Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMargit Bognárné Megváltozta több, mint 10 éve
1
ENAPLÓ Mindent időben Készítő: Pásthi Dániel
2
Mi az ENAPLÓ? Az ENAPLÓ szoftver egy web-alapú tanulói nyilvántartó rendszer, amely egy osztálynaplóhoz hasonló, és az alábbi funkciók elvégzésében segédkezik: tanulói adatok és osztályok nyilvántartása osztály órarend és terembeosztás adminisztrációs felület az adatok karbantartására tanárok által végzett műveletek a jegyek, és a hiányzások beírására szülők számára elérhető felület, a szülőhöz rendelt diák (diákok) hiányzásainak és jegyeinek figyelemmel kísérésére
3
Hogyan működik az ENAPLÓ?
az ENAPLÓ a széles körben alkalmazott és jól bevált open source, azaz nyílt forráskódú Linux-Apache-MySQL-PHP szoftver környezetre épül a szerver oldalon a web- és adatbázis szervert (kiszolgálót) a kliens számítógépek (ügyfelek) a helyi hálózaton és az internetes kapcsolaton keresztül érhetik el, emiatt a kliens oldalon – azaz a felhasználó oldalán – nincs szükség külön szoftver telepítésére, illetve adatok tárolására, csak egy elegendően nagy sebességű kapcsolatra a szerver felé
4
Mennyire biztonságos az ENAPLÓ?
Az ENAPLÓ által őrzött adatokhoz csak megfelelő jogosultságokkal lehet hozzáférni. A szoftver kódja garantálja, hogy csak arra illetékesek férjenek hozzá az adatokhoz, illetve csak az arra felhatalmazott személyek nézhessék meg, vagy módosíthassák a fontos adatokat. A rendszerbe beépített log, vagyis naplózási funkció lehetővé teszi az események – azaz egy felhasználó ténykedéseinek – nyomon követését. Mivel minden rendszer olyan biztonságos, mint annak leggyengébb láncszeme, ezért a rendszer adminisztrátora a jelszavakra nézve célszerű, ha a legszigorúbb házirendet alkalmazza (hosszabb, összetett jelszavak, a jelszavak időközönkénti változtatásának megkövetelése, stb.) A rendszerhez tartozó, annak ún. back-end-jén, az operációs rendszer szintjén futó backup-ot, azaz biztonsági mentést végző rendszer garantálja, hogy szoftver vagy hardver hiba esetén a kiesés (down-time) minimális legyen A rendszer (szerver operációs rendszer és az ENAPLÓ rendszer) telepítésének pontosan leírt, megtervezett eljárása lehetővé teszi, hogy megfelelő szerver hardver rendelkezésre állásának esetében egy hardver hiba mindössze nehány órán belül orvosolható legyen
5
Az ENAPLÓ szoftver rendszerkövetelményei, szerver oldal
Hardver: olcsó hardver környezet az ideális szerver hardver rendelkezik az alábbiakkal: Intel Pentium 4 2GHz vagy jobb 512 MB vagy több RAM 80 GB vagy nagyobb HDD nagy sebességű internet kapcsolat (ADSL/cable) vagy lokális hálózat (LAN) Szoftver: új rendszernél olcsó szoftverkörnyezet: Linux-Apache-MySQL-PHP (LAMP) adoptálható Windows szerver környezetre is
6
Az ENAPLÓ szoftver rendszerkövetelményei, kliens oldal
operációs rendszer független, azaz minden olyan kliensen futtatható, ahol megtalálható az alábbiak közül az egyik: Internet Explorer (IE) 6.0 vagy újabb Mozilla Firefox (FF) 2.0 vagy újabb (A böngészőnek támogatnia kell a JavaScript futtatását) az ideális kliens hardver rendelkezik az alábbiakkal: Intel Pentium III 500MHz vagy jobb 256 MB vagy több RAM 20 GB vagy nagyobb HDD nagy sebességű internet kapcsolat (LAN/ADSL/cable)
7
Az ENAPLÓ használata I. Bejelentkezés
A rendszerbe regisztrálás és az adminisztrátor megerősítése után lehetséges bejelentkezni. (A regisztráció folyamatát lásd a kövekező oldalon.) Az Ön ENAPLÓ rendszerének web címét kérje az adminisztrátortól. A cím birtokában nyissa meg web-böngészőjét (Internet Explorer vagy Mozilla Firefox), és írja be a kapott címet a címsorba. Az alábbi képernyő fogadja: Publikus, azaz mások által is használt számítógépen NE jegyeztesse meg a belépési jelszót a szoftverrel! Gépelje be felhasználói nevét és jelszavát, és kattintson a Belépés gombra.
