Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Mobilitás-utazási módok
2
Utazási igények Utazási igények oka: területi munkamegosztás
Utazási motívumok Utazási igények ingadozása Igények rugalmassága Latens igények
3
Utazási igények – közlekedési szolgáltatás napi megoszlása
4
Mobilitás Mobilitás fogalma Fajlagos utazási igény
Utazásra fordított idő-utazások száma
5
Mobilitás alakulása
6
Utazási módok Egyéni közlekedés Kollektív közlekedés
Időpont és útvonal kívánság szerint Kollektív közlekedés Időpont és útvonal több személy érdekei alapján Közforgalmú közlekedés, közösségi közlekedés, tömegközlekedés Lehet menetrendszerinti, vagy menetrend nélkül
7
Motorizáció Motorizációs fejlettségi szint Logisztikai görbe
Személygépkocsi ellátottság-gk/1000 lakos Telítettség ~ 600 gk/1000 lakos Mo. ~250
10
több, új utazást indukál,
A személygépkocsik számának növekedése: több, új utazást indukál, a hagyományos tömegközlekedési eszközök utasszámát csökkenti. Közlekedési munkamegosztás (Modal Split) változása
11
A városi közlekedés ördögi köre
Több fejlesztés az utakon és a parkolókon Egyre többen utaznak autóval Több autó, nagyobb forgalom Több torlódás, tömeg a parkolóhelyeken Romlik a kínálati színvonal Kevesebben utaznak közforgalmú közlekedéssel A buszok lassabbak, kevésbé hatékonyak, ezért kevésbé vonzóak Az emberek a városkörnyékre költöznek Az élet a városban kevésbé kellemes Növekvő levegő-, zajszennyezettség és baleseti szám A munkahelyek áthelyeződnek a városkörnyékre A belvárosi munkahelyekre való bejárás megnehezül
12
Modal Split Közlekedési munkamegosztás- közlekedési módok aránya
Motorizációval nő az egyéni közl. aránya Nagy városban ~40% Más városban ~60-70% Helyközi/távolsági forgalomban ~60%
16
Motorizáció hátrányai
Környezetkárosítás (10-20-szoros) Nagy energiafogyasztás (10-20-szoros) Nagy nyersanyag igény – pazarlás Több baleset Nagy helyigény : szoros Különösen probléma a városi közlekedésben
23
Szolgáltatási színvonal
Minőség értelmezése Elvárások a személyszállítási szolgáltatásokkal szemben Eljutási idő Eljutási körülmények Tervezhetőség Rendelkezésre állás Biztonság, alacsony ár?
24
Szolgáltatási színvonal
Minőség – szolgáltatási színvonal Elvárások. Eljutási idő Eljutási körülmények Tervezhetőség
25
gyaloglási idő a megállóhelyig
Időelemek Befolyásoló tényezők gyaloglási idő a megállóhelyig tömegközlekedési vonalhálózat kialakítása, hálózatsűrűség megállóhelyek elhelyezése, átlagos megállótávolság várakozási idő a megálló-helyen járatsűrűség menetrendszerűség utastájékoztatás az utazást megelőzően felszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) menetjegyváltás, jegykezelés módja utastájékoztatás a járművön zsúfoltság utazási idő jármű menetdinamikai tulajdonságai út- és forgalmi viszonyok átlagos megállótávolság tervezett utazási sebesség leszállási idő megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) utastájékoztatás utazás alatt utasáramlás rendszere a járművön átszállási idő átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése menetrendek összehangoltsága A vonalhálózat kialakítása összefügg az utazási idővel. A tömegközlekedés
26
megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása)
felszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) menetjegyváltás, jegykezelés módja utastájékoztatás a járművön zsúfoltság utazási idő jármű menetdinamikai tulajdonságai út- és forgalmi viszonyok átlagos megállótávolság tervezett utazási sebesség menetrendszerűség leszállási idő megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) utastájékoztatás utazás alatt utasáramlás rendszere a járművön átszállási idő átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése menetrendek összehangoltsága Az eljutási idő egyes elemeinek kapcsolata a személyszállítási rendszer jellemzőivel A vonalhálózat kialakítása összefügg az utazási idővel. A tömegközlekedés
27
megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság)
