Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály."— Előadás másolata:

1 Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben
Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály

2

3 A BIZOTTSÁG 2042/2003/EK rendelete
(2003. november 20.) a légi járművek és repüléstechnikai termékek, alkatrészek és berendezések folyamatos légialkalmasságának biztosításáról és az ezzel összefüggő feladatokban részt vevő szervezetek és személyek jóváhagyásáról

4 Idézet: „Minden magánüzemeltetésű, egyszerű építési módú, legfeljebb 2730 kilogramm maximális engedélyezett felszálló tömegű légi jármű, vitorlázó repülőgép és léghajó esetén a VIII. függelékben felsorolt, a pilóta/tulajdonos által végzett korlátozott karbantartás után a pilóta/tulajdonos kiadhatja az üzembe helyezési bizonyítványt. A pilóta/tulajdonos által végzett korlátozott karbantartást a légijármű-karbantartási programban kell meghatározni.„

5 Pilóta/tulajdonos által végezhető korlátozott karbantartás
Idézet: (részlet) VIII. Függelék Pilóta/tulajdonos által végezhető korlátozott karbantartás A pilóta a következő, az M.A.803. pontban említett korlátozott karbantartási műveleteket végezheti el, feltéve, hogy az nem foglal magában komplex karbantartási feladatokat, és az M.A pont alapján hajtják végre: 1. A kerekek le- és felszerelése. 2. Elasztikus lengéscsillapító szalagjainak cseréje a futóművön. 3. Futómű lengéscsillapító szervizelése olaj és/vagy levegő utántöltésével. 4. Futómű kerékcsapágyak szervizelése, például tisztítása és zsírozása. 5. Hibás biztosítódrótozás vagy sasszegek cseréje. 6. Olyan kenési feladatok elvégzése, amelyek nem a szerkezethez tartozó olyan elemek, mint például borítólemezek, motorburkolat és áramvonalas burkolat eltávolításán kívül egyéb megbontást nem igényelnek.

6 Első eset: A repülőgép tulajdonosa úgy vélte, hogy a repülőgép vákuumrendszere nem megfelelően működik, ezért a vákuumszivattyút leépítette a motorról. A munkát senkivel sem egyeztette, és úgy gondolta, hogy a repülőgép még VFR üzemre így is alkalmas….

7 Olajellátó furat

8

9 Következmény

10 Második eset: Külföldi lajstromjelű repülőgép felszállás közben túlfutott a pályán és a reptér melletti úton állt meg komoly sérüléseket szerezve.

11 Következmény

12 A vizsgálat során az alább látható „barkácsolt” kormányrögzítő került elő

13 Eredeti megoldás Az eset okozója Semmi nem gátolja
Az indítókulcsot nem lehet a helyére tenni Semmi nem gátolja Az indítást

14 Ez látható a pilóta üléséből

15

16

17 GYÁRI MEGOLDÁSOK?

18 Motor indítás után egy nyugati gyártmányú UL repülőgép a képen látható pályát leírva a mögötte parkoló repülőnek ütközött. A pilóta a jobb oldali fék hibájára hivatkozott.

19 Sok gyártó kínál tárcsafékeket vitorlázó repülőkhöz, és
ultrakönnyű gépekhez. Ezeket a rendszereket általában műanyag csővel szerelik.

20 Motoros gépeknél túlnyomóan differenciál féket
használnak a jobb vezethetőség, és szűkebb íven fordulás elősegítésére. Néhány gyártó az egyszerűbb kivitel kedvéért nem köti össze az oldalkormány pedálokat a kormányzott kerékkel, így ezeket a gépeket csak fékezéssel lehet kormányozni. Fékolaj tartály Fékpedálok Fő fék hengerek Rögzítőfék szelepek

21 Ebben az estben is ilyen rendszerrel készült a repülő
Ebben az estben is ilyen rendszerrel készült a repülő. Ezeknél a gépeknél például oldalszélben csak úgy lehet irányt tartani, hogy az egyik oldali féket folyamatosan használni kell. Ez jelentős hőképződéssel jár, amit a műanyag cső nem minden esetben visel el.

22 Nem szakszerű javítás nyomai
A vizsgálat szakszerűtlen javítás nyomait találta a fék munkahenger csatlakozásánál. Az elsődleges ok azonban a műanyag cső rendszeres túlmelegedéséből és lehűléséből származó zsugorodása és ebből következő tömítetlensége volt. Nem szakszerű javítás nyomai Barkácsolási nyomok Kb fél milliméteres hézag a cső és a tömítés között

23 A karbantartás sem mindig kivétel

24 Karbantartás során féktárcsa, fékbetét és fékcső cserét is végeztek
Karbantartás során féktárcsa, fékbetét és fékcső cserét is végeztek. Az első indítás alkalmával, amit a repülőgép tulajdonosa végzett, a gép fékezhetetlen volt. Ennek az előtte, mintegy tizenkét méter távolságban álló másik repülőgép, és az ott parkoló személygépkocsi látta kárát.

25 A vizsgáló bizottság a helyszínen, az áramvonalazó burkolat leszerelése után a következőt találta:

26 A fékbetéteken nyoma sincsen a fék bevasalásának.
A gyári új féktárcsán a konzerváló lakk láthatóan alig sérült. A használt technológiai utasítás egyértelműen leírja a fékek használat előtti kondicionálásának menetét.

27 Az új tárcsa, és betétek felszerelésekor a munkahenger dugattyúját ütközésig vissza kell nyomni. Hogy a keletkezett hézag megszűnjön a fékpedált többször tövig be kell nyomni. Az itt látható procedúra elmaradt, minek következtében a féktárcsa és a betét közötti hézag nem csökkent a minimálisra. Ezért a fék teljes mértékben hatástalan volt. Az eseményt egy tökéletesen elvégzett javítás befejezésének elmaradása okozta.

28 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály."

Hasonló előadás


Google Hirdetések