Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRóbert Székely Megváltozta több, mint 10 éve
1
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010. I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. október 27. Háy György balesetvizsgáló
2
2 MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK 2005. – 2010.
3
3 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005 – 2010. I-III. n.év
4
4 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK I-III. n.év
5
5 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK JELLEGE 2010. I-III. n.év
6
6 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - LÉGIÜZEMELTETÉS részletesebb bontása 2010. I-III. n.év
7
7 EMBERÉLETET KÖVETELŐ NAGYGÉPES BALESETEK világszerte évenként 1946. – 2009. Év Halálos balesetek száma Éves esetszám Tízéves mozgó átlag © Aviation Safety Network
8
8 VILÁG NAGYGÉPES BALESETEI I-III. n.év Áldozatok száma Balesetek száma
9
9 Nevezetesebb külföldi nagygépes események 2010. I-III. negyedévben
10
10 ETHIOPIAN B737 90 áldozat 2010. 01. 25. Bejrut, Libanon Éjjel (02:35) + Zivataros időjárás = „Fekete-lyuk” hatás?
11
11 LENGYEL LÉGIERŐ Tu-154 96 áldozat 2010. 04. 10. Szmolenszk, Oroszország Alkalmatlan időjárás (VIS = 2- 400 m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés
12
12 LENGYEL LÉGIERŐ Tu-154 96 áldozat 2010. 04. 10. Elnöki gép + Politikailag frekventált Szmolenszk, Oroszország
13
13 LENGYEL LÉGIERŐ Tu-154 96 áldozat 2010.04.10. Szmolenszk, Oroszország Alkalmatlan időjárás (VIS = 400 m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés 100 m
14
14 LENGYEL LÉGIERŐ Tu-154 96 áldozat 2010. 04. 10. Szmolenszk, Oroszország Ismert időjárási problémák – Kitérőről szóló (elnöki) döntés halogatása – - Bizonytalan döntési rend – Precedens (Tbiliszi) – Korábbi VIP balesetek.
15
15 AFRIQIYAH A330 103 áldozat 2010. 05. 12. Tripoli, Líbia
16
16 AFRIQIYAH A330 103 áldozat 2010. 05. 12. Hajnalban + Felkelő nappal szembe + Nem precíziós Tripoli, Líbia
17
17 AIR INDIA EXPRESS B737 158 áldozat 2010. 05. 22. Mangalore, India
18
18 AIR INDIA EXPRESS B737 158 áldozat 2010. 05. 22. Mangalore, India Álmos kapitány – F/O: „Startoljunk át!” – Pálya közepe – T/R – GA - Túlfutás
19
19 AIRBLUE A321 152 áldozat 2010. 07. 28. Iszlámábád, Pakisztán Alacsony felhőzet + Átkörözés + Radar figyelmeztetés
20
20 AIRBLUE A321 152 áldozat 2010.07.28. Iszlámábád
21
21 HENAN AIR EMBRAER-190 42 áldozat 2010. 08. 24. Yichun, Kína Gyakorlatlan kapitány – F/O: „Startoljun át!” – Pálya közepe – T/R – GA - Túlfutás
22
22 HENAN AIR EMBRAER-190 42 áldozat 2010. 08. 24. Yichun, Kína Gyenge PIC (papírok + 2 hónap ) – Köd( 200 fő „papír problémás” kínai pilóta.
23
23 FILAIR L410 20 áldozat 2010. 08. 25. Kongó, Afrika Krokodil kiszabadul a csomagból – Pánik!!! – Súlypont előre vándorlása
24
24 UPS B747 2 áldozat 2010. 09. 03. Dubai, UAE Csomagtér TŰZ– Visszaszállás – Füst a kabinban – Magas bejövetel (4000’)
25
25 UPS B747 2 áldozat 2010. 09. 03. Dubai, UAE Csomagtér TŰZ– Visszaszállás – Füst a kabinban – Magas bejövetel (4000’) 4000 láb
26
26 Korábbi külföldi nagygépes események kivizsgálása
27
27 AIR FRANCE AIRBUS A330 228 áldozat 2009. 06. 01. Atlanti-óceán (Rio Párizs) zivatarok között repülve ACARS hibaüzeneteket küldött (sebesség) majd „hassal” a vízbe csapódott
28
28 AIR FRANCE AIRBUS A330 228 áldozat 2009. 06. 01. Atlanti-óceán Eredménytelen tengeri kutatás 2010. nyarán Tengeralattjáró hang- felvételek értékelése alapján „vaklárma”
29
29 AIR FRANCE AIRBUS A330 228 áldozat 2009. 06. 01. Atlanti-óceán Eredménytelen tengeri kutatás 2010. nyarán Tengeráramlat elsodrásának mérése bójákkal (2 hét)
30
30 AIR FRANCE AIRBUS A330 228 áldozat 2009. 06. 01. Atlanti-óceán Francia javaslatok a hasonló esetek kivizsgálásának elősegítésére: Tenger felett közlekedő gépek baleseti hang- és adatrögzítőinek helyzetjelző hangsugárzói működési idejét növeljék 90 napra! Lássák el a gépeket további helyzetjelző hangsugárzó készülékkel! Közforgalmi gépek rendszeresen továbbítsák a földre legfontosabb repülési adataikat (földrajzi helyzet, sebesség, magasság stb.) Vizsgálják meg automatikusan kivethető hang- és adatrögzítők alkalmazását a közforgalmi gépeken. (Legyen azokon ELT helyzet-adó!) A baleset helyszínére érkező kutató- mentőszolgálat azonnal bocsásson vízre elsodródást regisztráló bójákat!