8
Az ENAPLÓ használata II. Regisztráció
Adminisztrátornak, tanár vagy szülő felhasználóknak az alábbi űrlap kitöltésével lehetséges jelentkezni. Felhasználói név: Betűket és számokat tartalmazhat, célszerű valamely kitalált, vagy a családi és keresztnévből alkotott nevet választani, pl. kovacsj23 Jelszó: Célszerű kis- és nagybetűkből, számokból, valamint speciális karakterekből álló jelszót választani, hogy ne legyen mások számára könnyen kitalálható, pl. K0v12%3# A jelszavát soha senkinek ne adja oda, és tárolja biztos helyen. A jelszót biztonsági okok miatt meg kell ismételni. Az adminisztrációhoz és később tervezett további funkciókhoz kérjük adjon meg valós címet alakban. Név: Adja meg családi és keresztnevét pl. Kovács János Megjegyzés: a regisztrálás kérésének rövid indoklása, szülők regisztrálása esetén a gyermek(ek) egyértelmű azonosításához szükséges adatok, pl. név, lakcím, TAJ szám.
9
Az adott fejezethez való ugráshoz kattintson a megfelelő nyílra
Az ENAPLÓ használata III. Általános funkciók Az ENAPLÓ-ban történő navigálás a felső sorban és a bal oldalon lévő menüsorral lehetséges. (Kérjük, hogy a navigációhoz ne használja a böngésző beépített gombjait.) Az elérhető menüpontok a felhasználó típusának megfelelően változnak: Adminisztrátorok A felhasználók, a szülőkhöz tartozó tanulók, tantárgyak, tantermek adminisztrálása, az egyes osztályok órarendjének felvitele és karbantartása, valamint logok - a szoftverben történt fontosabb események (belépések és jegybeírások) – megtekintése. Az adott fejezethez való ugráshoz kattintson a megfelelő nyílra Tanárok (tantestületi tagok) A legfontosabb funkciók a jegyek és hiányzások beírása, összesítések megtekintése, valamint a csoportos jegybeírás. Szülők (gondviselők) A szülőhöz tartozó tanuló(k) érdemjegyeit, hiányzásait, valamint a tanárok által hagyott üzeneteket tekinthetik meg a szülők.
10
Az ENAPLÓ használata 1. Adminisztráció
Amennyiben adminisztrátorként jelentkezik be az ENAPLÓ-ba, az alábbi funkciókat érheti el: Felhasználók Tantárgyak Tantermek Órarend Logok
11
Az ENAPLÓ használata 1.1 Adminisztráció – Felhasználók
Lehetőség van a már rendszerben levő és az újonnan regisztrált felhasználók listájának megtekintésére, adatainak, tulajdonságainak megtekintésére, módosítására, valamint szülő (gondviselő) és tanuló egymáshoz rendelésére. A felhasználók körét a lista feletti legördülő listákból történő választással lehetséges szűkíteni. A beállítások mindegyike elmentődik a felhasználó kilépéséig. Felhasználók: Mind – az összes felhasználó Adminok – az adminisztrátor jogosultságú felhasználók Tanárok – a tanár jogosultságú felhasználók Szülők – a szülői jogosultságokkal rendelkező felhasználók Újak – a kijelölt jogosultsággal még nem rendelkező, éppen regisztrált felhasználók. Az Adminisztrátor feladata az újonnan regisztráltak megfelelő besorolása, valamint a szülők esetében a tanulók hozzárendelése.
