Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÉva Lukácsné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A fiatalok társadalmi közéleti szerepekre való felkészítése Kiss Mária Rita SZTE JGYPK Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék
2
Miről lesz szó?
3
Mit jelent a társadalmi szerepekre való felkészítés?
4
Az állampolgárság megújult fogalma az Európai Unióban David Kerr: Az állampolgárság nem pusztán egy jogi státusz. Dinamikus fogalom, egy állapot, amiből feladatok és magatartásformák következnek. Nem jogi fogalom, sokkal inkább cselekvés és mentalitáskultúra.
6
Magyarország a világ kulturális értéktérképén Forrás: Word Value Survey és Keller Tamás Tárki 2009.
7
Túlélő/önkifejező értékek és az állampolgári szerepfelfogások
8
Az előttünk járó generációktól spontán módon öröklött társadalmi tudás jelentőségét a szocializációban nem szabad alábecsülünk Magyarok a világ értéktérképén (GPS 6,3-11) 35 év alatti magyarok a világ értéktérképén (GPS: 6,9-20) Forrás: Keller Tamás TÁRKI Legmagasabb állampolgári aktivitás indexértékek
9
B. Hoskins aktív állampolgárság indikátora 2006 a sor legvégén 2008 a középmezőnyben Forrás: Byrony Hoskins ESS 2006 Forrás: Byrony Hoskins CIVED adatbázis 1999
10
Részvételi szándék és tényleges részvétel az EU-ban Forrás: Kovács László Imre Magyarországon stagnál!
11
Önkéntes munka az EU-ban 2010-ben Forrás: Európai Bizottság 2010
12
Társadalmi tájékozódási pontok: a család Témák „igen, velem is” Témák „igen, velem is” Belpolitikai ügyek25,8Iskolai élet89,9 Helyi, önkormányzati ügyek22,7TV-műsorok, szereplők73 Zenei ízlés, zenészek, együttesek66 Más politikai szervezetek, mozgalmak15,4A másik nemmel való kapcsolat62,3 Bulvár-hírek, sztárok, híres emberek55,5 Szoktatok-e otthon beszélni a családban az alábbi témákról? Igen válaszok (%) Forrás: Iskola és társadalom kutatás (Corvinus TÁTK, DE, SZTE, ME) 2009.
13
Társadalmi tájékozódási pontok: a személyes kapcsolatrendszer Kivel szoktál beszélgetni társadalmi kérdésekről? Forrás: Iskola és társadalom kutatás (Corvinus TÁTK, DE, SZTE, ME) 2009
14
Társadalmi tájékozódási pontok: az iskola Melyik tantárgyi órán kaptál olyan ismeretet, belátást társadalomi kérdésekről, amit személyesen fontosnak tartasz a magad számára? Forrás: Iskola és társadalom kutatás (Corvinus TÁTK, DE, SZTE, ME) 2009
15
Társadalmi tájékozódási pontok: az iskolai rejtett tanterv Milyen mértékű beleszólásuk van a fiataloknak az iskolai demokrácia alakításába és mit tanulnak a tapasztalatokból?
16
∑ Mi jellemzi a fiatalokat társadalmi közéleti kompetenciák vonatkozásában? Tézisek:
17
A demokratikus politikai rendszer iránti elkötelezettség Forrás: Ifjúság 2008
18
Melyik rendszer a jobb? Forrás: Ifjúság 2008
19
Az állampolgárságról alkotott fogalom Mennyire várható el egy magyar állampolgártól, hogy … ? Forrás: Ifjúság 2008
20
17-18 éves fiatalok értékpreferenciái 2009-ben Forrás: Iskola és társadalom kutatás 2009. (Corvinus, DE, SZTE, ME)
21
A magyar társadalom politikai értéktérképe több mint 36000 lekérdezés alapján Forrás: Publicus Research 2008. Államfüggőség Konzervatív érték orientáció
22
Politikai cselekvésminták tipológiái I. NORMA/RENDSZER •Civil viselkedésminták: 70-75% –Lokális politikai cselekvés –Társadalmi szolidaritás –Spontán szerveződés •Klasszikus politikai eszközhasználat : 50-55% Alkotmányban rögzített politikai szabadságjogok által biztosított politikai eszközök –Választójog –Szólásszabadság, véleménynyilvánítás –Gyülekezési jog stb. •Polgári engedetlenség: 30-33% •Rendszerellenes politikai eszközhasználat 25-30% II. BEFEKTETT ERŐFORRÁSOK NAGYSÁGA •Lábbal történő részvétel •Direkt demokratikus részvétel •Like-kal történő részvétel HAGYOMÁNYOS TILTAKOZÓ (konvencionális/nem konvencionális) MIKROAKTÍV
23
A politikai eszközhasználat és a fiatalok Forrás: Politikai cselekvésminták SZTE 2009
24
Direkt demokratikus részvétel - tiltakozási hajlandóság 26 ország közül a 21. helyen
25
Politika a közösségi oldalakon 29% nem vesz részt semmiben 5% csak választani akar 9% lábbal résztvevő 5% csak mikroaktív 3% csak direkt részvétel 3% hagyományos és mikroaktív 17% mikoraktív és direkt 27% mindhárom formát egyformán használja A politikai részvétel érdemi arányban nem megy át a közösségi oldalakra! Forrás: Aktív fiatalok Magyarországon 2012 Corvimus TÁTK
26
Részvétel és állampolgárság nemzetközi összehasonlításban Forrás: Eurobarometer 2007
27
A kisebbségekhez való viszony Forrás: Iskola és társadalom kutatás 2009 (Corvinus, DE, SZTE, ME) Mit szólnál, ha a padtársad … lenne?
