Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ INTERKULTURÁLIS KOMMUNIKATÍV KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ INTERKULTURÁLIS KOMMUNIKATÍV KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE"— Előadás másolata:

1 AZ INTERKULTURÁLIS KOMMUNIKATÍV KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
Lázár Ildikó ELTE BTK Angol Nyelvpedagógia Tanszék

2 Nyelv és kultúra Ahhoz, hogy ne váljunk folyékonyan beszélő bolondokká, jobban meg kell értsük a nyelv kulturális tartalmát. A kommunikáció eszköze a nyelv, ami viszont mindig tükrözi értékrendünket és gondolkodásunkat is. Bennett, M. (1997)

3 Interkulturális kompetencia
nyelvi kompetencia interkulturális ismeretek (kisbetűs és nagybetűs kultúra) interkulturális készségek (megfigyelési, közvetítői, stb.) attitüdök (érdeklődés, nyitottság, előítéletmentesség, stb.) Byram, M. (1997) Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence

4

5 Az első ECML projekt (1999-2003)
A projekt célja: Az interkulturális kommunikáció integrálása a nyelvtanításba és a nyelvtanárképzésbe Fő tevékenységek: Kutatás, fejlesztés, képzés Résztvevők: 28 európai tanárképző szakember

6 Eredmények Egy interkulturális kommunikáció tankönyv:
Mirrors and Windows: an intercultural communication textbook. (2003). ECML. Strasbourg: Council of Europe. Szerzők: Huber-Kriegler, M., Lázár, I. & Strange, J. Egy tanulmány gyűjtemény a kutatások eredményeiről: Incorporating Intercultural Communicative Competence in Language Teacher Education. (2003). ECML. Strasbourg: Council of Europe. Szerkesztette: Lázár, I.

7 A második ECML projekt (ICCinTE) eredményei (2004-2007)
Az interkulturális kommunikatív kompetencia fejlesztése és értékelése 2007 (angolul és franciául) és 33 Kulturális játék a nyelvórán 2006 (magyarul)

8 Az interkulturális kommunikatív kompetencia fejlesztése és értékelése Segédkönyv nyelvtanároknak és tanárképzőknek Szerkesztette Ildikó Lázár és Martina Huber-Kriegler, Denise Lussier, Gabriela S. Matei, és Christiane Peck ECML, Council of Europe

9 Szerzők Michaela Čaňková Gabriela S. Matei
Siyka Chavdarova G. de la Maya Retamar Ksenia Golubina Christiane Peck Martina Huber-Kriegler Veronika Rot Gabrovec Daniel Ivanus Liljana Skopinskaja Aina Kackere Gerlind Vief-Schmidt Ildikó Lázár Silvia Wiesinger Denise Lussier

10 Ez a publikáció… A korábbi projektre épít: Mirrors and windows – an intercultural communication textbook (2003); Tanári, ill. tanárképzői segédkönyv interkulturális kommunikáció kurzusok és workshopok tervezéséhez, megtartásához és a résztvevők interkulturális kompetenciájának értékeléséhez; Az itt megjelent elméleti és gyakorlati anyagokat 12 nemzeti workshopon próbáltuk ki 2005/2006-ban (Riga, Prága, Budapest, Stuttgart, Malmö, Zágráb, stb). Franciául és angolul jelent meg, könyv + CD-Rom formában.

11 Szerkezet Első rész: Útmutató az interkulturális kommunikatív kompetencia fejlesztéséhez (Ildikó Lázár és Michaela Čaňková, Aina Kackere, Gabriela S. Matei, Christiane Peck, Veronika Rot Gabrovec and Gerlind Vief-Schmidt) Második rész: Útmutató az interkulturális kommunikatív kompetencia értékeléséhez (Denise Lussier és Siyka Chavdarova-Kostova, Ksenia Golubina, Daniel Ivanus, Guadelupe de Maya Retamar, Liljana Skopinskaja and Silvia Wiesinger)

12 Fő fejezetek Elméleti háttér, a kulcsfogalmak definiálása;
Interkulturális kummunikáció kurzusok és workshopok tervezése (kurzusfajták, tervezési minták, példák, ellenörző kérdések, stb.); Irodalmi művekre, filmekre és dalokra épülő gyakorlatok részletes módszertani leírása (óratervek, játékok, feladatok, bibliográfia); Útmutató az interkulturális kompetencia értékeléséhez (szintek leírása, portfoliós értékelés, szerepjátékok, esszé feladatok, stb.); A kutatási eredményekről szóló cikkek.

13

14 33 KULTURÁLIS JÁTÉK A NYELVÓRÁN
Segédkönyv tanároknak az interkulturális kompetencia fejlesztéséhez nyelvórákon és kommunikációs tréningeken Lázár Ildikó

15 Kezdőtől haladóig Gyerekkortól felnőttkorig A nyelvtan és a szókincs fejlesztésével párhuzamosan A megújuló vizsgáknak megfelelően A KER és a NAT ajánlásait követve A sikeres kultúrák közötti kommunikáció érdekében

16 Kinek szól? Nyelvtanároknak Osztályfőnököknek Tanárjelölteknek
Tanárképzőknek Interkulturális kommunikáció trénereknek

17 Mire használható? Kiegészítő anyag, illetve játék- és ötlettár nyelvórákra, osztályfőnöki órákra vagy interkulturális kommunikáció tréningekre

18 Hogyan épül fel? Bevezető Módszertani megfontolások
33 játék részletes leírása Összefoglaló táblázatok Ajánlott irodalom

19 Mi van benne? A kulturális különbségeket tudatosító, érdeklődésfelkeltő és önálló tanulásra ösztönző játékok, feladatok és szövegfeldolgozó kérdések; Projektek és etnográfiai feladatok az interkulturális ismeretek, készségek és attitüdök fejlesztéséhez; Rövid keretes írások számos kultúráról az egész világból; Testet-lelket-eszet megtornáztató feladatok, szerepjátékok és szimulációk.

20 További információk Az ECML honlapon: www.ecml.at
A project oldalán: Az OPKM-től:

21 ELTE BTK Angol Nyelvpedagógia Tanszék
Köszönöm a figyelmet! Lázár Ildikó ELTE BTK Angol Nyelvpedagógia Tanszék


Letölteni ppt "AZ INTERKULTURÁLIS KOMMUNIKATÍV KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE"

Hasonló előadás


Google Hirdetések