12
Az ENAPLÓ használata 1.1 Adminisztráció – Felhasználók
A már kijelzett felhasználói listát továbbá az alábbi szempontok alapján lehet rendezni: Rendezés: Felhasználói név Teljes név Belépés dátuma
13
Az ENAPLÓ használata 1.1 Adminisztráció – Felhasználók
A már kijelzett felhasználói lista növekvő avagy csökkenő sorba rendezése állítható be az alábbi lehetőséggel: Sorban: Növekvő Csökkenő
14
Az ENAPLÓ használata 1.1 Adminisztráció – Felhasználók
A már kijelzett felhasználói listában tovább lehet szűrni az eredményhalmazt az engedélyezett illetve tiltott felhasználókra: Sorban: Engedélyezett Tiltott
15
Az ENAPLÓ használata 1.1 Adminisztráció – Felhasználók
Az eredményül kapott felhasználói listában a felhasználói név hivatkozásként jelenik meg, arra kattintva beléphet a következő részben bemutatott szekcióba. Kattintson az egérrel a megtekinteni vagy módosítani kívánt felhasználó azonosítójára
16
Az ENAPLÓ használata 1.1 Adminisztráció – Felhasználók
Az előző pontban kiválasztott felhasználó adatlapja jelenik meg. Az alábbi – a felhasználó által a regisztrációnál megadott - mezők nem módosíthatóak: Felhasználói név Teljes név Jelszó Az alábbiakat a rendszer automatikusan tölti ki: Létrehozás dátuma Utolsó belépés A Megjegyzés mezőben szereplő adatok alapján dönthető el, a regisztrált felhasználó mely típusba tartozik: Admin Tanár Szülő A Ment gombra kattintva az esetleges változások az adatbázisba kerülnek.
17
Az ENAPLÓ használata 1.1 Adminisztráció – Felhasználók
Szülő típusú felhasználó esetében az alábbi – az előzőtől nehány részletében különböző - lap látható: Ebben a táblázatrészben láthatók a felhasználóhoz már hozzárendelt tanulók Az alsó részben lehetséges tanulókat keresni név, születési idő, vagy TAJ szám alapján. A kereséshez írja be a keresett részletet, jelölje ki a kritériumot, majd kattintson a Keres gombra.
18
Az ENAPLÓ használata 1.1 Adminisztráció – Felhasználók
A keresés eredménye a Keresés mező alatt jelenik meg. Az adott szülőhöz a tanulót vagy tanulókat hozzárendelheti, ha a megfelelő jelölőnégyzet(ek)be kattint, majd megnyomja a Kijelöltek hozzáadása gombot. A felhasználó adatai alatt ezután megjelenik/megjelennek a hozzáadott tanuló/tanulók.
19
Az ENAPLÓ használata 1.2 Adminisztráció – Tantárgyak
Az iskolában tanított tárgyakat lehetséges felvinni a modul segítségével. Megjegyzés: a rendszer (jelenleg) nem támogatja tantárgy nevének javítását, avagy törlését. Ezekkel a funkciókkal kapcsolatban forduljon a rendszergazdához. Egy tantárgy felviteléhez írja be a Tantárgy neve mezőbe a kívánt nevet, és kattintson a Beír gombra. Fokozottan ügyeljen a helyes megnevezésre és helyesírásra.
20
Az ENAPLÓ használata 1.3 Adminisztráció – Tantermek
Az iskolában tanórák számára rendelkezésre álló termeket, helyiségeket lehetséges felvinni a modul segítségével. Megjegyzés: a rendszer (jelenleg) nem támogatja tanterem nevének javítását, avagy törlését. Ezekkel a funkciókkal kapcsolatban forduljon a rendszergazdához. Egy tanterem felviteléhez írja be a Tanterem száma (elnevezése) mezőbe a kívánt számot vagy megnevezést, és kattintson a Felvitel gombra. Fokozottan ügyeljen a helyes megnevezésre és helyesírásra.