28
DEREX 2011: a radikális jobboldali hívószavak iránti igény és a fiatalok Magyarország: DEREX korcsoportok szerinti megoszlás 2003/2011 A Jobbik korcsoportok szerinti támogatottsága 2011-ben Nem minden Jobbikos fiatal radikális is egyben!
29
Irodalom: Analytic Report. Participatory Citizenship in the European Union. Institute of Education. Bryony Hoskins, David Kerr, HermannJ. Abs, Germ J. Janmaat, Jo Morrison, Rebecca Ridley,Juliet Sizmur. European Commission, Europe for Citizens Programme http://ec.europa.eu/citizenship/pdf/report2_analytic_report.pdfhttp://ec.europa.eu/citizenship/pdf/report2_analytic_report.pdf. A Nemzeti Fenntartható Fejlődés Tanács jelentése a magyar társadalomnak. 2009. http://www.nfft.hu/dynamic/Jovokereso_Roviditett_A5_HUN_Screen.pdf http://www.nfft.hu/dynamic/Jovokereso_Roviditett_A5_HUN_Screen.pdf Keller Tamás: Magyarország helye a világ értéktérképén. Tárki. 2009. http://www.tarki.hu/hu/research/gazdkult/gazdkult_wvs_keller.pdf http://www.tarki.hu/hu/research/gazdkult/gazdkult_wvs_keller.pdf Ifjúság 2008. gyorsjelentés Iskola és társadalom kutatás. 2009. (Corvinus, DE, SZTE, ME) Dél-alföldi fiatalok politikai cselekvésmintái kutatás SZTE 2008. Politikai térkép. Progresszív Intézet. http://www.politikaiterkep.hu/eredmenyek/http://www.politikaiterkep.hu/eredmenyek/ A piacgazdaság normatív keretei. TÁRKI 2009. http://www.tarki.hu/hu/research/gazdkult/gazdkult_dokkotet.pdfhttp://www.tarki.hu/hu/research/gazdkult/gazdkult_dokkotet.pdf BRYONY HOSKINS: ACTIVE CITIZENSHIP COMPOSITE INDICATOR DARE 2008. Alattvalók vagy polgárok lesznek? A fiatalok aktív állampolgársági készségei Magyarországon nemzetközi összehasonlításban. Aktív Állampolgár Alapítvány 2010. Attitűd szélsőségesek Magyarországon nemzetközi kontextusban. Political Capital. 2012. http://www.politicalcapital.hu/wp-content/uploads/fes_derex_20120229.pdf http://www.politicalcapital.hu/wp-content/uploads/fes_derex_20120229.pdf Bizalomhiány, normazavarok, igazságtalanságérzet és paternalizmus a magyar társadalom értékszerkezetében („A gazdasági felemelkedés társadalmi-kulturális feltételei” című kutatási program zárójelentésének főbb megállapításai) http://www.tarki.hu/hu/research/gazdkult/osszefoglalo_kepviselok_091026.pdf http://www.tarki.hu/hu/research/gazdkult/osszefoglalo_kepviselok_091026.pdf Összesített indikátorok az ESS és a CIVED adatok alapján. TÁRKI TUDOK 2010. http://www.tarki- tudok.hu/file/part_4_cived_tanulmany_ga_20100620.pdfhttp://www.tarki- tudok.hu/file/part_4_cived_tanulmany_ga_20100620.pdf Szabó Andrea –Oross Dániel: Aktív fiatalok Magyarországon kutatás 2012 Corvius TÁTK European Social Survey adatbázis 2008, 2010. Wordl Value Survey 2007. http://www.worldvaluessurvey.org/http://www.worldvaluessurvey.org/ Eurobarometer. http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htmhttp://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm CIVED adatbázis IEA 1999. http://www.iea.nl/cived.htmlhttp://www.iea.nl/cived.html
30
Segítene jobb állampolgárnak lennem, ha lenne állampolgári ismeretek oktatás. Az „igen” válaszok aránya. Forrás: Eurobarometer 2007
31
Pesszimizmus
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.