Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Projektzáró konferencia 2008. április 26.. I. Előzmények II. A projekt részei III. A projekt megvalósítása IV. A végrehajtás tapasztalatai V. Az együttműködő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Projektzáró konferencia 2008. április 26.. I. Előzmények II. A projekt részei III. A projekt megvalósítása IV. A végrehajtás tapasztalatai V. Az együttműködő."— Előadás másolata:

1 Projektzáró konferencia 2008. április 26.

2 I. Előzmények II. A projekt részei III. A projekt megvalósítása IV. A végrehajtás tapasztalatai V. Az együttműködő szervezetek VI. Összegzés

3 2006. január 1. - 2005. évi CXXXV. törvény – (Ást.) a bűncselekmények áldozatainak segítéséről és az állami kárenyhítésről Létrejött az Igazságügyi Hivatal keretében az Áldozatsegítő Szolgálat

4 Az áldozatsegítés célja  Az áldozatot a bűncselekményt megelőző, vagy ahhoz közeli helyzetbe hozni  Az állam a méltányosság és szolidaritás alapján segítséget kíván nyújtani azoknak, akiket a bűncselekménnyel szemben megvédeni nem tudott

5 „ aki a bűncselekmény közvetlen következményeként sérelmet szenvedett, így különösen - testi, lelki sérülést - érzelmi megrázkódtatást, illetve - vagyoni kárt szenvedett el. ”

6 A Fővárosi Áldozatsegítő Szolgálat sajátos helyzete, a projekt előzményei  Az ország lakosságának 1/5-e itt él  Közlekedési, turisztikai csomópont  Bűncselekmények száma 100 ezer (1/3-a az országosnak)  Az Áldozatsegítő Szolgálathoz országosan fordulók 20-25 %-a a mi ügyfelünk

7  „ Összefogás a bűnmegelőzésért és a rászoruló áldozatokért” – projekt megvalósítása 2006.-2007.-Országos Bűnmegelőzési Bizottság támogatásával  Sok a hétvégén történő bűncselekmény  Hétfőnként magas az ügyfélszám Vajon milyen igény merül fel hétvégén az Áldozatsegítő Szolgálat tevékenységére ?

8 Fő részei: 1. Felkészülés 2. Megvalósítás 3. Folyamatos értékelés –visszajelzés a tapasztalatokról 4. Modellprogram kidolgozása

9 1. Felkészülés  Szakmai értekezletek, egyeztetések  „kihelyezett” felkészítések a kerületi rendőrkapitányságokon (20 helyszín - 467 fő)  Egyéb szervezetek tájékoztatása  Tréning (módszertani felkészítés)  Beszerzések, írásos anyagok előkészítése

10 2. A projekt megvalósítása Kísérleti program Ügyeleti szám: 30-820-30-30 Ideje: 2007. október 1.-2008. március 31. - módja: - szoros együttműködés - „előszűrés”

11 3. Folyamatos értékelés, visszajelzés a tapasztalatokról  Feljegyzés minden hívásról  A rendőrségekkel egyeztetés, „hétvégi látogatás”  Szakmai értekezletek - részidős értékelés - havonta  ESETMEGBESZÉLÉSEK

12 A HÍVÁSOK SZÁMA 26 hétvége 63 hívás átlag 2,4 hívás Legtöbb hívás: 8 (okt.20-23., december 23-26.) Nem volt hívás: 4 hétvégén Nappal: 48 hívás (76 %) Éjszaka: 15 hívás (24 %)

13 Gépkocsi szükséglet  26 hétvégéből 14 esetben  6 ügyben az ügyfeleket szállítottuk  9 ügyben az ügyfél el tudott jönni a hivatalig, így ügye itt nyert elintézést Összes „futott” km : 811 km - Hivatali 519 km - Saját 292 km Különbség – költség, kényelem…

14

15

16 Az áldozatsegítés formái TÁJÉKOZTATÁS I. SZOLGÁLTATÁSOK A) Azonnali pénzügyi segély B) Érdekérvényesítés elősegítése C) Szakjogászi segítségnyújtás II. ÁLLAMI KÁRENYHÍTÉS

17

18 A bűncselekmények jellege szerint:  Lopás 38 = 63 % (zseblopás:18, lakásbetörés:5, trükkös lopás: 4, gépkocsi lopás: 2)  Testi sértés: 6 (súlyos: 5, könnyű: 1)  Személyi szabadság megsértése: 3  Rablás: 2  Közveszélyokozás: 2  Szemérem elleni erőszak: 2  Kiskorú veszélyezetése: 2  Emberölés: 1  Emberkereskedelem: 1  Csalás: 1

19 CSOPORTOSÍTVA vagyon elleni: 72 % személy elleni: 12 % szab. és emberi mélt. ell.: 7 % házass. család és nemi erk. ell.: 5,4 % egyéb: 3,6 % (családon belüli erőszak – nem Btk. kategória: 5 = 9 %)

20 Az áldozatok megoszlása nő: 33, férfi: 30 63 ügyből – 39 Budapesti = 62 % - 17 vidéki = 27 % - 7 külföldi = 11 % Külföldiek – 7 ügynél 4 spanyol 1 új-zélandi 2 lengyel 1 német 2 román 1 mongol 1 japán

21 TÁJÉKOZTATÁS  A szolgálathoz forduló ügyfél teljes körű felvilágosítást kaphat büntetőeljárásbeli jogairól, a számára elérhető támogatások fajtáiról, feltételeiről.  Általános jogi tájékoztatás  Nem kell az „áldozatiságot” igazolni  Nincs határidőhöz kötve

