Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBoglárka Szalainé Megváltozta több, mint 10 éve
2
„TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK”
A köznevelési rendszerünk, mint stratégiai „beszállító”, mennyire képes megfelelni a felső oktatási rendszer követelményeinek? Szendrő Éva - tanszéki mérnök Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Kar Fenyősi Zoltán, IPMA Program menedzser Eff-Active Consulting Pécs, április 03.
3
‚To teach or not to teach that is the question’
„TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK” ‚To teach or not to teach that is the question’
4
Miért kiemelten fontos ez a témakör?
Az EU Horizon 2020 program az innovációt tekinti a GDP növelés eszközének Hogyan növelhető Magyarország versenyképessége? Miért fontos a diplomások száma, részaránya? A kreativitás hol fejleszthető a legjobban? Miért fontos a köznevelési rendszer a felsőoktatás számára? Lehet-e analógiát vonni az autóipari beszállítói rendszerrel? Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
5
Stratégiai kérdések Ki határozza meg, hogy 5,10, 20 év múlva milyen „versenyképes” szakemberekre lesz szükség? Ehhez milyen ismereteket, képességeket és kompetenciákat kell(ene) biztosítani? Milyen képzési (üzleti) modell kell ehhez? Hol van a radikális megújulásra képes tanári kar és infrastruktúra? Milyen rendszer milyen minőségben szállítja a diákokat? Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
6
Felsőoktatási célok Verseny és piacképesség növelése
Vállalkozói képességek (SME fókusz) fejlesztése Innováció, mint növekedés hajtóereje Kooperáció és kollaboráció Élethosszig tartó tanulás Kiváló kutatás Preferált fejlesztési területek: nyelv, vállalkozói személet, kockázatvállalás, projekt menedzsment, csoportmunka Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
7
Trendek a versenyképesség területén
GDP arányos költségmutató nem alkalmas az oktatás eredményességének és minőségének mérésére Európa lemarad Amerikához képest Észak-Európa jobb, mint Dél-Európa Nyugat-Európa jobb, mint Kelet-Európa Visegrádi négyek leszakadóban Magyarország a V4-ek között is sereghajtó! Mennyit is ér az oktatási rendszerünk? Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
8
Eredmények a közoktatás (köznevelés) területén
Pisai évi felmérési eredmények és következtetések Ázsia száguld, Shanghai fellegvár Mi folyamatosan leszakadunk A 10 legjobb eredményt elérő országok között van Finnország, Lengyelország Pálinkás József akadémikus értékelése Kik és milyenek lesznek a jövő kutatói? A köznevelési rendszerünkből kerül ki a jövő tanárainak utánpótlása is! Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
9
A köznevelés centralizált irányítási modellje
Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
10
Központosított köznevelési irányítási modell
Bátor lépés a kormányzat részéről Ritka változat (Portugália és Luxemburg) A köznevelés és felsőoktatás elkülönültsége nem jó Klebelsberg Intézet létrehozása nem kellően előkészített Szervezeti silók a közigazgatásban Nem folyamat alapú sem az irányítás, sem a szintek közötti együttműködés Van elég baja önmagával, nem tud a Megrendelőire figyelni Felső oktatásunk nem építi ki a ‚Pull’ kapcsolódási pontokat Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
11
A közoktatás, a felsőoktatás és a szakképzés integrált rendszermodellje
Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
12
A köznevelési rendszerünk a felsőoktatás stratégiai beszállítója
Érettségizett diákok tudása, felkészültsége és motivációja elegendő-e a belépési ponton? Indokolt lenne az „egyetemérettség” bevezetése Figyelembe vesszük-e a radikális változásokat a középiskolai oktatáshoz képest? Megfelelő-e az együttműködés az egyetemek első és a középiskolák utolsó évfolyamai között? A közoktatás és a köznevelési közötti különbség: nem csak az iskolai képzési rendszer játszik szerepet! Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
13
A közoktatás, a felsőoktatás és a szakképzés integrált értéklánc-modellje
Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
14
Az „Értéklánc alapú” felsőoktatás alapja az „Értéklánc alapú” köznevelés
Kulcsterületek Kulcsfolyamatok Teljesítménymutatók illesztése Bloom taxonómia: + 1 sáv APQC K12 –ben hol szerepel? Hüvelykujj szabály: mire jó? Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
15
Mi tehet az egyetem? Megérti, hogy mit várnak tőle a megrendelői
Megújul: folyamat és projekt alapú működés Megfogalmazza az elvárásait a „beszállítók” felé, Proaktívan együttműködik velük: tanuljanak meg és szeressenek tanulni a diákok (Ron Clark modell) Vonzóvá teszi az egyetemet, kedvet csinál Partnerauditot tart: egyetemi oktatók mikor látogatnak meg középiskolákat? Menedzseli a kapcsolódási pontokat: folyamat alapon Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
16
A közoktatás és a szakképzés standard folyamatmodellje
(APQC K12) Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
17
Tudásmenedzsment helye a folyamatmodellben
Önálló folyamat-e? Ki a gazdája? Mi történik a középfokú iskoláinkban? Tanáraink hogyan szerepelnek a tudásmenedzsment területén? Van-e ilyen oktatás a tanárképzés során? Tanáraink, oktatóink mennyit tanulnak? Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
18
Hol lakik a tudásmenedzsment folyamat
Hol lakik a tudásmenedzsment folyamat? (A köznevelés támogató folyamatai (2)) Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
19
12.4. Tudásmenedzsment rendszerek létrehozása és működtetése
Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
20
Sikeres kezdeményezéseink 1.
Menedzseljük a kapcsolódási pontokat: középiskola utolsó és egyetemi 1. évfolyamok közötti kapcsolat fejlesztése mentori / tutori kapcsolatok diákok és hallgatók között közös tudástér és együttműködési tér Projekt menedzsment nap az egyetemen Innovációs műhelymunkák Közös programok és munkavégzés más egyetemekkel, iskolákkal Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
21
Sikeres kezdeményezéseink 2.
EU intézményrendszer és célok megismertetése a hallgatókkal Innováció és projekt menedzsment fórum üzleti szakemberek bevonásával Társadalmi felelősségvállalás (CSR) pályázaton részvétel: csoportmunka Szakmai műhelyek, közösségek létrehozása TDK témakörök megújítása Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
22
Eddigi tapasztalataink
Meglévő létesítményeink nem alkalmasak kiscsoportos és dinamikus képzési formákra Hallgatók érdeklődnek, bevonhatók és motiválhatók, dolgoznak Kreatívak, teljesítő-képesek, szabad idejükből sokat áldoznak Erős csoport építő hatás, egymástól is sokat tanulnak Nekünk tanároknak is meg kell újulnunk! Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója Szendrő Éva, tanszéki mérnök
23
Tel./Fax: (36) 1/482-6258 E-mail: eva.szendro@uni-corvinus.hu
‚I teach you and you teach me. Together we learn to love to learn’. (Ron Clark) Köszönöm a figyelmet! Szendrő Éva tanszéki mérnök, Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Kar ( Budapest, Villányi út 19. Tel./Fax: (36) 1/ Szendrő Éva innovációért felelős tanszéki mérnök
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.