Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGábor Veres Megváltozta több, mint 10 éve
1
A Közép-dunántúli Régió térségeinek és kistérségeinek munkaszervezetei
Káloczi Kálmán régiókoordinátor Közép-dunántúli Régió Budapest, december 6.
2
„…a társadalmat anyagiasodott
Mottó: „…a társadalmat anyagiasodott formák szerkezete tartja össze. E formaszerkezeteknek saját külön törvényszerűségeik vannak..." ( Hajnal István )
3
A tartalomról… A Közép-Dunántúli Régióról (KDR)
KDR területi egységei, térségei KDR döntéshozó testületei Munkaszervezetek, kiemelten a kistérségi munkaszervezetek Partnerségek Összegzés, tanulságok, következtetések
4
A Régió megyéi Komárom-Esztergom megye Veszprém megye Fejér megye
5
A KDR a számok tükrében…
Megye, régió Népesség Foglal-kozta-tottak Munka-nélküli-ek Gazda-ságilag aktívak Gazda-ságilag inaktí-vak Aktivi-tási arány Foglal-koztatá-si arány Munka-nélküli-ségi ráta száma, 1000 fő az előző évi %-ában 1000 fő százalék Fejér 429 100,2 174,4 11,6 186,0 140,2 57,0 53,5 6,2 Komárom-E. 316 100,0 134,7 8,6 143,3 98,6 59,2 55,7 6,0 Veszprém 367 99,7 148,4 7,3 155,7 123,1 55,8 53,2 4,7 Közép-Dunántúl 1 112 457,5 27,6 485,1 361,9 57,3 54,0 5,7 ORSZÁG ÖSSZ. 10 096 99,8 3 909,2 263,3 4 172,5 3 548,2 50,6 6,3 Megye, régió Az összes gazdasági szervezet Társas Egyéni Nonprofit szervezet 1000 lakosra jutó vállalkozás száma a január 1-jei %-ában vállalkozás aránya, % Fejér 36 050 106,2 39,1 53,0 6,3 77 Komárom-Esztergom 28 262 106,5 38,2 52,8 7,2 81 Veszprém 34 198 30,9 57,4 9,5 82 Közép-Dunántúl 98 510 106,3 36,0 54,5 7,7 80 ORSZÁG ÖSSZESEN 107,4 43,3 47,5 7,6 86 Forrás: Társadalmi-gazdasági helyzetkép Veszprém megyéről (KSH)
6
Közép-Dunántúli Régió kiemelt térségei
Duna-kanyar K.Ü. Velencei-tó-Vértes Kiemelt Üdülőkörzet 8-as Főút Kiemelt Térség Balaton Kiemelt Üdülőkörzet ("Balaton Régió")
7
KDR döntéshozó testületei és sajátosságai
KD Regionális Fejlesztési Tanács Regionális tanácsok Megyei területfejlesztési tanácsok Kiemelt térségek fejlesztési tanácsai Kistérségi fejlesztési, ill. többcélú társulási tanácsok Képviselő Testületek, közgyűlések
8
KDR kistérségei Fejér megye Komárom-Esztergom megye Veszprém megye
Abai kt. Adonyi kt. Bicskei kt. Dunaújvárosi kt. Enyingi kt. Ercsi kt. Gárdonyi kt. Móri kt. Sárbogárdi kt. Székesfehérvári kt. Dorogi kt. Esztergomi kt. Kisbéri kt. Komáromi kt. Oroszlányi kt. Tatabányai kt. Tatai kt. Ajkai kt. Balatonalmádi kt. Balatonfüredi kt. Pápai kt. Sümegi kt. Tapolcai kt. Várpalotai kt. Veszprémi kt. Zirci kt.
9
Munkaszervezeti feladatokat
Önálló, elkülönült munkaszervezet A székhely település polgármesteri hivatalán belül nem elkülönített egység A székhely település polgármesteri hivatalán belül elkülönített egység látja el.
10
A munkaszervezetek típusainak sajátosságai
11
Partnerségek Önkormányzatok Fejlesztési tanácsok Gazdasági szereplők
Civil szervezetek Államigazgatás térségi szervezetei KKÉ Szakértői csoportok Közreműködő szervezetek Érdekképviseletek LEADER+ szervezetek stb.
12
Önálló munkaszervezetek előnyei
Nagyobb alkalmazkodóképesség Intenzív kommunikáció Tagolt feladat- és hatásköri struktúra Transzparencia - szorosabb kapcsolat a tagtelepülésekkel Transzparencia a gazdálkodásban Térségi szemlélet erősödése Fenntartáson és karbantartáson túl jövőteremtés is Folyamatos kötődés a térségi projektekhez Önálló forrásszerzés Normatív és más támogatásokkal egyszerűbb elszámolás Innovációs készség Ösztönzés lehetősége
13
Önálló munkaszervezetek hátrányai
Speciális kvalifikációs igény (főleg rurális térségekben probléma) Jelentősebb elvárások a kistérség részéről Forrás bizonytalansága Versenyhelyzetnek jobban kiszolgáltatott Minden területhez kell érteni – gyorsan sokat és újat tanulni és továbbadni Magasabb fizetési igények Kapcsolatrendszer kiépítési szükséglet Államigazgatási rendszerbe beépülés Koordinációs nehézségek
14
Nem önálló, polgármesteri hivatal közreműködésével megvalósuló munkaszervezeti megoldás előnyei
Székhely település polgármesteri hivatala révén számos térségi kapcsolat és információ A Társulás elnöke azonos a székhely település polgármesterével, egy kézben van mindkét szervezet irányítása Számos hagyományos tudású szakember könnyű gyors (ingyenes?) elérésének lehetősége Köztisztviselői jogviszony ‘hagyományos’ előnyei Székhely település jegyzőjének hivatali tekintélye és Társulási tanácstól való függetlenségének előnyei Jól bejáratott infrastruktúra és működési tapasztalat
15
Nem önálló, polgármesteri hivatal közreműködésével megvalósuló munkaszervezeti megoldás hátrányai
A társulási tanács tagjainak számára nem átlátható Hivatali munka eltérőségéből adódó nehézségek (pl. infrastruktúra eltérő fejlettsége miatti feszültségek, gazdasági lehetőségek eltérései) A néhol eltérő érdekekből adódó feszültség (térségi és helyi érdek ellentéte) A Székhely település önkormányzat képviselő-testületének jóváhagyása minden bővítéshez, fontosabb változtatáshoz (létszám emelés, új iroda kialakítása) Külön szerződés a Kistérségi Tanács és a Hivatal között Nem, vagy alig ösztönözhető Hagyományai kevéssé Kistérség centrikusak Kistérségi támogatások elszámolási nehézségei
16
„…semmiféle ötlet vagy ismeret sem hozhat … fejlődést a társadalomnak szakszerű munkaszervezete nélkül.” (Hajnal István)
17
Köszönöm a figyelmet! Káloczi Kálmán Közép-dunántúli Régió
régiókoordinátor Közép-Dunántúli Regionális Információs Iroda 8230 Balatonfüred, Zsigmond u. 2. Tel: 87/ , 88/ Fax: 87/ Mobil: 70/ , 30/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.