Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErik Dudás Megváltozta több, mint 10 éve
1
A külső információk kezelése Információszerzés (jórészt) az Internet segítségével Pető István Gazdasági Informatika Tanszék 2002. október 3.
2
Az előadás tartalma A külső információ mibenléte, csoportjai, jellegzetességei A külső információ menedzsmentjének néhány szempontja A fontosabb információforrások bemutatása
3
Külső információk pozíciója a vállalatban VÁLLALAT InputOutput TőzsdeKözigazgatás BankokStat. hivatalMédia Információ- áramlás Anyag- és pénzáramlás A vállalat környezete
4
A külső információk jellemzői Általában stratégiai-taktika célokat szolgál Jellemző funkciók: A tevékenység korlátainak megszabása (pl. törvények, hitellehetőségek) Benchmarking-jellegű összevetés támogatása (pl. statisztikai adatok) A számszerűsítés sokszor nehezebb (szöveges adatformátum) Adatszolgáltatótól való függés: Adatok helytállósága Adatok formátuma (csatornák általában nem szabványosak) Hozzáférés stabilitása
5
Melyek a külső információk főbb csoportjai? Törvényi szabályozás Erőforrás- adatok Termékekkel kapcs. adatok Természeti és gazdasági környezet Központi szervezetek Finanszírozási lehetőségek Ágazati szereplők
6
Mi lehet a hasznosságuk? A tevékenység korlátainak definiálása piaci pozíció jobb meghatározása Összehasonlítás a konkurens illetve a potenciálisan konkurens cégekkel piaci pozíció és lehetőségek feltárása Alternatívák szélesebb körű áttekintése eredményesebb döntés Jobb elemzések, előrejelzések készítése
7
Hibák a (külső) információk menedzsmentjében A meglévő információkat nem tudják helyesen elosztani a szervezetekben (és a szervezetek között) A vezető nem tudja, melyik információhoz hogyan juthat hozzá Túlzott „adat-áradat” Adatminőségi gondok (inkonzisztencia, pontatlanság, elkésettség, rossz formátum) A technológia mindenhatósága
8
Szempontok a (külső) információs rendszerek fejlesztéséhez Szigorú minőségbiztosítás: Konzisztens adatbázisok A szolgáltató kötelezettségei és jogai (vö. közpénzen gyűjtött adatok) Törvényi szabályozások illetve eseti SZMSZ-ek Technológiai megfontolások: Illeszkedés a belső IR-hez (szabványosítás) Strukturáltság (források indexálása) Magas szintű adatminőség (frissesség, pontosság, forrásmegjelölése, stb.)
9
Hogyan jussunk hozzá? (Nem számítógéphez kötött formák) A médián keresztül (újságok, rádió, televízió, teletext, SMS-szolgáltatás) „Papír alapú” forrásokból (telefonkönyv, statisztikai kiadványok, szaklapok, szóróanyagok, könyvtár, stb.) Személyes megjelenéssel (kiállítások, bemutatók) Telekommunikációs eszközök (telefon, fax, telex) Személyes megjelenéssel (tárgyalások, konferenciák, tanfolyamok, képzések) Információs brókerek igénybevételével „Informális” forrásokból (pl. folyosói beszélgetésektől az illegális megoldásokig) Nem interaktív formákInteraktív formák
10
Hogyan jussunk hozzá? (Számítógéphez kötött formák) Keresés az Interneten (vagy más IT-eszközön) Szervezeti honlapokon keresztül URL-katalógusok segítségével Online adatbázisokból EDI-kapcsolatokon át Integrált külső információs rendszerekből
11
Keresés IT-eszközökön Milyen módszerrel? Hol?Mit? Dokumentum- keresés Meghajtókon (floppy, winchester, CD, Intranet) Állományokat Tartalom- keresés Állománylistában (valamely meghajtón) vagy egy állományban Meghatározott karaktersort
12
Keresés az Interneten Szabad böngészés Katalógusokban URL-katalógusok (pl. Yahoo, Startlap-család, MAINFOKA) Könyvtári katalógusok online adatbázis Keresőgépek segítségével (pl. Altavista, Google, Lycos)
13
Példa: Internetes keresőgép
14
Szervezeti honlapok Elsősorban speciális témákban – azokban viszont mélyrehatóan kell informálniuk A tartalom és forma – a hasznosság és használhatóság kérdése Elérhető-e az összes elvárható adat (pl. szervezeti séma, intézményi név- és címtár, ügyrend)? Frissítik-e rendszeresen a tartalmat? Megtalálható-e a bejegyzések dátuma? Feltüntetik-e a bejegyzések forrását (illetve illetékesét)? Tovább-feldolgozhatók-e az adatok? Kellően komfortos-e a honlap?
