Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A turizmuspolitika aktuális kérdései
2013. január 15., Hajdúszoboszló Dr. Nemes Andrea főosztályvezető Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
2
A vendégforgalom alakulása a kereskedelmi szálláshelyeken 2012
A vendégforgalom alakulása a kereskedelmi szálláshelyeken január-november között
3
Összességében nőtt a vendégek és a vendégéjszakák száma
2012. I-XI. (ezer) Változás 2012/2011 (%) Vendégek száma 7773 +3,5 Belföld 3906 -0,7 Külföld 3867 +8 Vendégéjszakák száma 20359 +4,6 9708 +0,9 10651 +8,2
4
Szinte az összes nagy küldőországból nőtt a beutazás
Vendégéjszakák száma a ker. szálláshelyeken Változás 2012/2011 (%) 1. Németország +3,1 2. Ausztria -1,2 3. Olaszország +18,3 4. Oroszország +28,8 5. Egyesült Királyság +8,2 6. Csehország 7. Lengyelország +11,9 8. USA 9. Hollandia +24,1 10. Románia +2
5
A turisztikai régiók részesedése az összes vendégéjszakából
Változás 2012/2011 január-november (%) BKD: +9,8% BAL: +2,2% NYDU: -0,9% ÉA: +0,5% ÉMO: +5,2% DAL: +3,4% KDU: -1,3% DDU: +5% TT: +4%
6
Nemzeti tanúsító védjegyek
7
A védjegy rendszer célja
2009 októbere óta megszűnt a szálláshelyek kötelező minősítése A turizmusban a minőség iránti elvárások növekedése folyamatos, a versenyben azok a szolgáltatók tudnak megmaradni akik hosszú távon egyenletes minőséget képesek kínálni: szálláshelyen (védjegyek) vendéglátásban (alapanyagok, helyi termékek, hungarikumok stb.) programokban (nemzetközi elismerések, fesztivál minősítési program) Nemzeti tanúsító védjegy alkalmazása nem kizárólagos, de elősegíti a jó és megbízható minőségű szolgáltatók pozitív megkülönböztetését és kiemelését, erősíti a tudatos fogyasztói (turista) magatartást, illetve megkönnyíti a tájékozott fogyasztói döntés meghozatalát.
8
A védjegy rendszer előnyei
A minősítés új rendszere: a szolgáltatók önkéntesen csatlakozhatnak a nemzeti tanúsító védjegyrendszerhez. Az előre rögzített szakmai szempontrendszer alapján a védjegyhasználat jogszerűségét és a minősítési kritériumok fennállását rendszeres időszaki ellenőrzés garantálja. A védjegyhasználat és a védjegyhasználat jogszerűségének ellenőrzése során érvényesül a szakszerűség, függetlenség és a pártatlanság elve. Valamennyi pályázó vállalja, hogy a rögzített követelmények be nem tartása, jogszabályellenes magatartás, a szabályzatba ütköző védjegyhasználat esetén a védjegyhasználat visszavonható. A védjegyhasználatra pályázat útján jogosultságot szerzett, vagy a jogosultságot elvesztett vállalkozások neve folyamatosan nyilvánosságra kerül.
9
A szálláshelyek nemzeti tanúsító védjegy rendszere
Működő nemzeti védjegyek: Falusi szálláshely Vendégszoba/vendégház Kemping Üdülőháztelep Szálloda (Hotelstars) A nemzeti tanúsító védjegyek tulajdonosa: a Magyar Állam (joggyakorló az NGM) A védjegyrendszer működtetése: a szakmai szervezetek látják el a rendszer operatív működtetését, adminisztratív feladatait (honlap, tájékoztatás, minősítési kérelmek kezelése, helyszíni ellenőrzés, stb.) A minősítési döntés: a bíráló bizottság (NGM, szakmai szervezet képviselői) javaslata alapján a turizmusért felelős miniszter
10
A védjegyrendszer működésének tapasztalatai
A Magyar Turizmus Zrt. turisztikai adatbázisában a minősített szálláshelyek promóciója (az adatbázisban külön jelölve) Szoros együttműködés a szövetséggel a rendszeres információáramlás, konzultáció, együttműködés, tapasztalatcsere érdekében Kockázatok az eddigi tapasztalatok alapján: a minősítők egységes képzése, szubjektív vélemények kizárása, utóellenőrzés jelentősége, a szolgáltatók nem megfelelő tájékozottsága (nem veszik le az eddig használt minősítést), a minősítés lassú átfutási ideje.
