Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Megy a gőzös, megy a gőzös….
2
A vasút A vasút kötöttpályás közlekedési rendszer, amelynek az elemei a vasúti pálya és a köré épülő vasúti infrastruktúra, illetve a többnyire a „vonatban” közlekedő vasúti járművek. A vonat vontatását többnyire mozdony végzi. A vasúti infrastruktúra hálózatba rendeződik, amelynek csomópontjaiként a vasútállomások és pályaudvarok szolgálnak. A vasút egyaránt alkalmas személy- és teherszállításra. A vasúti közlekedés a többi közlekedési módhoz képest elsősorban ott versenyképes, ahol sok embert vagy árut kell nagy távolságra szállítani, vagy egy sűrű hálózatban kell hatékonyan áru- vagy személyszállítási feladatokat (tömegközlekedés) megoldani.
3
Az acélsínen gördülő acélkerekeknek köszönhetően a vasúti kocsik gördülési ellenállása viszonylag kicsi (8-szor kisebb, mint a gumi-aszfalt kapcsolat esetén), és a légellenállás a vonatszerelvény kialakítása miatt nem jelentős, ezért a vontatás költsége alacsony. Előnye a rendszeres és tömeges személy-, illetve áruszállításban bontakozik ki. A vasúti rendszer kiépítésének viszont magas a költsége, illetve pályához kötöttsége kevésbé rugalmas kiszolgálást tesz lehetővé a szinte mindenütt jelenlévő közútnál. Manapság ott, ahol kisebb mennyiségeket kell gyorsan célba juttatni, valamint nagy az emelkedő (lejtő) mértéke, a vasút háttérbe szorult, szerepét a közúti, illetve a légi közlekedés vette át.
4
A mozdonyok A mozdonyok alapvetően csoportosíthatók:
az alkalmazott erőgép, az ellátott vontatási feladat, a vasúti pálya nyomtávolsága, a vasúti pálya jellege, a vonóerő-kifejtés módja szerint.
5
Erőgépek és erőátviteli rendszerek
A mozdony erőgépének feladata az energiahordozóban tárolt, vagy az energiaforrásból vételezett energia átalakítása a mozdony feladatának ellátásához szükséges mechanikai munkává. Az erőgép energiaellátásában lényeges különbség van a hőerőgépes (gőz-, dízel8mozdonyok) és a villamos mozdonyok között.
6
A gőzmozdony
7
A gőzgép előttről…
8
A gőzmozdony feltalálói
Richard Trevithick (1804), Timothy Hackworth(1808), John Blenkinsop (1812), William Hedley (1813), George Stephenson (1814). Az ipar végül a Stephenson által épített mozdonyok mellett döntött.
9
A gőzmozdony szerkezeti elemeit három fő csoportba lehet felosztani, melyek a következők:
Mozdonykazán, amelyben a tüzelőanyag égése során felszabaduló hőenergia átadása történik a kazánvízbe, majd az abból gőz fejlődik. Mozdony gépezet, amiben a vízgőz hőenergiája mechanikai munkává alakul át. Mozdony futómű, ami a jármű haladását teszi lehetővé, és az egyes szerkezeti részeket alátámasztja és összetartja.
10
A mozdonykazán is több részre osztható:
Állókazán
11
Hosszúkazán
12
Fűst szekrény
13
Gőzmozdony gépezete Heusinger-Walschaert rendszerű vezérművel, működés közben.
Jelmagyarázat: 1: lengőív, 2: ellenforgattyú, 3: tolattyúvonórúd, 4: elősietési összekötőrúd, 5: keresztfej, 6: tolattyú, 7: gőzhenger, 8: kormányvonórúd
14
Híres gőzmozdonyok
15
Dízelmozdonyok
16
Csoportosítás erőátvitel szerint
Dízel-mechanikus erőátvitel Dízel-hidraulikus erőátvitel Dízel-villamos erőátvitel
17
Dízel-mechanikus erőátvitel
18
Dízel-hidraulikus erőátvitel
19
Dízel-villamos erőátvitel
20
Néhány Magyarországon használt dízelmozdony
24
Villamos mozdonyok
29
Néhány Villamos mozdony
30
Egyéb mozdonyok/vonatok
33
Vonat kocsi típusok Személykocsi Hálókocsi Étkezőkocsi
34
Teherkocsi Konténerszállító
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.