Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNóra Orbánné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Jókai Mór: Az arany ember (1872)
2
Jókai Mór: Az arany ember (1872)
Háttér a modern személyiség kibontakozásának igénye (humán expanzív modell); A modern társadalom individualizmusának paradox szerepe a személyiség kibontakozásában a siker elősegítője (a siker mint egyéni teljesítmény); a boldogság akadálya (a boldogság alapja: a társiasság) Az arany ember alapjául szolgáló realitás-tapasztalat: a teljes kibontakozás lehetetlen
3
A romantikus személyiség felépítése és lebontása
dúsítás és hitelesítés: Timár Mihály mint rendkívüli személyiség kibontakozása (A Szent Borbála) úrrá lesz a természet erőin (a hajó megmentése); kijátssza a földi hatalmat (a török és osztrák hatóságok lerázása) a személyiség kétirányú expanziós törekvése: a self made man, aki mindent a maga hasznára fordít (indvidualitás); önmegvalósítás a társiasságban (interperszonalitás) cselekmény: mindkét cél nem érhető el; vagy–vagy (a romantikus személyiség kibontakozási kísérlete a reális világban/az ellenvilágban → siker/boldogság)
4
Romantikus hős a reális világban
Timár mint self made man sikere közege: az érdekvezérelt modern társadalom; kihasznál helyzeteket és embereket (instrumentalizáció) búzaüzlet (a katonák silány kenyeret kapnak); telekspekuláció (Brazovics Athanáz belehal); Sándorovics Cirill kitüntetése; Krisztyán Tódor eltávolítása; Timéa örökségének „kölcsönvétele” → áttöri társadalmi korlátait (nemesi címet kap); a rossz lelkiismeret nem akadálya a sikernek nem lop, nem csal, mint a többiek; a lelkiismeretét jótékonykodással nyugtatja meg
5
Timár kudarca az interperszonális viszonyokban → a boldogságkeresés kudarca
a Másik autonómiája: az instrumentalizáció akadálya Krisztyán Tódor felismeri Timár valódi céljait (ezért nem javul meg); Kacsuka nem használható a válás ürügyeként (párbajt vív Krisztyánnal Timár becsületéért); a sikerrecept kudarca a boldogságkeresésben: Timéa rossz előjel: a fehér cica-epizód; Timár számításának hibája: szerelem helyett hála; Timéára nincsenek hatással a drága ruhák, piperék → a rossz lelkiismeret mint a boldogság akadálya (a titok mint a társiasság érvényesülésének gátja)
6
A siker receptje nem a boldogság receptje (individualitás → ← interperszonalitás) → a személyiség teljes önmegvalósítása meghiúsul a reális világban (modernitás-kritika)
7
A Senki szigete mint ellenvilág
létrejötte: menekülés az érdekvezérelt társadalomból, az individualizmus szélsőséges következményei elől (Teréza); működése: uralom helyett kölcsönösség (individualizmus helyett interperszonalitás, a boldogság alapja) ← a társadalmi szerepkényszerek hiánya; korlátja: a társadalmon kívüliség mint az önmegvalósítás (siker) akadálya →
8
Vagy–vagy Timár csak énje egyik részét választhatja;
az öngyilkosság mint a választási kényszer („mindent vagy semmit”) elvetése → mindkét alternatíva elutasítása helyett: választás a kettő közül (biedermeier)
9
Realizmus, romantika – a motiváció korlátozott szerepe
a kauzalitás, motiváció érvényesítése a cselekményben, jellemekben a cselekményben vagyonosodási és elszegényedési történetek (Brazovics, Bellováry, Timár); jellemek motivált alakulása – szocializációs hatások Timár Mihály jellemének kibontakozása alapvonásából (furfang); öngyilkosságának lélektani előkészítése Krisztyán Tódor: rossz apai példa és az apa elvesztése kamaszkorban; Athalie: rossz apai példa – a példa kiteljesedése („negatív expanzió”); Timéa: az iszlám kultúra mint alap → akkulturációs nehézségek, elidegenedése Timártól; Noémi: apa nélkül nő fel (→ Timárban apát is keres)
10
a kauzalitás felfüggesztése a cselekményben, az elbeszélésben és a szereplők tudatában
a véletlen mint a világ ellenállása a történések racionális magyarázatára való törekvéssel szemben – kontingencia vagy epifánia (Krisztyán Tódor „helyettesítő halála”); az elbeszélésben displacement – mitikus struktúrák, metaforikus elbeszélés Midász → elátkozott kincs, Nibelungen; Odüsszeusz – Pénelopé (Timéa), Nauszikaá (Noémi); boldogok szigete (a Senki szigete) a szereplők tudatában mitikus-babonás összefüggések mint a cselekmény elemei; a cselekmény metonimikus összefüggéseivel szemben metaforikus magyarázatok; példa: a Hold-motívum
11
A kauzalitás felfüggesztése nem érvényteleníti a reális következményeket
Timár nem nyeri vissza a teljes önmegvalósítás esélyét; Timéa nem lehet boldog új házasságában
12
Realizmus, biedermeier, romantika
a tapasztalati valóság határainak tudomásulvétele; a határátlépés igényének fenntartása → biedermeier idill a lemondás jegyében
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.