Az Excel munkalap „D” oszlopát töltse ki a d2=(c2-b2)^2 formula „lehúzásával”, a D16 cellába kerüljön a fölötte levő számok összege. Minimalizálja a D16 cella értékét Solver használatával! Kérjen Eredmény jelentést! 4. Töltse le az órai Access fájlt, és olvassa el az órai munkát részletező – már a HF-re vonatkozó magyarázatokkal kiegészített – nyomtatott formában az órán megkapott – feladatlapot. Végezze el az itt megadott (Banki lekérdezésre vonatkozó) feladatot azzal a kiegészítéssel, hogy a jelentésen szerepeljen saját neve is. 5. Tekintse meg az Access fájl Beszall_forg (egyes beszállítókkal adott időszakban lebonyolított üzletek pénzforgalmát kimutató) lekérdezését, és készítsen hozzá olyan jelentést, amelyen szerepel a saját neve, valamint az adott időszak kezdete és vége. Elküldendő dec. 7-ig: <Sajatnev>.xlsx (vagy xls) és <Sajatnev>.accdb (vagy mdb) fájlok a címre

14 ACCESS ALAPOK Alapfogalmak
Adatbázis = egymással kapcsolatba hozható adatállományok összessége (Pl. hallgatói adatbázis: Neptun) Relációs adatbázis = a különböző jellegű, de mégis egymással kapcsolatba hozható adathalmazokat “önállóan” tároljuk, közöttük egy azonos adatot tartalmazó “mező” tartja a kapcsolatot (Pl. A hallgatók adataiban a hallgató Neptun-kódja, és a tantárgyak adataiban a tárgyat felvett hallgató Neptun-kódja mint kapcsolat-tartó mező lehetővé teszi a tantárgyi névsor, vagy a hallgatói elektronikus index létrehozását) MS Access = Windows alatt futó relációs adatbázis-kezelő alkalmazás

15 Az adat-mezők alkotják az adatok „rekord”-jait – egy Excel példa:
Itt folytatódnak a sorok… Részlet egy cég számlanyilvántartásából A cég kiemelt beszállítói

16 Excel munkalap importálása Access táblaként
Az adatmezők alkotják a rekordokat, ezekből épülnek fel az Access adat-táblák.

17 Lekérdezés tervező nézetben
A Táblákból az adatokat a megfelelő szempontok szerint Lekérdezésekkel válogatjuk. Lekérdezés tervező nézetben A szempontok megfogalmazására szolgál az SQL (Structured Query Language) nyelv. (Ezt a lekérdezések tervezésénél az Access felhasználóbarát módon, „automatikusan” alkalmazza, de megtekinthető a lekérdezés SQL nézetében)

18 A Jelentések alkalmas formá-tumban jelenítik meg a lekérdezések eredményeit.
tervező nézetben

19 Kapcsolatok az Access táblák között
A Partner mező fogja jelenteni a két tábla között a kapcsolatot

20 Kapcsolatok az Access táblák között
Lekérdezés tervező nézetben Jelentés Lekérdezés

21 Paraméter kiiratása jelentésen

22 1.HF 1. Készítse el az itt megadott táblázat “A” oszlopát „lehúzással”, valamint töltse ki a táblázat fejlécét, a B2 cellát és az “E” és “F” oszlopok első két sorát. Ezután töltse ki a táblázat második és harmadik oszlopait az alábbi formulák “lehúzásával”: b3=b2+(a3-a2)*5*sin(4*a3) ; c2= $f$2*(1-cos($f$1*a2))/2 2. Készítse el a táblázat első 3 oszlopából a jobbra látható diagramot. 3. Az Excel munkalap „D” oszlopát töltse ki a d2=(c2-b2)^2 formula „lehúzásával”, a D16 cellába kerüljön a fölötte levő számok összege. Minimalizálja a D16 cella értékét Solver használatával! Kérjen Eredmény jelentést! 4. Töltse le az órai Access fájlt, és olvassa el az órai munkát részletező – már a HF-re vonatkozó magyarázatokkal kiegészített – nyomtatott formában az órán megkapott – feladatlapot. Végezze el az itt megadott (Banki lekérdezésre vonatkozó) feladatot azzal a kiegészítéssel, hogy a jelentésen szerepeljen saját neve is. 5. Tekintse meg az Access fájl Beszall_forg (egyes beszállítókkal adott időszakban lebonyolított üzletek pénzforgalmát kimutató) lekérdezését, és készítsen hozzá olyan jelentést, amelyen szerepel a saját neve, valamint az adott időszak kezdete és vége. Elküldendő dec. 7-ig: <Sajatnev>.xlsx (vagy xls) és <Sajatnev>.accdb (vagy mdb) fájlok a címre


Letölteni ppt "BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR"

Hasonló előadás


Google Hirdetések