Időelemek Befolyásoló tényezők gyaloglási idő a megállóhelyig tömegközlekedési vonalhálózat kialakítása, hálózatsűrűség megállóhelyek elhelyezése, átlagos megállótávolság várakozási idő a megállóhelyen járatsűrűség menetrendszerűség utastájékoztatás az utazást megelőzően felszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) menetjegyváltás, jegykezelés módja utastájékoztatás a járművön zsúfoltság utazási idő jármű menetdinamikai tulajdonságai út- és forgalmi viszonyok átlagos megállótávolság tervezett utazási sebesség leszállási idő megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) utastájékoztatás utazás alatt utasáramlás rendszere a járművön átszállási idő átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése menetrendek összehangoltsága A vonalhálózat kialakítása összefügg az utazási idővel. A tömegközlekedés
28
Eljutási körülmények Várakozási körülmé-nyek -rendelkezésre álló hely
-várakozóhely kiépítettsége, komfortfokozata -igénybevehető szolgáltatások -utastájékoztatás a megállóhelyen, végállomáson Felszállási/ Leszállási Körülmé- nyek ua., mint az időnél
29
Utazási körülmé-nyek ülőhely-állóhely arány, zsúfoltság, rezgés, rázkódás, hőmérséklet, zajszint, szellőzés, világítás, kilátás a járműből, ülések méretei, anyaga, kapaszkodók, utastájékoztatás, igénybe vehető szolgáltatások Átszállási körülmé-nyek Utastájékoztatás, átszállásnál kapcsolódó megállóhelyek elhelyezése
30
~ ülőhelyek fele foglalt ~ 1 fő/m2 ~ 5 fő/m2
zsúfoltsági érzés ~ ülőhelyek fele foglalt ~ 1 fő/m2 ~ 5 fő/m2 férőhelykihasználás a járműben
31
580 430 105° 7°
48
Közlekedési módválasztás befolyásolása
Húzó és visszatartó intézkedések (push and pull) Húzó: - szolgáltatási színvonal javítása alacsony tarifa Visszatartó: szgk. használat nehezítése
49
Húzó intézkedések A hálózat fejlesztése
hálózatsűrűség növelése, új megállóhelyek létesítése, megállóhelyek áthelyezése, megszüntetése, hosszabb viszonylatok létrehozása, vonalvezetés megváltoztatása, áttekinthetőség javítása, viszonylatok számozási rendszerének racionalizálása, diákjáratok létesítése, hálózatok integrálása
50
Menetrend fejlesztése
üzemidő növelése, járatsűrűség növelése, kibocsátott férőhely-kapacitás növelése (zsúfoltság csökkentése), ütemes menetrend bevezetése, közlekedési időpontok igazítása az utazási igényekhez, átszállási kapcsolatok javítása, menetrendi sebesség növelése, menetidők felülvizsgálata, gyorsjáratok létesítése
53
Járművek korszerűbb járművek alkalmazása, járművek tisztaságának javítása Megállóhelyek fejlesztése megállóhelyeken várakozófülke létesítése, esztétikai állapot javítása, tisztaság növelése, járdamagasság növelése, Kassel-kocka alkalmazása
54
Menet- és bérletjegyrendszer fejlesztése
menetjegyválaszték növelése, különböző kedvezményes mentjegyek bevezetése, jegyvásárlási lehetőségek bővítése, jegyárusító automaták rendszeresítése, jegyellenőrzés rendszerének fejlesztése, elektronikus/chipkártyás jegyrendszer bevezetése
55
Tömegközlekedési marketing
a tömegközlekedést népszerűsítő akciók beindítása, lakossági fórumok tartása, panaszok, bejelentések, javaslatok kezelése, megválaszolása Finanszírozás alacsony viteldíjak alkalmazása
56
Utastájékoztatás fejlesztése
megállóhelyeken elhelyezett tájékoztatás fejlesztése, a járműveken elhelyezett feliratok, tájékoztatások fejlesztése, menetrendi kiadványok, röplapok bővítése, fejlesztése, internet, WAP Személyzet munkavégzésének és magatartásának javítása személyzet oktatása, megjelenés, formaruha, kitűző viselése, a személyzet ellenőrzésének javítása
57
Tömegközlekedési útvonalak forgalomtechnikai fejlesztése
útburkolat minőségi javítása, kapacitás növelése, útparaméterek (szélesség, ívek stb.) tömegközlekedésnek megfelelő kialakítása, buszöblök felülvizsgálata, átépítése, negatív buszöböl létesítése, a tömegközlekedési járművek haladását elősegítő forgalomszabályozás kialakítása, buszsávok létesítése, buszzsilip kialakítása, tömegközlekedési járművek által vezérelt jelzőlámparendszerek alkalmazása
58
Forgalomirányítás fejlesztése
kommunikációs kapcsolat fejlesztése a forgalomirányító szolgálati helyek és a járművek között, a forgalomirányító helyek számának növelése, automatikus járműazonosító és forgalom-megfigyelő berendezések alkalmazása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.