21
Az ENAPLÓ használata 1.4 Adminisztráció – Órarend
Az iskolában az egyes osztályok órarendjeit tekintheti meg és módosíthatja. Megjegyzés: a rendszer minden órarendet (változtatást) tárol. Lehetőség van heti hét nap, napi 20 óra tárolására, valamint 2 hetes tanrend bevitelére. Egy órarend felviteléhez vagy megtekintéséhez először az osztály kell kiválasztani.
22
Az ENAPLÓ használata 1.4 Adminisztráció – Órarend
Az osztály kiválasztása után megjelenik a legutolsó (aktiuális), vagy egy üres órarend. Válasszon 1 vagy 2 hetes órarend beosztást. (Az alapértelmezett 1 hetes.) Elkezdheti az órarend változtatását, vagy új bevitelét. Minden órához tartozik egy tantárgy megnevezés és egy terem megnevezés lista. A bevitel végén kattintson a Mentés gombra. (Ha nem kívánja menteni a változtatásokat, válasszon más menüpontot.)
23
Az ENAPLÓ használata 1.5 Adminisztráció – Logok
A felhasználók tevékenységével kapcsolatos logok, azaz naplófájlok tekinthetők meg és törölhetők. LOGIN.LOG A hibás belépési kísérletek listája HIANY.LOG Hiányzások törlésének listája
24
Az ENAPLÓ használata 2. Tanárok
Amennyiben tanárként jelentkezik be az ENAPLÓ-ba, az alábbi funkciókat érheti el: Jegyek megtekintése és beírása Csoportos jegybeírás Hiányzás Hiányzások összesítése Értesítő Bármely fent leírt funkció eléréséhez először osztályt kell választania.
25
Az ENAPLÓ használata 2.1 Tanárok – Névsor és jegyek
Az osztály választása után megjelenik az adott osztály névsora. Egy tanuló adatainak megtekintéséhez kattintson a tanuló nevére. (A minta listában a neveket elhomályosítottuk a tanulók személyiségi jogainak tiszteletben tartása miatt.)
26
Az ENAPLÓ használata 2.1 Tanárok – Tanuló adatai és jegyei
Alapértelmezésben az aktuális – rendszerdátumtól függő – félév jelenik meg a hozzá tartozó hónapokkal. A tanuló alapvető adatai csak olvashatóak. Adott tantárgyból adott hónapban elért érdemjegy beviteléhez kattintson duplán a tantárgy sora és a hónap oszlopának kereszteződésében lévő táblázatcellára.
27
Az ENAPLÓ használata 2.1 Tanárok – Tanuló jegyei, jegybeírás
Dupla kattintás után az adott tárgyból az adott hónapra írható be egy jegy. Megjelenik a tanuló neve, osztálya, a tantárgy neve, mely adatok nem változtathatóak. A jegy beírásához válassza ki a listából az érdemjegyet, egy színt (ha szükséges), valamint opcionálisan beírhat egy szöveges megjegyzést. Ha végzett a kitöltéssel, kattintson a Beír gombra. Ha mégsem kívánja beírni a jegyet, kattintson a Vissza a naplóhoz linkre.
28
Az ENAPLÓ használata 2.1 Tanárok – Tanuló jegyei, jegybeírás
A beírt jegy megjelenik a naplóban az előzőleg kiválasztott helyen. Színezése jól megkülönböztethető, és a megjegyzés is láthatóvá válik, ha megáll az egér kurzorral a jegy felett. A tantárgyak sorainak végén leolvasható a kiszámolt átlag.