11
A védjegyrendszer működtetésével kapcsolatos elvárások
A szövetség =a védjegy „gazdája”, aktuális, pontos információk birtokosa, átadója Garantált minőség hosszabb távon történő fenntartása, szükség esetén ellenőrzéssel A jó gyakorlatok elterjesztése, példák bemutatása A szakmai szervezet bővítse a védjegyrendszerben közreműködő szálláshelyek körét Pontos információadás a nem megfelelően használt jelzések szankcionálásáról A védjegy jól látható helyen, könnyen értelmezhető en jelezze a minőséget Naprakész tájékoztatás a minősített szálláshelyekről A minősítés menete legyen átlátható, gyors és a visszajelzéseket is kezelje
12
A szolgáltatások minősítő rendszerének továbbfejlesztése
Hamarosan bővül a minősített szolgáltatások köre: ifjúsági szálláshelyek fürdők További lehetőségek: panziók vízi megállóhelyek Új irány: csatlakozás az Európai Minőségi Díjhoz, amelynek kidolgozása az Európai Bizottság kezdeményezéseként történik. Ha a nemzeti minőségi díj feltételrendszere megfelel az Európai Minőségi Díj kritériumainak, a tagállami minőségi díjas szolgáltatók automatikusan elnyerik az európai minőségi díjat is.
13
A béren kívüli juttatási rendszer és a SZÉP Kártya szabályozásának változásai 2013-tól
14
A rendszer minden elemét érintő változás 2013-tól
EHO (14%) A béren kívüli juttatásokat 2013-tól 10% helyett 14% egészségügyi hozzájárulás terheli. Ft SZJA (16%) Béren kívüli juttatás összegének 1,19-szerese
15
A turizmust és vendéglátást érintő változások 2013-tól
Erzsébet utalvány: Ft/hó ( Ft/év) Ft/hó ( Ft/év) élelmiszer-áruházakban, továbbra is fizethető éttermi fogyasztás üzletekben kapható élelmiszerre, futárszolgálattal kiszállított ételekre, éttermi fogyasztásra Élelmiszer utalványok: egyes meghatározott juttatás ha a munkavállaló kapja: szerint adózik jövedelemként adózik, ha hozzátartozó vagy nyugdíjas kapja: egyéb jövedelmeként adózik Élelmiszer utalványt már csak Erzsébet utalvány formájában lesz érdemes adni. Jövőre havi 8000 forintra emelkedik a kedvezményesen (35,7 % befizetés mellett) adható Erzsébet-utalványok jelenlegi 5000 forintos értékhatára, és Erzsébet-utalványt a munkáltató 51,17 % befizetése mellett továbbra is korlátozás nélkül lehet adni. Egy 2012-ben átmenetinek szánt rendelkezés, amely szerint az Erzsébet-utalványokat melegétel vásárlására 2013.január 1-jétől nem lehetett volna felhasználni, hatályon kívül került, így azok nem csak az élelmiszer-áruházakban, üzletekben kapható élelmiszerre, futárszolgálattal kiszállított ételekre lesznek beválthatóak, hanem továbbra is lehet velük éttermi fogyasztásért fizetni.
16
A turizmust és vendéglátást érintő változások 2013-tól
ADÓMENTES JUTTATÁS Sporteseményre szóló belépő: Sporteseményre szóló belépő + kulturális szolgáltatás igénybevétele: jegy, bérlet vásárlása múzeumi belépőjegy, színházjegy, -bérlet, cirkusz belépőjegy, táncművészeti és zeneművészeti belépőjegy, -bérlet, könyvtári beiratkozás legfeljebb Ft/adóév értékben legfeljebb Ft/adóév értékben 2013. január 1-jétől új adómentes elemmel is kiegészülhet a cafetériában választható juttatások köre. Az adóévben legfeljebb 50 ezer forint értékben az eddig csak sporteseményre szóló jegyeken, bérleteken kívül adómentes lesz a kifizető által ugyanazon magánszemélynek juttatott kulturális szolgáltatás igénybevételére – muzeális intézmény és művészeti létesítmény (kiállítóhely) kiállítására, színház-, tánc-, cirkusz- vagy zeneművészeti előadásra, közművelődési tevékenységet folytató szervezet által nyújtott kulturális szolgáltatás igénybevételére – szóló belépőjegy, bérlet, továbbá könyvtári beiratkozási díj is. Az új elem a SZÉP-kártya felhasználói körét szűkítheti, mert amellett, hogy adómentes, nem feltétele az azonos értékben vagy bármely munkavállaló által megismerhető szabályzat alapján történő juttatás sem.
