Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaOrsolya Fábiánné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A hosszú élettartamú betonburkolatok európai gyakorlata Dr. Gáspár László kutató professzor, KTI Kht. egyetemi tanár, SZIE II. Nemzetközi Betonút Szimpózium Budapest, MTA 2007. április 24.
2
TARTALOM 1. Bevezetés 2. ELLPAG-projekt 3. Tervezés 4. Építés 5. Állapotjellemzés 6. Felújítás (upgrading) 7. Fenntartás 8. Gazdaságossági kérdések 9. Összefoglaló megjegyzések
3
1. BEVEZETÉS Egyre nagyobb közúti forgalmi terhelés Úthasználói igények növekedése Hosszú távú optimalizáció (gazdálkodási rendszerek, élettartam-mérnöki tudomány) Aszfalt ↔ beton Törekvés hosszú élettartamra
4
2. ELLPAG-PROJEKT FEHRL-CEDR kezdeményezte munkacsoport European Long-Life Pavement Group Célok: - hajlékony, félig merev és merev pályaszer- kezetek (európai áttekintés) - felhasználóbarát Bevált Gyakorlat Útmutatója - kapcsolódó kutatási igények feltárása UK, B, F, D, PL, NL, A, E, CZ, CH, DK, P, H.
5
3. TERVEZÉS I. Merev burkolat-típusok Európában: hézagolt, vasalatlan, folytonosan vasalt, hézagolt, folytonosan vasalt, UK (25 m). Tervezés: tervezési görbék (UK)=f (ágyazat, betonszilárdság, forgalom) analitikus tervezés (NL) betonvastagság = f (forgalom) Egységtengely: 80-130 kN Tervezési időszak: 30-40 év
6
3. TERVEZÉS II. Betonszilárdság: B62,5 MPa nyomó(90 nap) CZ3,5-4,5 MPa hajlító(28 nap) F2,7 MPa hasító(28 nap) D30/37 MPa nyomó(28 nap) NL35/45 MPa nyomó(28 nap) PL4,0-6,0 MPa hajlító(28 nap) UK4,5-6,0 MPa hajlító (28 nap) H4,0 MPa hajlító és 2,7 MPa hasító (28 nap)
7
3. TERVEZÉS III. Maximális betonburkolat-vastagság (cm): 22CZ, F, CH 23B 25H 26D 27PL 28NL, A 31UK Folytonosan vasalt burkolat: B,F,NL, E, UK 0,6-0,7 % hosszvasalás (B:0,85 %) Alap: hidraulikus kötőanyagú (UK, F) aszfaltréteg (A, NL) akár kötőanyag nélküli (B, A, D, PL, CH).
8
4. ÉPÍTÉS Beton elterjedését korlátozza: drága építés, gör- dülőzaj Zaj ellen: mosott felület (gyakran két rétegű beton) vékony aszfalt kopóréteggel CRCP-szakasz végén: lehorgonyzó betongerenda vagy acéltartó
9
5. ÁLLAPOTFELMÉRÉS Hosszú élettartamú-e; hogy tehető azzá. Vizuális hibafelmérés Roncsolás-mentes mérések: teherbírás (kvázi-statikus, dinamikus) táblamozgás (Faultimeter) csúszásellenállás (SCRIM) egyenletesség (RST, ARAN) Üzemi sebesség mellett (UK): FWD, útvizsgáló rendszer (GPR), szállítható szeizmikus burkolatvizsgáló (PSPA), roncsolás-mentes repedésmélység-mérő (NDCD) Sok országban: PMS része
10
6. FELÚJÍTÁS (UPGRADING) Technológia hosszú élettartamúra alakítása (egész élettartam alatti költségek) Gazdaságossági döntés: fenntartás vagy felújítás ? Néhány technika; Új betonréteg (hozzákötéssel vagy anélkül) Aszfalterősítés Teljes átépítés Crack and Seat + betonréteg Crack and Seat + 50-180 mm aszfalt Beton adalékanyaggá törése + új burkolat
11
7. FENNTARTÁS I. Cél: használhatósági szint megőrzése Szerkezeti és nem szerkezeti fenntartás Állapotra reagáló fenntartás; ütemezett fenntartás Fontos: padka + vízelvezető rendszer fenntartása Jellegzetes hibacsoportok: alappal hézagokkal, burkolattal összefüggő
12
7. FENNTARTÁS II. Nem szerkezeti fenntartás: zajcsökkentés, csúszásellenállás növelése, anyagveszteség és vízbehatolás elleni védelem (repedéskiöntés, javítás, tábla felületi javítása, repedés összeszegezése, kipergés ellen drén- aszfalt), hosszirányú egyenetlenség kijavítása (marás, aláinjektálás, új aszfalt- vagy betonréteg)
13
8. GAZDASÁGOSSÁGI KÉRDÉSEK PASI-modell Különböző szcenáriók nettó jelenértéke: hosszú élettartamú és nem hosszú élettartamú intézményi és használói költségek fenntartási naptár diszkonttényezők hatása.
14
9. ÖSSZEFOGLALÓ MEGJEGYZÉSEK Betonburkolat számos európai országban, nagy forgalom mellett reális alternatíva Folyamatosan vasalt burkolat 40-50 éves élettartama Az élettartam-költségek számításával indokolható a hosszú élettartam gazdaságossága Európa közúti igazgatói az ez irányú vizsgá- latokat-kutatásokat fontosnak tartják.
15
KÖSZÖNÖM SZÍVES FIGYELMÜKET !
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.