Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalati Gazdaságtan

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalati Gazdaságtan"— Előadás másolata:

1 Vállalati Gazdaságtan

2 Vállalati gazdaságtan
Kötelező és ajánlott irodalom Kötelező irodalom: Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan, Aula, , oldal. Előadásjegyzet Ajánlott irodalom:

3 Piaci verseny

4 Vállalati gazdaságtan
PIACI VERSENY A PIAC ÉS A PIACI VISZONYOK Piac: valamely jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba Releváns piac: részpiacok összessége, melyek egy vállalat igény-kielégítési törekvései szempontjából reálisan szóba jöhetnek.

5 Vállalati gazdaságtan
PIACI VERSENY Verseny: két vagy több szereplő egymással szembeni előnyszerzésre irányuló, adott szabályok között zajló tevékenysége. az üzleti vállalkozások természetes létformája szabályai állami szinten, törvényekben és a gazdaság belső logikája szabják meg jóléti funkció allokációs funkció hatékonysági funkció

6 Vállalati gazdaságtan
PIACI EGYÜTTMŰKÖDÉS Kooperáció: két vagy több szereplő összehangolt tevékenysége együttes nyereségük növelése érdekében pozitív, gazdaságszervező verseny tisztaságát veszélyeztető

7 Vállalati gazdaságtan
PIACTÍPUSOK Piactípusok Hatékony piac: a befektetett tőkék megtérülési rátái gyorsan kiegyenlítődnek Normálprofit: a hatékony piac kiegyenlített profitrátája Nyomásos és szívásos piac

8 Vállalati gazdaságtan
PIACI STRUKTÚRA TÍPUSOK Piaci struktúra piaci szereplők száma a piaci részesedések megoszlása a piaci koncentráció foka vertikális integráció termékdifferenciálás mértéke

9 Vállalati gazdaságtan A keresleti oldal szereplői
PIACI STRUKTÚRA TÍPUSOK Kínálati A keresleti oldal szereplői szereplők Sok Kevés Egyetlen Szabad verseny Korlátozott (oligopol) kereslet (Oligopszónia) Monopol kereslet (monopszónia) Korlátozott (oligopol) kínálat Kétoldalú oligopólium Korlátozott keresleti monopolium Monopol kínálat Korlátozott kínálati monopolium Kétoldalú monopólium

10 Vállalati gazdaságtan
PIACI VERSENY Piacra belépés, kilépés Akadályai: állami szabályozás méretgazdaságosság termékdifferenciálás tőkekorlátok partnerváltási korlátok elosztási csatornák hozzáférése egyéb belépési korlátok

11 Vállalati gazdaságtan
PIACI belépés akadályai ÁLLAMI SZABÁLYOZÁS egészségügyi előírások minőségi, technológiai előírások szabadalmak preferenciák, szubvenciók vámok

12 Vállalati gazdaságtan
PIACI belépés akadályai MÉRETGAZDASÁGOSSÁG Vállalatméret Üzemméret Piaci részesedés: a vállalat értékesítésének az adott piac összes eladásának aránya

13 Vállalati gazdaságtan
MÉRETGAZDASÁGOSSÁG

14 Vállalati gazdaságtan
MÉRETGAZDASÁGOSSÁG

15 Vállalati gazdaságtan
PIACI belépés akadályai TERMÉKDIFFERENCIÁLÁS fogyasztói hűség TŐKEKORLÁTOK ágazati különbség PARTNERVÁLTÁSI KORLÁTOK szállító vagy értékesítési csatorna

16 Vállalati gazdaságtan
PIACI belépés akadályai

17 Vállalati gazdaságtan
PIACI belépés akadályai ELOSZTÁSI CSATORNÁK HOZZÁFÉRÉSE kizárólagossági megállapodások EGYÉB BELÉPÉSI KORLÁTOK reagálás a bennlévő vállalatok részéről licenc tapasztalat földrajzi elhelyezkedés (elsőség)

18 Vállalati gazdaságtan
PIACI KILÉPÉS AKADÁLYAI KILÉPÉS A PIACRÓL Lehet belépési korlát is (hulladékégető, atomerőmű) Állóeszközök kevéssé mobilak Munkaerő konvertálhatósága

19 Vállalati gazdaságtan
PIACI KILÉPÉS AKADÁLYAI KILÉPÉS A PIACRÓL Lehet belépési korlát is (hulladékégető, atomerőmű) Állóeszközök kevéssé mobilak Munkaerő konvertálhatósága


Letölteni ppt "Vállalati Gazdaságtan"

Hasonló előadás


Google Hirdetések