22 Tájékoztatás keretében tett intézkedések 41 esetben Az ügy azonnali elintézése: 3 - zárszervíz küldése a betörés színhelyére - rendőrségi intézkedést kértünk - lelki segélyt adtunk Elegendő volt a tájékoztatás: 38 Munkanapon is be tud jönni: 14 Nincs krízis: 10 Nem bűncselekmény: 6 - szociális ügyben panasz - irat elvesztés - nem tettek feljelentést : 2 - rendőrség epilepsziás roham miatt betörte az ajtót-ennek lezárása - érdeklődő

23 A kár megtérül (casco-gépkocsilopás) 1 Egyéb: 7 - az áldozatok kórházi kezelésre szorultak, támogatásunkra csak ezt követően került sor: 3 esetben - vidékről érkezett telefon, nem tudunk eljárni - mi kerestük fel: - a rendőrkapitányságokat, hogy milyen ügyeik vannak a hétvégén, nincs-e ránk szükség? - tűzesethez kimentünk tájékoztatni a kilakoltatott sértetteket

24 A)AZONNALI PÉNZÜGYI SEGÉLY Méltányossági döntés alapján a legalapvetőbb szükségletek fedezésére: - lakhatás, - ruházkodás, - élelmezés, - utazás, - gyógyászati és kegyeleti jellegű rendkívüli kiadások Ha bűncselekmény miatt kialakult helyzet (KRÍZISHELYZET) ezt indokolja, a jövedelmi helyzet vizsgálata nélkül. Benyújtható: a bűncselekményt követő 3 munkanapon- belül !!! Legmagasabb összege: 73.616,- Ft

25 ESETEK  Vidékiek, külföldiek az átlagnál nagyobb számban  Súlyos bűncselekmények miatt kevesebben - kórházi ellátás - munkanap is tud jönni  Egyedülállók, idősek, családosok krízise a hétvégén …

26 A kifizetett azonnali pénzügyi segélyek összegének a törvényben meghatározott célok szerinti megoszlása (átlagösszeg: 32,3 e Ft) Érdekérvényesítés elősegítése: 4 esetben Szakjogászi segítségnyújtás: időpont egyeztetés Érdekérvényesítés elősegítése: 4 esetben Szakjogászi segítségnyújtás: időpont egyeztetés

27 B) ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS Az áldozat személyre szabott felvilágosítást kap:  alapvető jogairól,  egészségügyi, biztosítási  és szociális ellátásokról. Benyújtható: a bűncselekményt követő 6 hónapon belül.

28 Érdekérvényesítés Határozat: 4 ügyben  szállás, menetrend  szállás, egyéb információk biztosítása (nagykövetség, stb.)  - SOS zárszervíz  Kapcsolatfelvétel a Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségével: segítségkérés az ügyfél részére

29 BRFK  Folyamatos kapcsolattartás –egyeztetés konkrét ügyekben, közös bűnmegelőzési feladatok, áldozatvédelem- áldozatsegítés, a közös munka értékelése  Tájékoztatási kötelezettség 17/2007.(II.13.) IRM rend. szerint  Igazolás kiállítása  Közös projektek megvalósítása Egyéb szervezetek  Önkormányzatok, és intézményeik (CSSK, Gyermekjóléti Szolg.)  Civil szervezetek  OKIT  Menhely Alapítvány  BMSZKI

30

31 A kísérleti időszak igazolta, hogy a bűncselekmények miatt krízishelyzetbe került áldozatok hétvégén is indokolttá teszik az áldozatsegítés valamilyen formában való általánossá tételét. Az áldozatok nagyon pozitívan fogadták: - meglepődve - meghatódva A kísérleti időszak igazolta, hogy a bűncselekmények miatt krízishelyzetbe került áldozatok hétvégén is indokolttá teszik az áldozatsegítés valamilyen formában való általánossá tételét. Az áldozatok nagyon pozitívan fogadták: - meglepődve - meghatódva

32  gyors, hatékony  különleges többletszolgáltatás  valódi ügyfélközpontú ellátás  Felmerült: -hétköznap munkaidő után is szükség lenne valamilyen ellátásra -munkaidőben is gond mozgásukban korlátozottaknak a kérelem benyújtása  A rövid kísérleti időszak miatt nem válhatott közismertté, viszonylag alacsony kihasználtság.

33 FELTÉTELEK Anyagi, technikai Propaganda Személyi  Szakmai, pszichés felkészítés  nagyfokú elhivatottság,  gyors reagáló képesség  új iránti fogékonyság

34 Megvalósult a projekt célja: A tapasztalatok alkalmasak voltak az összegzésre. „ Az áldozatsegítő szolgáltatás hétvégi ügyeleti rendszerének kialakítását célzó modellprogram kidolgozása és megvalósítása” modellprogram kidolgozása és megvalósítása” Központi döntések szakmai megalapozását segítheti elő. A tapasztalatok alkalmasak voltak az összegzésre. „ Az áldozatsegítő szolgáltatás hétvégi ügyeleti rendszerének kialakítását célzó modellprogram kidolgozása és megvalósítása” modellprogram kidolgozása és megvalósítása” Központi döntések szakmai megalapozását segítheti elő.

35 Köszönöm a figyelmet !


Letölteni ppt "Projektzáró konferencia 2008. április 26.. I. Előzmények II. A projekt részei III. A projekt megvalósítása IV. A végrehajtás tapasztalatai V. Az együttműködő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések