Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Minőségmenedzsment 5. előadás
LEAN – karcsú gyártás Six Sigma
2
LEAN alapelv „Mindent azért teszünk a gyártási folyamatainkban a vevői rendelés pillanatától fogva, hogy pénzt kapjunk a kész termékért. Ennek érdekében csökkentjük az előállításhoz szükséges időt azáltal, hogy eltávolítjuk az érték nem hozzáadó tevékenységeket, azaz a veszteségeket.” Taiichi Ohno
3
Érték amiért az ügyfél fizetni hajlandó,
ami a termék funkcióját, színét, formáját, egyéb tulajdonságait úgy változtatja meg, hogy a termék közelebb kerül a vevő által elvártakhoz ill. amit már első alkalommal is helyesen végzünk el.
4
Veszteség mindazon tevékenység, amely közvetlenül nem állít elő a vevő számára értéket. szükségtelen, megszüntetendő az értékteremtést támogató, meg nem szüntethető kategóriákba.(például a szállítás egy része) Muda – 7 veszteség forrás Mura – egyenetlenséget, kiegyensúlyozatlanságot, szabálytalanságot jelent Muri – túlterheltséget, túlterhelést jelent
5
A 7 veszteségforrás Készlet Túltermelés Várakozás Felesleges szállítás
Felesleges mozgás Felesleges munkavégzés Hiba
6
A lean gondolkodás Munkafolyamat Hagyományos fejlesztés
Lean fejlesztés Nem értékteremtő folyamat Értékteremtő folyamat
7
Célok Kiegyenlített (balanced) rendszer Támogató célok:
A rendszer töredezettségének megszűntetése A rendszer rugalmassá tétele A veszteségek csökkentése
8
A LEAN és a minőség
9
Kaizen 3 gen: A kaizen esernyő: Gem-ba – a konkrét helyen
Gen-butsu – a konkrét dolgot Gen-jitsu – tényszerű adatok alapján A kaizen esernyő:
10
Minőség fejlesztés - Jidoka
Jidoka (Automatizálás) – a hibák automatikus felismerése, monitoring rendszerek beépítése, Hiba jelzése A rendszer leállítása.
11
Poka Yoke – hibabiztos megoldások
illesztési módszerek rögzített érték módszer sorrend módszer
12
Kanban kártya Kanban japán szó, jelensége: “jelzés” or “látható jel”
Jelzés, hogy gyártani kell valamit Jelzés hogy szállítani kell valamit Papír nélküli termelés irányítási módszer
13
Megelőző karbantartás és takarítás
Sort - rendszerezés Straighten – elrendezés Sweep – tisztán tartás Standardize – standard utasítások Self discipline - oktatás
14
TPM Célok Eszközök Gyártórendszer hatékonyságának növelése
Teljes életciklusra kiterjedő karbantartási rendszer Eszközök Szervezeti egységek bevonása Alkalmazottak aktív bevonása Motivációs rendszerrel való összehangolása: autonóm team munka
15
TQM alapelemek - TPM alapelemek
Vevőközpontúság Teljes elkötelezettség Folyamatos javítás Vevőközpontúság A szervezet minden szintjének bevonása a döntési folyamatokba Folyamatos javítás (PDCA ciklus)
16
TPM - Alapelvek 1. Emberközpontú megközelítés: a kezelő nem szétesésig hajtsa a gépet saját teljesítménye növelése érdekében, hanem már a hiba megjelenésekor tegyen említést arról a karbantartónak 2. vezetés elkötelezettsége: felső vezetés támogatása, szükséges anyagi erőforrások, eszközök infrastruktúra biztosítása. 3.Megoldások kidolgozása a részletekig: ha a konkrét részletekig ki van fejtve és szabályozva, csoportmunkában, hogy mindenkinek a szempontja érvényesüljön 4.Termékminőség: törekedni kell a nulla hiba elérésére. 5.Folyamatos fejlődés: PDCA alkalmazása a karbantartás során is.
17
TPM - Veszteségforrások csökkentése:
Állásidő, üzemen kívül töltött idő (downtime) Műszaki meghibásodások, üzemzavarok, (pl nincs alkatrész készleten) Beállítási, összeszerelési, átállási veszteségek Nem megfelelő sebességből adódó veszteségek (speed losses) Holtidő (üresjárat), kisebb leállások (az adathiányból eredő hibás karbantartási döntések vesztesége) Csökkentett sebesség. (rossz műszaki állapot miatti alacsonyabb kapacitás) Hibák (defects) Minőségi hibák és selejt (termékhibák, újra megmunkálások és selejt okozta veszteség) Indítási, kitermelési veszteségek (nem indokolt beindítás vesztesége)
18
TPM – OEE (Overall Equipment Effectiveness)
A gyártórendszer hatékonysága OEE=A*P*Q A (aviability) – rendelkezésre állás P (performance rate) – teljesítmény faktor Q (quality rate) – minőség faktor
19
Rendelkezésre állás (A)
Rendelkezésre állás= (terhelési idő – állás idő)/terhelési idő terhelési idő: egy adott időszak alatt (hónap, hét), a gép rendelkezésre állását, készenlétét jelenti. állás idő - amikor a gép műszaki meghibásodás miatt, beállítás, összeszerelés stb. miatt áll Működési idő= terhelési idő-állás idő %-ban adja meg, hogy a rendelkezésre álló időből mennyit működött termelő üzemmódban a gép
20
Teljesítmény faktor (P)
Nettó működési ráta*működési sebesség ráta [(output*aktuális ciklusidő)/működési idő]*[ideális ciklusidő/aktuális ciklusidő] Működési sebesség ráta – a csökkentett sebességből adódó veszteség Nettó működési ráta – a kisebb leállásokból eredő veszteséget adja meg %-ban mutatja ki, hogy az elfogadott (maximális) teljesítményszinthez képest milyen teljesítmény szinten üzemel a gép
21
Minőségi faktor (Q) Minőségi faktor= megfelelő termékek száma/input Megfelelő termékek száma= Input – (kezdeti hibák+folyamathibák+próba termékek) %-ban adja meg, hogy a legyártott termékből mennyi volt megfelelő minőségű
22
Six Sigma
23
1 σ – ppm 2 σ – ppm 3 σ – ppm 4 σ – ppm 5 σ – 233 ppm 6 σ – 3,4 ppm 3 sigma process 1 sigma process USL USL LSL LSL mean mean 3σ 3σ 6σ 6σ 5% is out of limits!
24
DMAIC PDCA Define Measure Analyze Improve Control Plan Do Check Act
25
Meghatározás- Define Esettanulmány kidolgozás Projekt értékelés
Pareto elemzés Feladat meghatározása
26
Project Risk and Return matrix
STARS LOW-HANGING FRIUTS DOGS ? 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 Rwturn factor Risk factor
27
Mérés - Measure Mutatók kiválasztása Mérések igazolása Xy mátrix FMEA
Gauge R&R elemzés
28
Elemzés - Analyze Határozzuk meg a teljesítmény célokat
Határozzuk meg a független változóakt (x) Elemezzük a szórás forrásait.
29
Fejlesztés - improve Taguchi modell Taguchi minőség megközelítés
QFD függvény Taguchi-féle kísérlettervezés
30
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.