31
31 XL AIR AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, 2008. 11. 27. Berepülés közben átesés - Pilóta hiba.
32
32 AOA XL AIR AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, 2008. 11. 27. CAS Alt. Heading
33
33 XL AIR AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, 2008. 11. 27. - Rögtönzött berepülés (nem berepülő személyzet). - 14 000 láb helyett 4000 láb magasan. - Befagyott állásszög adó nem aktiválta „Alpha floor”-t
34
34 XL AIR + AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, 2008. 11. 27. Vezérsík helyzete Vezérsík helyzete Gázkarok helyzete Gázkarok helyzete Kormányok helyzete Kormányok helyzete Sebesség Magasság Hajtómű műszerek Vario
35
35 XL AIR + AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, 2008. 11. 27. Berepülés közben átesés - Pilóta hiba.
36
36 CONTINENTAL (COLGAN AIR) Q400 49+1 áldozat Buffalo, 2009. 02. 12. Megközelítés közben átesés - Sorozatos pilóta hibák. Fáradtság+Képzés+CRM
37
37 CONTINENTAL CONNECTION Q400 Buffalo, 2009.02.12. Sebesség Magasság Vario Kormányok helyzete Kormányok helyzete Gázkarok helyzete Gázkarok helyzete Fékszárny helyzete Fékszárny helyzete Futómű helyzete Futómű helyzete
38
38 CONTINENTAL CONNECTION Q400 Buffalo, 2009.02.12. ( V I D E Ó )
39
39 Újabb „kihívások”: - Pilóták rep.technikai hiányosságai - Lézer vakítás (Repülőgép, Torony)
40
40 HALÁLOS NAGYGÉPES BALESETEK ELSŐDLEGES OKA (CAA: CAP-776) 1997 - 2006
41
41 SZEMÉLYHIBÁS LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESETEK ARÁNYÁNAK IDŐ SZERINTI VÁLTOZÁSA (South California Safety Institute Inc.) Fő kiváltó ok a személyzet hibája Közrejátszott a személyzet hibája Közrejátszott a személyzet hibája
42
42 PILÓTAMUNKA SZÍNVONALÁT FENYEGETŐ VESZÉLYEK: Automatizált pilótafülkében egyre kevesebb a szükség és az alkalom a gép manuális vezetésére. Az egyre bonyolultabb repülőgépek pontos működését, viselkedését egy rendkívüli helyzetben nehéz áttekinteni és könnyű félreérteni. A hatékonyság érdekében a légitársaságok igyekeznek a pilóták munka- idejét maximálisan kihasználni, ami fáradtságot, kimerültséget okozhat. Patinás légitársaságok rövidebb járataikat (saját nevük alatt) kiszervezik olcsóbban (lazább szabályokkal) dolgozó kisebb légitársaságoknak Az új pilóták gyakorlati kiképzése egyre nagyobb mértékben támaszko- dik a szimulátorokra: olcsó + biztonságos – DE nem teljesen élethű
43
43 USA TÖRVÉNYHOZÁS repülésbiztonsági lépései: (Buffalo balesetet követően). Új tudományosan megalapozott munka- és pihenőidő jogszabály pilóták számára (Little Rock 1999. American Airlines MD80) Pilóták oktatásának és vizsgáztatásának szigorúbb hatósági felügyelete. Problé- más pilóták továbbképzésre kötelezése Pilóták munkájának objektív ellenőrzése (FOQA) a ráhordó légitársaságoknál is. Központi (elektronikus) adatbázis a piló- ták „előéletéről” légitársaságok számára. Légitársasági első-tisztek felvételi köve- telménye: ATP: 1500 rep.óra (250 helyett ) Jegy vásárláskor tájékoztatni kell a jára- tot valóban üzemeltető légitársaságról.
44
MAGYARORSZÁGI REPÜLŐGÉPEK ELLENI (JELENTETT) LÉZERTÁMADÁSOK 44
45
45 LÉZER TÁMADÁSOKKAL KAPCSOLATOS FEJLEMÉNYEK: Magyarországon Ferihegy közelében és Szegeden is történt sikeres felderítés és elfogás lézer támadások ügyében. Az ECCAIRS adatbázis szerint Európában megduplázódott a támadások száma 2009-2010 között. Németországban 82 támadást regisztráltak idén az I-III. negyedévben. Köztük egy mentőhelikoptert 5 alkalommal Berlin Schönefeld környékén. A német mentőszolgálat a lézerek forgalmazásának korlátozását kérte. Ausztráliában 2008 óta engedélyhez kötött az 1mW-nál nagyobb teljesítményű lézerek vásárlása birtoklása. Egyes tagállamokban egyenesen tiltott fegyvernek minősül. Törvényi korlátozás van már erősebb lézerek forgalmazására: USA, UK, Hollandia, Kanada, Svédország stb.
46
EURÓPAI REPÜLŐGÉP LÉZER-TÁMADÁSOK I – III. negyedév (ECCAIRS) 46
47
LÉZEREK HATÁSA A PILÓTÁKRA TÁVOLSÁGTÓL ÉS TELJESÍTMÉNYTŐL FÜGGŐEN 47
48
48 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! hay.gyorgy@kbsz.hu www.kbsz.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.