29
Az ENAPLÓ használata 2.1 Tanárok – Hiányzások és igazolások
A bal oldali tanulóhoz tartozó menüből a Hiányzásra kattintva beárhatók az egyes tanulók hiányzásai és igazolásai. Kattintson a beírni kívánt napra. A jobb oldalon megjelenik az alábbi táblázat, amely lehetővé teszi, hogy az összes vagy az egyes órákra hiányzásokat és/vagy igazolásokat írjon be. Használja a jelölőnégyzeteket, és ha végzett, kattintson a Beír gombra. (Összes óra kijelölése)
30
Az ENAPLÓ használata 2.1 Tanárok – Értesítő
Az Értesítő menüpont választása után az egyszerű üzenőfal segítségével üzenet küldhető tanár kollégáknak és természetesen a szülőknek, gondviselőknek. Írja be az üzenetet a szöveges mezőbe, ha kész kattintson az Elküld gombra Ezután az üzenet az listába kerül, a beíró neve, az üzenet dátuma és időpontja automatikusan megjelenik a fejlécben.
31
Az ENAPLÓ használata 2.1 Tanárok – Összesítő
Az Összesítő menüpont lehetőséget ad a hiányzások és igazolások statisztikájának megtekintésére.
32
Az ENAPLÓ használata 2.1 Tanárok – Csoportos jegybeírás
Egy-egy dolgozat kijavítása után lehet hasznos ez a funkció, amely lehetővé teszi egy adott tárgyból egyszerre több jegy beírását egy osztály minden tanulójának. A menüpont az osztály kiválasztása után érhető el. Válassza ki a tantárgyat, a hónapot, a kívánt megkülönböztető színt, és írjon be egy megjegyzést. Kattintson a Beír gombra.
33
Az ENAPLÓ használata 2.1 Tanárok – Csoportos jegybeírás
Az előző oldali adatok megadása után megjelenik az osztálynévsor, és az adott tárgyból az osztály minden tanulójának beírható az érdemjegy. Célszerű a billentyűzetet használni a jegyek beírásához (TAB és számbillentyűk). Kattintson a Beír gombra, ha befejezte a jegyek beírását
34
Az ENAPLÓ használata 3. Szülők, gondviselők
Amennyiben szülőként jelentkezik be az ENAPLÓ-ba, az alábbi funkciókat érheti el: Napló, azaz jegyek megtekintése Hiányzások Értesítő Belépés után megjelenik gyermekének vagy gyermekeinek neve, ahonnan tovább léphet a további menüpontokhoz. Csak azok a tanulók vannak a rendszert használó szülőhöz rendelve, akik valóban hozzá tartoznak. (Ezt az adminisztrátor dönti el és rendeli össze a regisztrációk feldolgozásakor.) Kattintson a tanuló nevére.
35
Az ENAPLÓ használata 3.1 Szülők, gondviselők – Napló
Lehetőséget ad a tanuló érdemjegyeinek megtekintésére. Az összes adat csak olvasható. Az egérkurzorral az adott jegy felett megállva láthatóvá válik a tanár által a jegyhez fűzött megjegyzés.
36
Az ENAPLÓ használata 3.2 Szülők, gondviselők – Hiányzások
Az Hiányzások menüpont lehetőséget ad a hiányzások és igazolások statisztikájának megtekintésére.
37
Az ENAPLÓ használata 3.2 Szülők, gondviselők – Értesítő
Az Értesítő menüpont választása után az egyszerű üzenőfal segítségével üzenetek olvashatók, amelyet a gyereket tanító tanárok küldtek. Ugyanitt választ is hagyhat a szülő, gondviselő. Írja be az üzenetet a szöveges mezőbe, ha kész kattintson az Elküld gombra Ezután az üzenet az listába kerül, a beíró neve, az üzenet dátuma és időpontja automatikusan megjelenik a fejlécben. A régi üzenetek is itt olvashatók.
38
Az ENAPLÓ használata IV. Kijelentkezés
Minden felhasználó számára a munka befejezése az ENAPLÓ-ból való kijelentkezéssel kell záruljon. Ekkor biztosítható csak, hogy adataink és a rendszer biztonsága épségben maradjon.
39
Sok sikert az ENAPLÓ rendszer használatához!
Köszönjük figyelmét! Sok sikert az ENAPLÓ rendszer használatához!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.