Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kikötő fejlesztési lehetőségek
a Felső-Tiszán. Összeállította: Uray Károly
2
A FETIKÖVIZIG MŰKÖDÉSI TERÜLETE
Kezelésben lévő folyószakaszok: Tisza folyó fkm Szamos folyó fkm Túr folyó fkm A működési terület bemutatása, a fenntartás és a hajózás helyzete.
3
Navigare necesse est, vivere non est necesse!"
Miért is kellenek a kikötők? Navigare necesse est, vivere non est necesse!"
4
Szatmárnémeti 1900 körül A múltbeli Tiszai hajózás bizonyítéka
5
Az Európai vízisztráda
A Dunai hajózás állapota , lehetőségei. A Dunai duzzasztók, erőművek. A Duna-Majna-Rajna vízi út rendszer teljes hajózható hossza Rotterdamtól Szulináig 3505 km
6
A hajózható szakasz hossza, fkm.
A Tisza folyó Vásárosnaményig hajózhatónak lett nyilvánítva. A 17/2002 ( márc.7.) KÖVIM Rendelet A víziút neve A hajózható szakasz hossza, fkm. A szakasz hossza (km) A víziút osztálya 1. Tisza Vásárosnamény – Tuzsér 73 I 2. Tisza Tuzsér – Tokaj 68 III 3. Tisza Tokaj - Kisköre 141 A HKV az az év legalább 240 napján vagy a hajózási szezon 60 %- ban fennálló vízszint, amely mellett a víziút osztálya szerinti követelmények teljesülnek
7
A tiszai lehetőségek Kapcsolódás a Dunai hajóúthoz
8
A víz osztályba sorolásához alapul szolgáló méretek
Magányos géphajó A víziút osztálya A víziúton közlekedtethető hajók, illetve tolt kötelékek ábrázolása Hosszúság m Szélesség m Merülés m Hordképesség tonna I Magányos géphajó 40 5 1,4 200 III Magányos géphajó 70 8,2 2 IV Magányos géphajó 85 9,5 2,5 Tolt kötelék 1500
9
A vízi áruszállítás hatékonysága
10
Vásárosnamény - Tuzsér-szakasz (685-612 fkm)
EGB I. kategóriájú vízi út Ezen a folyószakaszon I osztályú hajóútnak megfelelően az alábbi paramétereknek megfelelő hajóút tűzhető ki: A hajóút minimális mélysége (Záhony –230 cm, Vásárosnamény –140 cm) 14 dm. A hajóút szélessége 40 m.
11
Vásárosnamény Szatmárnémeti 1900 körül
A hajóút jellemzése a vízállások függvényében Szatmárnémeti 1900 körül
12
Záhony
13
A hajóút kritikus helyei:
615,2 – 615,9 fkm és 616,1 – 617,6 fkm (Tuzsér) 621,8 – 622,4 fkm (Tiszabezdédi pb) 623,1 – 623,6 fkm (Kistárkányi pb) 627,75 fkm Záhony közúti híd ,4 fkm (Zsurki kőgát) 636,2-637 fkm (Eszenyi gázló) ,6 fkm (Benki gázló) ,8 fkm (Varsányi gázló) ,45 fkm (Vásárosnamény) A kritikus helyek rövid bemutatása,
14
Megállapítások Az eddigi tapasztalataink szerint a Vásárosnamény-Tuzsér ( fkm) közötti Tisza szakaszon a gazdaságos teherhajózásnak, jelentősebb beruházások hiányában nincs lehetősége. A turisztikai jellegű hajózás ellenben jelentős fejlődésnek indulhat a közeljövőben.
15
Kikötő a Krasznán Vásárosnaménynál
Erőfeszítéseink a hajózás fejlődéséért 14 dm, 200 tonna
16
Kikötő a Krasznán 14 dm, 200 tonna
17
Tiszaszentmárton 14 dm, 200 tonna
18
Zsurki elképzelt kikötő
14 dm, 200 tonna
19
Zsurki kikötő
20
48 fős személyszállító
21
5 lóerős tutaj Ilyen közlekedési eszközökre gondolunk a Felső Tiszán
22
a Tuzsér és Tiszalök közötti szakasz III. osztályú.
Tuzsér – Tiszalök ( fkm között): a Tuzsér és Tiszalök közötti szakasz III. osztályú. Ezen a folyószakaszon III. osztályú hajóútnak megfelelően az alábbi paramétereknek megfelelő hajóút tűzhető ki: A hajóút minimális mélysége (Tiszabercel +250, Dombrád +10, Záhony –230 cm) 20 dm. A hajóút szélessége 70 m.
23
Dombrád
24
A hajóút kritikus helyei
579,4 – 580,0 fkm (Nagyhalász-veremszögi pb.): 130°-os, hozzávetőleg 300 m sugarú kanyar 599.8 – fkm partról benyúló sarkantyúk
25
A Bodrog Tokajnál 25 dm, 1200 tonna
26
Gávavencsellő János-tavi kishajókikötő
27
Fényeslitke A turisztikai hajóút kiterjesztése Szatmárnémetiig. A projekt rövid bemutatása. 25 dm, 1200 tonna
28
Az elképzelt kikötő Kb. 12 milliárd Ft Az elképzelt kikötő Variánsok
29
Hajózás a Felső- Tiszán
Pályázatok Hajózás a Felső- Tiszán természetvédelem és vidékfejlesztés a magyar – szlovák – ukrán határvízeken A pályáat rövid ismertetése INTERREG
30
A tervezési terület Záhony - Tokaj A pályázat eredményei
31
Mérési eredmények feldolgozása - digitális térmodell
32
Megállapítások A jelenlegi hajózóút a tiszalöki duzzasztás és az között végrehajtott „Tokaj - Komoró″ beruházási program szabályozási munkáinak következtében az fkm között megfelelnek az EGB IV. kategóriájú vízi út (magányos géphajók) előírásainak. A fkm között a szükséges feltételeket mederkotrással, mederszűkítéssel és kisvízi szabályozással lehet biztosítani.
33
Vélt és valós problémák
EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) A navigációs lehetőségek fejlődése, a klaszikus kitűzés jelentőségének csökkenése Galileo (River Information Services – RIS)
34
A Victor Hugo kirándulóhajó
35
A tiszai lehetőségek Kapcsolódás a Dunai hajóúthoz Kritikus szakasz
36
Köszönöm megtisztelő figyelmüket
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.