Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Hallássérült fiatalok pályaválasztásának elősegítése – egy kutatás tapasztalatai
2
A kutatási téma háttere
Magyarországon 2001-ben - a népszámlálás adatai szerint ezer fogyatékos ember élt (a népesség 5,7%-a) A fogyatékosok mindössze 9 százaléka (kb fő) dolgozik
3
A hallássérültek iskolázottsága
Nagyothallók Nincs végzettsége: 2,6 %,. 8 általános: 62,5%, középiskolai végzettség: 17,9% Egyetem, főiskola: 5,6% Siketek Nincs végzettsége: 13,5% 8 általános: 67,8%, középiskolai végzettség: 9,8% Egyetem, főiskola: 2,6%
4
Kutatásunk főbb kérdései
A jelenlegi pályaorientációs rendszer mennyire szolgálja a hallássérült fiatalok eredményes pályaválasztását? A képző intézmények mennyire felkészültek a hallássérült fiatalok képzésére? Melyek azok a szakmák, illetve szakmacsoportok, ahol a hallássérült személyek alkalmazása sikeres lehet? Milyen feltételek, szolgáltatások szükségesek a sikeres pályaválasztáshoz, az esélyegyenlőség javításához, a hallássérült fiatalok foglalkoztatásának elősegítéséhez.
5
A kutatás hipotézise Magyarországon jelenleg a szakképző iskolák, középfokú tanintézetek nem szívesen foglalkoznak hallássérült fiatalok oktatásával. A tanulható szakmák leírásával, módszertanának bemutatásával, érzékennyé tudjuk tenni a képző intézményeket hallássérült fiatalok befogadására.
6
A mintavétel 50 Térségi Integrált Szakképző Központ (TISZK) és más tanintézet kérdőíves felmérése a célcsoporttal kapcsolatos képzések helyzetéről. 30 Foglalkozási Információs Tanácsadó (FIT), illetve Rehabilitációs Információs Centrum (RIC) kérdőíves megkeresése. munkáltatókkal történő fókuszcsoportos vizsgálat. Ágazati szintű szakmacsoportok összeállítása gyakorisági mutatók alapján
7
Munkáltatói vélemények
A munkáltatók tevékenységi formája Betöltött munkakörök Hallássérültek alkalmazása Akadálymentes környezet Támogatások
8
Rehabilitációs Információs Centrumok
Feladatok Együttműködések Eszközrendszer Elhelyezkedési tapasztalatok
9
Térségi Integrált Szakképző Központok
Oktatott szakmák A tanulók Akadálymentes környezet Akadályozó tényezők a hallássérült tanulók képzése során
10
Átlagos begyakorlott-ság
A munkakörelemzés FEOR szám: Munkakör: Általános leírás:. Munkakör elemzési táblázat Komptencia-elemek Ismeret Készség Magatartás-forma Fogalom, tény Mozdulat Művelet Feladatcsoport Eredet Feladat Önálló alkalmazás Átlagos begyakorlott-ság Egészségi tényezők: Szurdopedagógiai ajánlás:. Akadálymentesítési tényezők:
11
A betölthető munkakörök
Adatbázis adminisztrátor Állattenyésző (juh, sertés) Baromfi és kisállattenyésztő Bőrdíszműves Burkoló Bútorasztalos Cipész, cipőgyártó, javító Cukoripari munkás Cukrász Dekoratőr Díszlet és jelmeztervező Dísznövény- és zöldségtermesztő Festő, mázoló és tapétázó Fodrász Fogtechnikus és fülilleszték készítő Gazda Gyógypedagógiai asszisztens Informatikai alkalmazásfejlesztő Informatikus Járműfényező Kalapos, sapka és kesztyűkészítő Kárpitos Keramikus Kéz és lábápoló Kosárfonó és fonott bútor készítő Kozmetikus Könnyűipari géprendszer üzemeltetője
12
A betölthető munkakörök
Könyvkötő Látszerész és fotócikk kereskedő Másoló és irodagép műszerész Mérlegképes könyvelő Múzeumi preparátor Műanyag feldolgozó Műszaki rajzoló Nyomdaipari technikus Ötvös Parképítő és fenntartó Pék Porcelánkészítő és festő Postai ügyintéző Seprű és kefegyártó Sportszerkészítő, javító Szabász Szabó Szakács Számítógép szerelő és karbantartó Takarító Textilműves Vegytisztító Virágkötő Web programozó
13
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.