Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalatfinanszírozás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalatfinanszírozás"— Előadás másolata:

1 Vállalatfinanszírozás

2 Vállalatfinanszírozási döntések
A (tőke) finanszírozás fogalma Vállalatfinanszírozás = a vállalat létrehozásához, működéséhez, növekedéséhez szükséges. Célja a vállalat tőkeköltségvetésében meghatározott tőkeigény kielégítése. MOST feltételezzük: a vállalat beruházási döntése rögzített.

3 A finanszírozás piaci intézményrendszere
Tőkepiac – országonként eltérő (fejlettség, struktúra) - globalizálódik A finanszírozás eszközrendszere és technikája Vállalatfinanszírozás = a vállalat reáleszközeire vonatkozó pénzügyi követeléseket megtestesítő eszközök kibocsátása és értékesítése a tőkepiacon: részvénykibocsátás hosszúlejáratú bankhitel: vállalat pénzügyi kötelezettsége + közvetlenjogok a hitelezőnek kötvény

4 Finanszírozási döntések alapkérdése
A finanszírozási döntések növelhetik-e a vállalat értékét? Milyen mértékben? Hogyan? Képesek-e a vállalatok pozitív NPV-jű finanszírozási döntéseket hozni? Mit jelent a finanszírozási döntéseknél a pozitív NPV? A pénzügyi eszközök értékesítése alacsonyabb hozam mellett (drágábban), mint amit a vállalat eszközeinek kockázata indokolna.

5 A beruházási és finanszírozási döntések közötti hasonlóság: a döntéshez az eszközt értékelni kell.
(Példa: NPV gépre – hitelre) A reál- és a pénzügyi eszközök is kockázatosak. Eltérések: – beruházási döntés egyszerűbb (kevesebb eszköz közül kell választani) Oka: reáleszközök piaca nem tökéletes kevesebb versenytárs

6 MERT a befektetők versenye hatékony piacot hoz létre.
finanszírozási döntés könnyebb könnyebben megváltoztatható, nem olyan végleges nehéz pozitív NPV-jű megoldást találni Oka: a pénzügyi eszközök piaca versenypiac - mindenki versenytárs, MERT a befektetők versenye hatékony piacot hoz létre.

7 A tőkepiacok működésének vizsgálata
Kérdés: mennyire árazódnak „jól” a pénzügyi eszközök a tőkepiacon? Piaci hatékonyság Tőkepiaci eszközökre vonatkozó információs szimmetria: az információk milyen gyorsan tükröződnek az árakban? (Mennyire versenyszerű a piac?) Minél szimmetrikusabb az információ, annál hatékonyabb az eszközök árazása => annál kisebb a lehetőség pozitív NPV-jű finanszírozási tranzakciók lebonyolítására.

8 A tőkepiaci hatékonyság három szintje/formája (empirikus vizsgálatok alapján)
Gyenge hatékonyság: minden nyilvános múltbeli árinformáció tükröződik az árakban. Közepes hatékonyság: az árakban minden nyilvános információ tükröződik. Fundamentális elemzők a folyamat nagyon gyors Erős hatékonyság: minden információ (nem- csak a nyilvános) azonnal tükröződik az árakban teljes az információs szimmetria.

9 A vállalati működés célja
A részvényesi gazdagság maximalizálása. Célok: Profitmaximalizálás A részvények piaci értékének maximalizálása => részvényesi gazdagság maximalizálása Értékalapú vállalati vezetés Olyan befektetések (projektek) megvalósítása, amelyek megtérülése magasabb, mint a megkövetelt megtérülési ráta. (Ez a reáleszközök beruházásakor lehetséges.)

10 A finanszírozási döntések alapkérdésére a válasz:
A tőkepiacok hatékonysági szintjétől függően pozitív NPV-jű finanszírozási döntéseket a vállalatok egyáltalán nem vagy kevésbé képesek hozni, mint ilyen beruházási döntéseket. ELMÉLET: hosszú távon nem érhető el tartósan kiugró hozam. TÉNYEK: ezt mutatják értékpapír befektetés = fair játék értékpapírok árfolyama korrekt A részvényárfolyamok alakulása véletlenszerű (bolyongás)!

11 Hat lecke piaci hatékonyságból
A pénzügyi vezető számára a hatékony piacok elméletének következményei vannak: Hat lecke piaci hatékonyságból A piacnak nincs emlékezete = elmúlt időszaki árváltozás nem jelent információt a jövőbeli árfolyamváltozásra A piaci árfolyamok megbízhatóak = nincs lehetőség folyamatosan kiugró nagy profit elérésére Az adatok mögé kell látni = az értékpapír árfolyama sokat elárul a jövőről (pl. kötvény árf. alacsony /=hozam magas/ => a vállalat bajban van)

12 Nincsenek pénzügyi illúziók
= a befektetők nem „romantikus” érvek alapján vizsgálják a CF-t „Csináld magad” = hatékony piacon a befektetők nem fizetnek olyasmiért, amit maguk is képesek megcsinálni (pl. hitelfelvétel, ha olcsóbb) Nézz meg egy részvényt mindet láttad = egymást csaknem tökéletesen helyettesítik => keresletük rugalmas

13 A vállalat finanszírozási politikájának kialakítása
Vállalatvezetés feladata: olyan finanszírozási forma keresése, amely a vállalat értékét növelő információt közvetít a tőkepiac számára.

14 A vállalat finanszírozási forrásai:
belső forrás: a vállalat működése során keletkező, adózás utáni pénzeszközök (visszatartott nyereség + amortizáció) külső forrás: pénzügyi eszközök értékesítése a tőkepiacon saját forrás: részvénytőke idegen forrás: hitel

15 A finanszírozási politika két alapvető döntési területe:
osztalékpolitika tőkeszerkezeti politika


Letölteni ppt "Vállalatfinanszírozás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések