Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDiána Gáspárné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Törzsök Góczán Emese Szögi Lakatos Maya 2009. november 19.
2
Előzmények Szakembereik különböző helyeken 10 éve foglakoznak drog-prevencióval, alacsony küszöbű ellátással, felvilágosítással, eltereléssel, prevenciós továbbképzések szervezésével. Elterelésen belül megelőző-felvilágosító szolgáltatással 2003 óta – kezdetektől foglalkozunk Kék Kocka 2005 óta
3
Megelőző-felvilágosító szolgáltatás Indikált prevenciós intervenció: Egyes személyeket céloz meg – egyénre szabott ellátás Szerfogyasztás kezdeti jeleinek tekintetében magas kockázatú személyekre irányul (pl. iskolai problémák, alkohol problémák, stb.) Célja a rászokás, függőség, és a fogyasztással járó problémák megelőzése, és egyéb területen jelentkező problémák megoldásában segítségnyújtás, képessé tevés (Jelentés a magyarországi kábítószerhelyzetről 2008.)
4
Megelőző-felvilágosító szolgáltatás Nemzeti drogstratégia prioritásai Prevenció Egészségfejlesztés, mentálhigiénés szemlélet, és a szociális munka elméleti háttere Személyközpontú, Rogersi megközelítés Holisztikus szemlélet, rendszerszemlélet Segítő kapcsolat Szociális munka etikai kódexe – a klienssel való segítő kapcsolatban
6
Elterelés célja Egyén azonosítása: kimutatni a meglévő szerfogyasztást, illetve a magas kockázat meglétét Motiváció felkeltése a pozitív változtatásra Testi, lelki, szociális egészség, mint megőrzendő érték, egészségfejlesztés irányába szemléletformálás Életvitel segítése, családi kapcsolatok rendezése Iskola, munkahely keresés, megtartás Felvilágosítás a drogokról, ismeretátadás Önismeret fejlesztése
7
Elterelés célja Kommunikációs készségek, probléma-megoldás fejlesztése A függőség és egyéb magatartási zavarok irányába való progresszió megállítása. Kockázatos, veszélyes szerfogyasztás időtartamának és gyakoriságának lecsökkentése. Információ és adatok gyűjtése a fogyasztók szocio-demográfiai adatairól, fogyasztási szokásairól – a beavatkozások megtervezéséhez
9
Szükségleten alapuló szolgáltatás Alapvető célunk volt kezdetek óta a személyre szabott ellátás A szükségletek megjelenésével földrajzilag fejlesztettük szolgáltatásunkat (esélyegyenlőség biztosítása a területi különbségek enyhítésére)
10
Szükségleten alapuló szolgáltatás 2003-2005 között Pomáz Gyermekjóléti Szolgálat ellátási területén élők(Pomáz és kistérsége) ellátása 2006-tól a jelentkező igények szerinti fejlesztés, új helyszínek: 2006-tól Érd 2007-től Szigetszentmiklós 2008-tól Vác és Gödöllő Pártfogók megkeresésére reagálva
11
Pomáz Érd Gödöllő Szigetszentmiklós Vác
12
Szolgáltatásunk fejlesztése Folyamatos szakmai fejlesztés az egyéni szükségletek figyelembe vételével : Kezdetekben zárt csoportok nyitottá tétele • 0-dik találkozás, akár többször is • Személyes vagy telefonos segítő kapcsolat bárkinek • Emlékeztető SMS a megbeszélt foglalkozás előtt • Kliens kérésére a családjával is kapcsolatot tartunk, igény szerinti formában • Más ellátásba továbbítás szükség szerint (kapcsolat javítása)
13
Szolgáltatásunk fejlesztése Jó kapcsolat megtartása, fejlesztése: ▪ Családsegítő Szolgálatok (helyiség, kliens segítés, szakemberek bekapcsolódása) • Pártfogó felügyelők • Rendőrség, Ügyészség, Bíróság, Ügyvédek • Egészségügyi és szociális intézmények (előzetes állapotfelmérés, drog-használatot kezelő más ellátás, pszichiátriai ellátás, családterápia, stb.)
14
Egyéni fejlesztési terv Az elterelés végrehajtását a 42/2008. (XI. 14.) EüM– SZMM együttes rendelet rendelet szabályozza. Az új pályázati rendszerrel (NDI, 2009. május) az alkalmazott intervenció személyre szabott jellegét kívánják erősíteni. Szolgálatunk ezzel párhuzamosan, a tapasztalatokra reagálva létrehozott egy egyéni fejlesztési tervet, mely az eddig alkalmazott kérdőívekből és interjúkból egy egységes, rendszerezett kérdőívet, probléma meghatározást és értékelést alkot.
15
Egyéni fejlesztési terv A segítő beszélgetés alatt a szakember és a kliens együtt készítik el a személyre szabott tervet, mely tulajdonképpen egy egészségfejlesztési terv. A szakember kiemelt feladata a kliens motivációját felkelteni a változtatás iránt, és segíteni a reális célok, és mérföldkövek meghatározását.
16
Egyéni fejlesztési terv Az exploráció interjúból és kérdőívből áll. A beszélgetés során a szakember feltárja a kábítószer fogyasztás gyakoriságát, a fogyasztott kábítószereket. A kliens pszicho-szociális jellemzőit, problémáit, a szerfogyasztás motivációját. Ha szükséges további teszteket, kérdőíveket veszünk fel
17
Egyéni fejlesztési terv A közösen kialakított egyéni fejlesztési terv tartalmazza: a jelen állapotot, az elérendő célokat, a célokhoz vezető konkrét lépéseket. A problémás területek meghatározásával, átbeszélésével, a változás megfogalmazásával, célok kitűzésével pozitív folyamatokat indíthatunk el.
18
Egyéni és csoportos foglalkozások A szakembereink a terveket figyelembe véve tervezik és alakítják a beszélgetések témáját, külön odafigyelve a felmerült problémákra. Ha szükséges, a kliens igényei, felmerülő problémái szerint alakítja további ellátását (pl. több/kevesebb egyéni - pszichológus – beszélgetés)
19
Eredményeink Szolgálatunknál a kliensek több, mint 80%-a sikeresen elvégzi az elterelést, ha az eredményességet csak a részvétellel, igazolás kiadásával mérjük.
20
Egyénre szabott, a kliens szükségleteire figyelő ellátás biztosítása a célunk, mellyel egy egészségfejlesztési folyamatot indítunk el. Van, akinél a célok elérésére elegendő a fél év, de sokaknál a folyamat hosszabb, több hónapos/éves. Utánkövetéses vizsgálat alapján az eredményesség eléréséhez általában nem elég fél év. Azonban egy hosszú távú folyamat elindításához elegendő, melynek eredményét évek múlva mérhetjük. Eredményeink
21
Visszajelzésekből: Szakemberek, együttműködő partnerek Igazolás kiadása elvégzésről Kliensek (értékelő kérdőív, interjú, utánkövetés, önkéntes jelentkezés hosszabb idő elteltével) Barátok, ismerősök érdeklődnek, szeretnének betekinteni a programba Családtagok visszajelzései Várjuk az országos kutatás eredményét.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.