17
SZÉP Kártya adatok 2012. december 31-i állapot szerint
Elfogadóhelyek száma (db) 39 696 Szerződött munkáltatók száma (db) 18 889 Igényelt SZÉP Kártyák száma összesen (db) Igényelt társkártyák száma (db) 17 678 Kiadott (már leszállított) SZÉP Kártyák száma (db) SZÉP Kártyára feltöltött összeg összesen (eFt) Szálláshely alszámlára feltöltött összeg (eFt) Vendéglátás alszámlára feltöltött összeg (eFt) Szabadidő alszámlára feltöltött összeg (eFt) SZÉP Kártyával fizetett összeg összesen (eFt) Szálláshely alszámláról fizetett összeg (eFt) Vendéglátás alszámláról fizetett összeg (eFt) Szabadidő alszámláról fizetett összeg (eFt)
18
SZÉP Kártyákra feltöltött összegek (Mrd Ft)
19
SZÉP Kártyákról elköltött összegek (Mrd Ft)
20
Összes feltöltés: 71,7 Mrd Ft
21
A SZÉP Kártyával kapcsolatos főbb változások 2012. november 25-től
301/2012. (X.26.) Korm. rendelet a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 55/2011. (IV.12.) Korm. Rendelet módosításáról
22
Ami változott I. Kibővült a felhasználási kör: a szabadidő alszámláról több sporttevékenység (pl. sporthorgászat, sportpálya bérlés, sportoktatás, uszoda bérlet) fizethető. A SZÉP Kártya birtokos halála esetén az intézmény a hagyatéki eljárás végéig zárolja az elektronikus utalvány nyilvántartást, tehát az utalványok nem járnak le. A kibocsátó intézmények a hagyatéki végzésben foglaltak szerint készpénzben kifizetik az örökösöknek az elhunyt SZÉP Kártyáján rendelkezésre álló összeget.
23
Ami változott II. A SZÉP Kártya jelenlegi 1,5%-os jutalékszintjének megtartása mellett bevezettünk egy 12 Ft-os minimum díjat azért, hogy a jutalék legalább a kibocsátók tranzakciókkal kapcsolatos önköltségét fedezze. A kártyakibocsátó vállalatoknak 5 munkanapon belül el kell utalni az elfogadóhelyek felé a SZÉP Kártyával fizetett összegeket.
24
Ami változott III. - Bírság mértéke: 50 000 Ft – 500 000 Ft
Konkrétan meghatároztuk az MKEH által kiszabható bírság mértékét arra az esetre, ha a szolgáltatók megsértik a rendeletben foglaltakat - Bírság mértéke: Ft – Ft - Ismételt jogsértés esetén: max Ft - 3 éven belül visszaesők: a kártyakibocsátó intézmény 15 napon belül köteles felmondani vagy közös megegyezés alapján megszüntetni a szerződést és a szerződés felbontásától számított 1 évig nem lehet új szerződést kötni
25
A SZÉP Kártyával kapcsolatos főbb változások 2012. december 30-tól
412/2012. (XII.28.) Korm. rendelet a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 55/2011. (IV.12.) Korm. Rendelet módosításáról
26
5 hónappal meghosszabbítottuk a kártyán lévő utalványok felhasználási határidejét – a juttatást követő év december 31. HELYETT a juttatást követő második év május 31. A lejárt utalványok ellenértékét a kibocsátók a lejáratot követő egy hónapon belül vissza kell hogy utalják a munkáltatóknak. 2012. december 31-én még 75 millió Ft 2011-ben juttatott utalvány volt a számlákon, ez a forrás így az idei előszezonban hasznosulhat.
27
2011-ben feltöltött, és még fel nem használt utalványok értéke (millió Ft)
Az összes 2011-es feltöltés 1690 millió Ft volt, december végére ennek mindössze 4,4%-a maradt a számlákon.
28
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.