Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing"— Előadás másolata:

1 Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

2 Árpolitika 115. lecke

3 Költségbecslés Költségtípusok a termelés volumene szerint:
Állandó költségek: nem változnak a termelés vagy az árbevétel függvényében Változó költségek: közvetlenül a termelés szintjétől függenek Összköltség: termelés egy adott szintjén vett állandó és változó költségek összege

4 Árképzési módszerek a bevezetés időszakában
Behatolásos árstratégia Felmerült költségek alapján számítható árhoz képest alacsonyabb árral jelenünk meg a piacon. (DÖMPING!) Cél: A magas piacrészesedés, gyorsan! Minimális nyereség vagy semennyi Általában a piacon lévő termékcsoportok kiegészítése esetén alkalmazzuk, ha van helyettesítő termék.

5 Árképzési módszerek a bevezetés időszakában
b) Lefölözéses árstratégia Magas induló ár extraprofit Cél magas árbevétel! Jelentős újdonságtartalommal rendelkező termékek (innovatív termékek)

6 Általános árképzési módszerek
Ideális Költségalapú Igazodó Keresletvezérelt

7 Ideális árképzési módszer
Maximális profitszint meghatározása Mikroökonómiai marginális módszer

8 Költségalapú árképzési módszer
A termék előállítási költségeihez hozzáadják az elvárt nyereséget. A költség és az ár közötti különbség az árrés. Pr = c/(1-r) vagy Pc = AC*(1+r) Pr/c= az r haszonkulcshoz tartozó egységár* c = a teljes egységköltség r = haszonkulcs *(r – árbevétel-; c – költségarányos jövedelem)

9 Igazodó árképzési módszer
Az árat a versenytársak árainak figyelembe vételével alakítják ki. Ár érzékeny termékeknél Alacsony piacrészesedés Azonos termékcsoportoknál Homogén termékeknél

10 Keresletvezérelt árképzési módszer
A fogyasztók által elismert érték alapján alakítják ki a végső árakat. Magasabb érték (Márka!) Magasabb ár! Referenciatermék/Referenciaár: Az összehasonlítás alapját képző ár/termék

11 A tapasztalati függvény
Háromperces hívás díja New York – London között. Megmutatja, hogyan csökken a termékköltség a kibocsátás növekedése során. Általános modell

12 Árrugalmasság Képlete: Kereslet árrugalmassága:
1% árváltozás hány % keresletváltozást eredményez (Ált. Negatív!) Képlete: ∆Q = keresletváltozás (Q1-Q2) ∆P = árváltozás (P1-P2) P = ár Q = keresett mennyiség

13 Árrugalmasság Normál: Rugalmatlan: Sznob-hatás (presztízstermék):
Ha nő az ár, a kereslet csökken Ha csökken az ár, a kereslet nő Rugalmatlan: Nem változik a kereslet az árváltozás hatására Sznob-hatás (presztízstermék): Emelkedő ár emelkedő keresletet eredményez!

14 Kereszt-árrugalmasság
Kereslet árrugalmassága: másik termék 1% árváltozása hány % keresletváltozást eredményez első terméknél 3 fő csoport: Helyettesítő termék (pozitív) Kiegészítő termék (negatív) Független termék (nulla)

15 Áremelés a gyakorlatban
Lehetséges? LEHETSÉGES! Monopolisztikus verseny Ki-ki a saját termékének monopolistája! Tehát ha van lehetőség a termék egyedivé tételére Márka = Többletérték Többletérték = Magasabb fizetési hajlandóság, Márkahűség, stb…

16 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing"

Hasonló előadás


Google Hirdetések