Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Tananyagfejlesztés Weszely Orsolya Bertalan Tamás
2
Tananyag fogalma Pedagógiai lexikon:
„Az oktatás és a tanulás kiválasztott, elrendezett tudásanyaga.” Megjelenítés: Tankönyvek Egyéb taneszközök
3
Egy lehetséges tipizálás
komplex, nagy terjedelmű, több témát átfogó tananyag Például: Életpálya építés műveltségterület; Sulinet: Nyomdaipari alapismeretek komplex 1-1 témát átfogó résztananyag Például: Olvasástanítás; Sulinet: Műszaki pályák világa egy adott tananyag elemhez, kompetencia elsajátításához, fejlesztéséhez kapcsolódó tananyag Például: Digitális tábla használata; Öltözködés
4
Tananyagok csoportosítása
Információhordozó : Papír alapú Elektronikus Online Offline Alkalmazott médium: E-book jellegű Multimédiás Tanulói aktivitás: Közlő, leíró Interaktív, munkáltató Önállóság mértéke: Tanórai keretekben Önálló tanulásra alkalmas
5
Programcsomag, tananyagcsomag
Programcsomag (komplex, nagy terjedelmű, több témát átfogó tananyag ) Szakmai koncepció Programtanterv Tanári eszközök Tanulói eszközök Értékelési eszközök Továbbképzési programok Támogató rendszer Tananyagcsomag (egy adott tananyag elemhez, kompetencia elsajátításához, fejlesztéséhez kapcsolódó tananyag)
6
Tananyagcsomagok elemei
Tanulói eszközök: információhordozók, feladathordozók, hagyományos és digitális taneszközök Tankönyv, kapcsos könyv, tanulói jegyzet Munkatankönyv, modulfüzet, munkafüzet, feladatgyűjtemény Tanulói útmutató, tanulási útmutató Online, offline elektronikus tananyag, multimédiás CD, tanári prezentáció Tanári eszközök: leírás a feldolgozás menetéről, tanulói tevékenységekről, ajánlott eszközök, módszerek, tanulásszervezési és értékelési eljárások Tanári útmutató, tanmenet, óravázlat, módszertani segédlet Feladatgyűjtemény (megoldással), szakirodalmi ajánlás Aktív tábla, digitális taneszközök, gyűjtemények, tanári prezentáció
7
Mikor mit? Tananyag típusa Tudástípus (ismeret, alkalmazás)
Célcsoport sajátosságai (előképzettség, infrastruktúra stb.) Képzés típusa (jelenléti oktatás, távoktatás) Fejlesztési lehetőségek (fejlesztői kompetenciák, idő, emberi és anyagi erőforrás, tárgyi feltétel)
8
Tananyagelem meghatározása
Nem az OKJ szerinti tananyagelem fogalom! A tananyagelem a tananyag legkisebb, önálló jelentéssel bíró, tartalmi, funkcionális és szerkesztési egysége, amely előre meghatározott formai jellemzőkkel is bír. Pl. képzési cél, gyakorlat, mintapélda, fogalom, kép, ábra, animáció, feladat.
10
Miért hasznosak a tananyagelemek?
Építőkövek Újrafelhasználhatóság Egységes szerkezet, tartalmi elemek Tananyagon belül Tananyagok között Formai egységesség (tipológia, jelzések)
11
Bertalan Tamás Weszely Orsolya
Köszönjük a figyelmet! Bertalan Tamás Weszely Orsolya
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.