Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
STATISZTIKA II. 1. Előadás
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
2
Tantárgyi program 1. A tantárgy neve, kódja: Statisztika II., AV_PNA004 2. A tantárgyfelelős neve, beosztása: Dr. Balogh Péter, egyetemi adjunktus 3. Szakcsoport megnevezése: Kereskedelem és marketing BA szak 4. A tantárgy típusa: „A” 5. A tantárgy oktatásának időterve: 1. félév 2+2 K 6. A tantárgy kredit értéke: 5
3
Tantárgyi program 8. Az oktatás személyi feltételei:
Dr. Tarnóczi Tibor egyetemi docens Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Nagy Lajos ügyvivő szakértő 10. A tantárgyi tematika: Statisztikai becslések. Hipotézisvizsgálatok. Regressziószámítás. Idősorok elemzése.
4
Tantárgyi program 12. Évközi ellenőrzés módja:
Az egymásra épülő anyagrészek megértése, alkalmazásuk és begyakorlása érdekében rendszeres otthoni felkészülést kérünk a hallgatóságtól. A félév végi aláírás feltétele a gyakorlatokon való aktív részvétel és az EXCEL táblázatkezelő program felhasználói szintű ismerete. Az előadások látogatása ajánlott, a gyakorlatoké kötelező. A hiányzások száma nem haladhatja meg a Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban rögzített értéket. Az előadáson katalógust készítünk. 13. Számonkérés módja: A félév kollokviummal zárul, amely elméleti és gyakorlati részből áll. A gyakorlati feladatok sikeres megoldása (beugró) szükséges ahhoz, hogy a hallgató az elméleti vizsgán részt vehessen. Az elméleti vizsga pontszáma alapján kerül kialakításra a félévi jegy.
5
Kötelező irodalom: Hunyadi L. – Vita L.: Statisztika I. Aula Kiadó, Budapest, o. Hunyadi L. – Vita L.: Statisztika II. Aula Kiadó, Budapest, o. Hunyadi L. – Vita L.: Statisztikai képletek és táblázatok (oktatási segédlet), Aula Kiadó, Budapest, o. Ajánlott irodalom: Szűcs I.: Alkalmazott Statisztika Agroinform Kiadó, Budapest, o. Kerékgyártó Gy-né – L. Balogh I. – Sugár A. – Szarvas B.: Statisztikai módszerek és alkalmazásuk a gazdasági és társadalmi elemzésekben AULA Kiadó, Budapest, o. Rappai G.: Üzleti statisztika Excellel. KSH, 2001.
6
Ismérvek és mérési skálák kapcsolódása
7
EGYSZERŰ ELEMZÉSEK Statisztikai sor Statisztikai tábla Viszonyszámok
Grafikus ábrázolás
8
VISZONYSZÁM Két, egymással valamilyen kapcsolatban levő adat/mutatószám hányadosa
9
Gyakorisági sor készítése
Rangsor készítés: (az Y értékeket nagyság szerint növekvő sorba rendezzük)
10
Gyakorisági sor készítése
11
Mennyiségi sorok + kumulálás
12
Kvantilisek
13
KÖZÉPÉRTÉKEK (helyzet-mutatók)
14
Példák a különböző átlagokra
15
SZÓRÓDÁSI MUTATÓK Szóródás: a megfigyelt Y értékek különbözősége
Mérése: Szélső értékek eltérése Mérőszámok: Egymástól való eltérések bonyolult mutatók Átlagtól való eltérések Mérőszámok: σ, V
16
MOMENTUMOK A eltérések r-edik hatványaiból számított számtani átlag.
Az r-edik momentum (A=0): súlyozatlan: súlyozott: vegyük észre, hogy:
17
Centrális momentumok Ha , az r-edik centrális momentum:
súlyozatlan: súlyozott: vegyük észre, hogy:
18
A koncentráció fogalma
gazdasági életben: erőforrások tömörülése, összpontosulása statisztikailag: az értékösszeg jelentős része, vagy egésze a sokaság kevés egységére összpontosul
19
A szimmetrikus és aszimmetrikus eloszlások néhány jellegzetessége
20
Aszimmetria mutatók Az előző ábra tulajdonságaira építenek:
negatív érték: balra elnyúló eloszlás 0: szimmetrikus eloszlás pozitív érték: jobbra elnyúló eloszlás jövedelmek, vagyon nagysága
21
Csúcsossági mutató Momentumokra épülő mutató
22
Rész- és fősokaságok varianciája
Eltérésnégyzet-összegek összefüggése:
23
A sztochasztikus kapcsolat típusai (kapcsolatfajták)
Asszociáció(s kapcsolat): nem mennyiségi ismérvek között (minőségi vagy területi ismérvek között nominális mérési szintű változók) Vegyes kapcsolat: mennyiségi és nem mennyiségi ismérvek között (különbségi vagy arány skála és nominális skála) Korreláció(s kapcsolat): mennyiségi ismérvek között (különbségi vagy arány skálán mért változók) Rangkorreláció(s kapcsolat): ordinális skálán mért változók között
25
Fontosabb index összefüggések 1.
Érték-, volumen- és árindexek között: egyedi indexek: Indexek (tényező - indexpróbák):
26
Fontosabb index összefüggések 2.
Aggregátumok különbségei között: a) b)
27
Fontosabb index összefüggések 2.
Kp különbségeket az árváltozásból adódó: Többletkiadásnak: ha Kp pozitív Megtakarításnak: ha Kp negatív
28
Fontosabb index összefüggések 3.
Indexek és abszolút számok között: Átárazás (bázisidőszaki folyóáras aggregátumnak a tárgyidőszaki árszínvonalra való átszámítása): deflálás (folyóáras aggregátum reálértékének meghatározása):
29
Fontosabb index összefüggések 4.
a volumenindex közvetett módon történő meghatározása: felfogható úgy is, mint: fogyasztási célra fordítandó pénzegység vásárlóerejének változása.
30
A két indexkör összehasonlítása
I, I’, I’’ és Iv, Ip, Iq közti összefüggések csak akkor lehet értelmes, ha a mennyiségi adatok összeadhatók (pl. reprezentánson belül, illetve azonos termék különböző minőségű változatai)
31
A jelölések megfeleltetése
cél: standardizálás: az átlagár változására ható tényezők meghatározása, így az árak átlagos és az összetétel változásának hatása indexszámítás: az értékváltozás felbontása, az árak átlagos változásának és a mennyiség átlagos változásának hatására
32
Összefüggések – érték vezessük be a következő jelöléseket:
látható, hogy:
33
Összefüggések – árak mindkettő az egységárak átlagos változását
fejezi ki:
34
Összefüggések – volumen
a volumenindex felírható a mennyiség- és az összetétel-változás hatásának szorzataként:
35
Teljes felbontás vagyis:
az érték változása három tényezőnek tulajdonítható: 1. az összes mennyiség változása 2. az árak átlagos változása 3. az összetétel változása Hasonlóan a másik súlyozással (lényegében azonos tartalommal):
36
A bruttó hazai termék volumenindexe
kettős deflálással: többféle korrigált változat is létezik, pl. cserearányhatással korrigált index
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.