Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElemér Király Megváltozta több, mint 10 éve
1
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései) MÁNDI NIKOLETTA PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék egyetemi tanársegéd „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP - 5.4.4.-09/2-C-2009-0008 számú pályázat KOMPETENCIÁK ÉS A HAZAI FELNŐTTOKTATÁSI RENDSZER (A SZOCIÁLIS SZAKMACSOPORTBA TARTOZÓ KÉPZÉSEK)
2
A KÉPZÉS „ FORRÁS AI ” A szociális munka oktatásában általában alkalmazott - Macht és Quam (1986) által leírt - teória-, praxeológia- és modell- forrás jelentősen tükrözi a tanszék képzési koncepcióját. A hármas felosztás egyértelműen reprezentálja, kijelöli a készségfejlesztésre épülő modalitások helyét a képzési szisztémában.
3
A HÁRMAS FELOSZTÁS A. A szociális munkához kapcsolódó diszciplínákból táplálkozó általános ismeretelmélet, teoretikus tudás az axiómák, tények és hipotézisek rendszere. Ilyen tudományterület pl. a szociológia, a szociálpolitika, a filozófia, az etika, a pedagógia, a közgazdaságtan, a jog, az antropológia, a pszichológia, vagy a kommunikációelmélet. B. A praxiselmélet a gyakorlati tevékenység megalapozója. Ez a munka során alkalmazható módszerek, eljárások és technikák rendszere. C. A szakmai módszertanra vonatkozó ismeretek a módszerekben és praxis- modellekben körvonalazódnak. A minták, a modellek, a szakmai szerepek, és az identitás - a szakmai személyiség kialakulásához és a hivatásgyakorlat megalapozásához elengedhetetlen kérdések.
4
A KÉSZSÉGFEJLESZTÉS A szociális munka BA képzés keretein belül zajló oktatás kiemelt területe a szakmai identitás fejlesztése és a készségfejlesztés. A kidolgozásra kerülő tárgyak, szemeszterekre lebontva, és azok - a képzési tematika kronológiájában elfoglalt - helye: 1.Pszichoszociális készségfejlesztés I. (1. szemeszter) 2.Szakmai identitás fejlesztése (2. szemeszter) 3.Pszichoszociális készségfejlesztés II. (2. szemeszter) 4.Szakmai módszertani készségfejlesztés I. (3. szemeszter) 5.Szakmai módszertani készségfejlesztés II. (4. szemeszter) 6.Szakmai módszertani készségfejlesztés III. (5. szemeszter) 7.Szakmai módszertani készségfejlesztés IV. (6. szemeszter)
5
CÉLOK ÉS KOMPETENCIÁK A kurzus „dimenziói” A kurzus „tematikai irányultsága” A kompetenciák Pszichoszoc. kf. I. II. Intrapszichés, interperszonális szociális és mentálisSzemélyes és szociális kompetencia Szakmai id. fejl. Intrapszichés, interperszonális személyes és szakmaiÚjszerűség, helytállóság Szakmai mt. kf. I. InterperszonálisegyénKapcsolati kompetencia, empowerment Szakmai mt. kf. II. InterperszonáliscsaládNarratív és interpretatív kompetencia Szakmai mt. kf. III. SzociokulturáliscsoportCsoportvezetői és kapcsolati kompetencia Szakmai mt. kf. IV. SzociokulturálisközösségKapcsolat teremtő- és fenntartó k., döntésképesség, gyakorlatias feladat értelmezés
6
A FELMERÜLT KÉRDÉSEK Mit is fejlesszünk? Laboratóriumi körülmények között hogyan tegyük élővé a gyakorlatot? Az elmélet és a gyakorlat dichotómiája. A paradigmákban való gondolkodás: az áttérés nehézségei. A „kánon” és az értelmezés: a reflektivitás szerepe. „Általános” szociális munkás vs. módszerspecifikusság? (Az esetmunka, csoportmunka, közösségi munka módszertriász kompetenciái egyesüljenek, avagy preferált, speciális kompetenciák az elvárások?) Reflektív pályakezdő szakember - erre van szüksége a szakmának?
7
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! mandi.nikoletta@pte.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.