Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlíz Orbánné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Együttműködés és megoldások a mezőgazdaságban 2009 A magyar tejpiac a világgazdasági válság tükrében
2
Hungary in Europe
3
A magyar tejpiac általános bemutatása
Állatállomány
4
Állatállomány
5
A magyar tejpiac általános bemutatása
Állatállomány Telepek száma
6
Egy tartó gazdaságra jutó sz.marhák száma
Telepek száma Év Szarvasmarhát tartó Ebből : tehenet tartó Egy tartó gazdaságra jutó sz.marhák száma gazdasági szervezet egyéni gazdaság 2005 847 24 261 764 17 570 560 9,6 2006 906 19 170 804 14 808 531 11,5 2007 898 18 908 799 13 260 540 11,6 2008 870 18 206 780 13 433 545 12,5
7
A magyar tejpiac általános bemutatása
Állatállomány Telepek száma Tejkvóta
8
Tejkvóta
9
A magyar tejpiac általános bemutatása
Állatállomány Telepek száma Tejkvóta Termelt tej
10
Tejtermelés (millió liter)
11
A magyar tejpiac általános bemutatása
Állatállomány Telepek száma Tejkvóta Termelt tej Nyerstej felvásárlás
12
Nyerstej felvásárlási átlagárak
13
Tejfeldolgozók száma Magyarországon
Koncentráció a feldolgozók körében
14
Top 5 Magyarországon (nettó árbevétel alapján)
Nettó árbevétel 2006 (ezer Ft) Tolnatej Bongrain Danone Friesland Sole-Mizo
15
Új szereplők-új szerepek
Alföldi Tej piacra lép Nemzetközi tulajdonú társaságok háttérbe szorulnak
16
Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak
Piaci kihívások Kereslet visszaesése világgazdasági válság súlyosabban érinti Magyarországot mert magas államadósság magas költségvetési hiány anticiklikus gazdaságpolitika hiánya Ø állami költekezés ø adócsökkentés ø kamatszint csökentés
17
Tejtermékvásárlások alakulása (2008)
Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking
18
Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak
néhány termékkategóriában 40-50% Import nyomás magas az import aránya európai piac rendezetlen külföldi tulajdonú láncok kelet-közép európai piacokkal biztosítják hazai iparuk támogatását kvótaszabályozás lazulása miatti többlettermelés csökkenő kereslettel találkozik Piacszabályozó eszközök gyenge hatásfokú működése
19
Hazai és import tejek piacrésze (UHT)
Gyengébb forintárfolyam Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking Egységes fellépés az import és hazai áruk minőségvizsgálata során
20
Kihívások, melyekkel a tejfeldolgozók találkoznak
c) Kereskedelmi láncok erőfölénye 1. hipermarketek Plus a szupermarket csatornában! 2. diszkontok 3. szupermarketek Forrás: GfK Consumer Tracking, és GfK szakértői becslés 2013.
21
Etikai kódex Alkalmazkodás Koncentráció
- rugalmasság - kínálat
22
Tejfeldolgozók koncentrációja (árbevétel alapján)
23
II. Finanszírozási problémák
Megváltozott banki hitelezés Kamat felárak emelkedése forint és deviza alapon is (vállalkozások ~20% vesztesége a devizahiteleken) - Az ország nemzetközi megítélése romlik növeli a külkereskedelemben a finanszírozási terheket Segíthet az MFB hitelgarancia programja
24
III. Pályázati rendszer problémái
Lassú, termelőket preferálja a feldolgozókkal szemben Versenyképes ÉLELMISZERIPAR nélkül NINCS versenyképes MEZŐGAZDASÁG
25
IV. Termelői bázis sérülésének lehetősége az alacsony felvásárlási árak miatt
Magas nyerstej export arány Termőföld tulajdonlás kérdése nem megoldott Finanszírozás hiánya miatt állnak a beruházások Idei aszályos időjárás súlyosbítja a termelők helyzetét
26
V. Nem fizető partnerek számának növekedése
Általános bizalmatlanság a körbetartozások miatt ! Jogszabályi változás szükséges
27
V. Milyen kilátások várhatóak az elkövetkező években
Erősségek Jó teljesítményű, szelektált tehénállomány S Megfelelő takarmánybázis W Nagyüzemi tejtermelők magas aránya Javuló tejhozam O Viszonylag olcsó munkaerő T Gyors alkalmazkodóképesség A N A L Í Z I S Gyengeségek Alacsony tőkeellátottság Alacsony együttműködési készség Alacsony jövedelmezőség Kis átlagos üzemméret a feldolgozásban Alacsony specializáció Nyugat-európaihoz képest alacsony támogatási szint Elégtelen marketingmunka Alacsony érdekérvényesítő képesség Elégtelen tárgyalási pozíció a kereskedelemmel szemben
28
SWOT analízis Veszélyek Lehetőségek Csökkenő népesség
Növekvő világpiac Helyzeti előny a nyugat- és kelet-európai piacok közelsége miatt Középtávon a fogyasztói preferenciák kedvező irányú változása Belföldi fogyasztás várható növekedése Koncentráció Fokozott közösségi és egyéni marketingmunka Együttgondolkodás, a szervezettség és az érdekérvényesítés növelése Veszélyek Csökkenő népesség Romló fizetőképesség Valutaárfolyam ingadozás, magas adó- és kamatkörnyezet Finanszírozási nehézségek Növekvő energiaköltségek Növekvő környezetvédelmi kiadások Kevés beruházás és innováció Alacsony gazdasági növekedés Kihasználatlan kapacitások a feldolgozásban Csökkenő termelés Növekvő import Tej gyenge versenypozíciója a többi italfélével szemben Koncentrálódó kiskereskedelem Kereskedelmi márkák térhódítása
29
Köszönöm a figyelmet! Koller Attila
vezérigazgató Tolnatej Zrt.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.