Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKornél Somogyi Megváltozta több, mint 10 éve
1
Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK
Tudatelmélet és idegen nyelv elsajátítás – valódi kapcsolat vagy városi legenda? Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK
2
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
3
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
4
Simon Baron-Cohen
5
Az elmélet lényege A női agyat az empátiára tervezték (erre lett előhuzalozva) A férfi agyat a rendszerezésre vagy redszeralkotásra tervezték
6
Empátia Egy hajtóerő, ami a másik ember érzelmeinek és gondolatainak az azonosítására sarkall minket, és arra, hogy ezekre egy megfelelő érzelemmel reagáljunk ToM és empátia ugyanaz
7
Rendszerezés Egyfajta hajtóerő arra, hogy elemezzünk, megvizsgáljunk vagy alkossunk egy rendszert B-C nagyon tágan értelmezi a rendszert: bármi lehet, amiben szabályosságokat lehet felfedezni a krikettezéstől a számítógépekig Motoros programokat is ért alatta: a zongorázást és a labdajátékokat
8
Férfiak és nők Szerinte a haranggörbe ugyanolyan nők és férfiak esetében, de az átlaguk el van tolódva (nagy mintavétel Ø)
9
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
10
Reading the mind in the eyes test
36 kép – 4 érzelmet kifejező melléknévvel Ki kell választani, hogy melyik érzelmet ábrázolja a kép a 4 közül Magyarázatlista Problémák Hasonló melléknevek sorozata (rémült, ideges) nem mindig van jó magyar megfelelő (upset) Magyarázat – szó diszkrepancia (irigység)
11
irigy Pánikba esett arrogáns gyűlölködő
12
Tesztfordítás 3 fázis
13
Tesztfordítás 3 fázis
14
Első fordítás - eredmények
Nem csak a teszt kitöltése volt a feladat, hanem a furcsa vagy értelmezhetetlen elemek megjelölése is Egyéb adatok: nyelvismeret, tantárgykedvelés, kor, szak, nem Kérlek, rakd sorrendbe a tantárgyakat aszerint, hogy mennyire szeretted őket a középiskolában! ___Magyar ___Történelem ___Matek ___Fizika ___Kémia ___Biológia ___Filozófia ___ének-zene Nem: _________ Szak:__________ Idegennyelv ismeret: Szint (1-9) _______________ ______
15
Személyek közötti különbségek
Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján
16
Személyek közötti különbségek
Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján
17
Itemelemzés Minden képnél pozitív korreláció az összpontszámmal (a legtöbb nem szinifikáns, de kicsi az elemszám és a szórás) kivéve három képet (a későbbiekben megváltoztattuk a fordításukat) 4,10,18 A legtöbb képet jól felismerték 17: a legrosszabb találati arány 50% Átlag: 26,64 szórás 3,7 (megegyezik az angol adatokkal) range: (17)
18
Személyek közötti különbségek
Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján
19
Férfi/nő különbségek
20
Rendszerezés kérdőív eredménye
Empátia kérdőív eredménye Rendszerezés kérdőív eredménye
21
Egyetemi szakok közti különbség
Az ANOVA szignifikáns különbséget mutat A t-próba az első három és a többi csoport között szintén
23
Olvasás a szemekből Empátia kérdőív Rendsz kérdőív 0.15 -0,250 -0,143
24
Személyek közötti különbségek
Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján
25
Tantárgyak kedveltsége
Eredmény gyanús – sokminden más közrejátszhat A kémia és biológia – RMET Ének-zene – RQ Matematika és fizika – semmivel…
26
Személyiségbeli jóslatok
Önbevallott nyelvtudás: Az olvasás a szemekből teszt korrelációt mutat: Az ismert nyelvek számával: r = (p<0.005) Az összes nyelvismerettel: r = 0,263 (p<0.05) Ez a nem változó miatt is lehet.
28
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
29
Tesztfordítás 3 fázis
30
Tesztfordítás 3 fázis
31
Először angol, utána magyar felvétel
Mindegyik alany magyar anyanyelvű és az angol a második nyelve Csak 3 ember Érdekes eredmények: A képek 60-70%-ban (átlag 63%) adják ugyanazt a megoldást az angol illetve a magyar teszten -> az elemek közötti korreláció szignifikáns és magas (r = , p< ) Összpontszám: r = (n.s.)
32
Tesztfordítás 3 fázis
33
Tesztfordítás 3 fázis
34
Tesztfordítás 3 fázis
35
Tesztfordítás 3 fázis
36
Eredmények Hasonlóak az első körhöz
a kisebb elemszám miatt nem szignifikánsak a különbségek és a korrelációk
37
Tesztfordítás 3 fázis
38
Tesztfordítás 3 fázis
39
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
40
Hová tartozik az empátia/ToM?
41
Kognitív képesség Motiváció MENYÉT – magyar nyelvérzékmérő teszt RAVEN
Nyelvtani induktív teszt Nyelvtani elemzés szótanulás RAVEN Motiváció Önkitöltős kérdőív: mennyit foglalkozott a nyelvvel otthon, járt-e magántanárhoz, nyelviskolába, mennyire szereti a nyelvet A kettő nem korrelál egymással
42
Kapcsolatok A nyelvtudás Olvasás a szemekből teszt
Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,1 Kognitív tényezők: r= 0,11 p=n.s. (induktív elemzéssel negatív korreláció…) Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,05 Kognitív tényezők: r= 0,17 p=n.s
43
Kapcsolatok A nyelvtudás Olvasás a szemekből teszt
Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,1 Kognitív tényezők: r= 0,11 p=n.s. (induktív elemzéssel negatív korreláció…) Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,05 Kognitív tényezők: r= 0,17 p=n.s.
44
Hová tartozik az empátia/ToM?
45
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet
Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
46
Nyelv Nők: Pragmatika Szókincs Férfiak Nyelvtan
47
Nyelvi képességmérő teszt eredmény
49
Konklúzió az „Olvasás a szemekből” teszt stabil különbségekre mutat rá
a fiúk/lányok egyetemi szak nyelvtudás Az idegennyelv ismeretet erősen meghatározza mind a motiváció, mind a tudatelméleti/empátiás képesség Nem találtunk kapcsolatot a kognitív képességekkel
50
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.