15
Példa: minisztériumi honlap
16
URL-katalógusok Gyors tájékozódás az adott témában A források jól strukturált formában érhetők el Általában kézi létrehozás és karbantartás: Teljesség nem biztosítható Frissesség kérdéses Hasznosság változó Lehetséges előnyökLehetséges hátrányok
17
Példa: URL-katalógus-család dss.lap.hu tozsde.lap.hue-business.lap.hue-learning.lap.hu marketing.lap.huerp.lap.hu ado.lap.hu logisztika.lap.hu eu.lap.hubank.lap.hu informatika.lap.huprogramozas.lap.hu mezogazdasag.lap.huipar.lap.hu kormanyzat.lap.hu
18
MAINFOKA http://miau.gau.hu/mf Példa: Mezőgazdasági hivatkozás-katalógus
19
Online adatbázisok Nagy mennyiségű – jellemzően számszerű – adat prezentálása Leválogatási, szűrési és elemzési lehetőségek Adattárházak (DWH) – Adatbányászat (DM) Tovább-feldolgozhatóság lehetősége
20
Példa: Online agrárgazdasági adatbázisok
21
Példa: Online könyvtári katalógus
22
EDI-kapcsolatok Electronic Data Interchange – közvetlen elektronikus kapcsolat a partnerek között Pozitívumok: Adatfeldolgozáshoz kapcsolódó költségek csökkenés Folyamatok jobb összhangja Új módszerek támogatása (pl. Just-in-Time) Hibalehetőségek kiküszöbölés Negatívumok: Magas szintű szabványosítást igényel (szervezeti és adatkezelési oldalról) Merev struktúrákat hozhat létre (magas követelmények az új partnerekkel szemben)
23
„A” cég EDI- rendszer „C” cég EDI- rendszer „B” cég EDI- rendszer Elektronikus jegyző „D” cég EDI- szolg. Bérlet vonal Telefon ISDN Internet
24
Az XML és az EDI Különválasztani a tartalmat a formától Szabadon definiálható jelölőelemek HTML-nyelvXML-nyelv Cím Tartalom Könyv írója Könyvcím Fejezet címe Szöveg1 Szöveg2 Fontos szerep az információszolgáltató megoldásokban (pl. EDI-kapcsolatok): Relációs adatbázisok adatainak mozgatása (Szöveges) dokumentumok önleíró adattartalommal
25
Integrált külső információs rendszerek Az előző források valamilyen szintű összefogása egy rendszerbe Információs szövetkezés Illeszkedés a belső információs rendszerhez: A „menedzser fejében” (pl. szöveges ágazati jelentések) Tovább-feldolgozható adatok kinyerés (pl. letölthető statisztikák, katalógusok) Tényleges integráció „Automatikus” adathozzáférés – EDI-szerű illeszkedés (pl. automatikus benchmarking az ágazati adatokkal, erőforrásadatok közvetlen bevonása a tervezésbe) Saját adatok elemzése – GIS-logika (pl. online szakértői és előrejelző rendszerek, meteorológiai előrejelzés saját mérésekből)
26
Példa: A Kormányzati Portálba integrált szolgáltatások
27
Példa: Mezőgazdasági integrált külső információs rendszerterv Info-Periszkóp http://miau.gau.hu/periszkop
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.